Ξενία-Κάστρο

Ξενία = ξενία
Πάνω στο γερμένο κορμό τού πεύκου,
σάν πόση αντίσταση να ‘χεις,
να αγκαλιάσεις σφικτά τήν αγαπημένη σου,
όπου η φύση αναζωογονεί την ανάσα,
και συνοδεύει με πάθος το φιλί!

Ξενία= Κάστρο
Και γύρω τα τείχη αγριεμένα,
Απ’τού πόθου τούς αναστεναγμούς,
το ψιθίρισμα καί το θρόισμα μαζί,
να ζηλεύουν τής νιότης το πάτημα,
τό περπάτημα ανάγλυφο πάνω σ’αυτά!

Ξενία= Τυπολογία ξενία
Μέσα σ’ ένα θαυμαστό περιβάλλον, στο Κάστρο της πόλης, στέριωσε με απλότητα και μορφολογική σαφήνεια το κτιριακό συγκρότημα ΞΕΝΙΑ.
Χωροθετήθηκε, μέσα από ένα Εθνικό κτιριολογικό πρόγραμμα, με τόν όρο «Ξενία», ειδικής σχέσης με τον αστικό ιστό και το τοπίο του Κάστρου, εντός των τειχών και μακριά απ’ αυτά, όπου η φύση παραχωρείται ως προσφερόμενο αγαθό για τις δραστηριότητες του ελεύθερου χρόνου. Η τυπολογική και κατασκευαστική οργάνωσή του, κτίριο με πτέρυγες και σκελετό από οπλισμένο σκυρόδεμα, όπου ο σχεδιασμός των λεπτομερειών και η επιλογή των υλικών, είναι τα στοιχεία που οδήγησαν σε ένα ιδιαίτερο αποτέλεσμα, που αξίζει να μελετηθεί από τις νεώτερες γενιές.
ΞΕΝΙΑ Άρτας, ίσον, «αρχιτεκτονική κληρονομιά, σημαντική κατασκευή, αρχιτεκτονικά σύνολα, κι ο τόπος τους», κοινωνικές λειτουργίες, που υπερέχουν απ’τήν αρχική του δομή, δηλ. λιγότερα δωμάτια και περισσότεροι κοινόχρηστοι χώροι. Αναγνώριση μιας εποχής, με το περιβάλλον, τους ανθρώπους και τις δραστηριότητες των, και δεξαμενή στοιχείων που ικανοποιούν διαχρονικές ανάγκες του σήμερα με την άλλη εποχή, παραδιδόμενο από γενιά σε γενιά.

Ξενία= Αρχιτεκτονική
Φέρων οργανισμός από οπλισμένο σκυρόδεμα (μπετόν αρμέ), με εμφανή τα οριζόντια και κάθετα στοιχεία του, ανεπίχριστο, ως έκφραση της ειλικρίνειας της κατασκευής. Στατικός φορέας με μυκητοειδή πλάκα σε υποστυλώματα πυλωτής. Η λειτουργική οργάνωση των κατόψεων, η ταύτιση του λειτουργικού με τον κατασκευαστικό κάνναβο, η λιτότητα της έκφρασης, η διάκριση του δημόσιου χαρακτήρα, από τις πιο ιδιωτικές λειτουργίες, η σύνδεση του μέσα χώρου με τον έξω σε ένα οργανικό σύνολο, η οργάνωση της κίνησης, η τυποποίηση των όμοιων χώρων, η οργάνωση των δωματίων σε πτέρυγες, η τυποποίηση του δωματίου, η χρήση υλικών με τη μεγαλύτερη δυνατή κατασκευαστική και μορφολογική συνέπεια, η κατασκευή χαμηλού κόστους, η διαμόρφωση των υπαίθριων χώρων, η πρόβλεψη για τη στάθμευση των αυτοκινήτων, είναι όλα εκείνα που το καθιστούν σύγχρονο αρχιτεκτόνημα. Έτοιμο να δεχθεί γλυπτά και πίνακες της ιστορικής μας μνήμης, ικανοποιώντας, και τούς διαμαρτυρόμενους τής τέχνης.
Εμείς που ζήσαμε τον χώρο μέσα κι έξω, με Νεσκαφέ και παγωτό κασάτο, βερμούτ και κόκα-κόλα, ας πούμε στις επόμενες γενιές, να αγκαλιάσουν το ΞΕΝΙΑ και τη φύση γύρω, σεβόμενοι τήν αρχική του χρήση, χωρίς να θιγεί η ακεραιότητα και η προστασία του Κάστρου και η συνολική εικόνα του.

Ξενία= δημιουργία
Αν κάποιοι εκπαιδεύτηκαν εκεί, γιά τήν δημιουργία τής επόμενης γεννιάς, ας μένει ανάμνηση η προσπάθεια, καί ο «υπέρ πόθων αγών».

Νικος Φακίτσας

*Μαθητής τής 1ης Δημοτικού, στο 2ο Δημοτικό Σχολείο, το 1961, και ήταν Απριλης του ́67,
όταν μάς ανακοίνωσε ο Ζυγίζης, ότι γλυτώνουμε το μάθημα!!!