Οι συγγραφείς αποκαλύπτουν τα μυστικά τους στον Ελπιδοφόρο Ιντζέμπελη

Συνέντευξη του Βασίλη Βασιλικού στον Ελπιδοφόρο Ιντζέμπελη

Ο Βασίλης Βασιλικός γεννήθηκε στην Καβάλα. Από το 1953 μέχρι σήμερα έχει εκδώσει περί τα εκατό βιβλία (πεζογραφία, δοκίμιο, θέατρο, ποίηση) και είναι ο πιο πολυμεταφρασμένος Έλληνας πεζογράφος μετά τον Νίκο Καζαντζάκη. Ανάμεσα στα χίλια βιβλία που πρότεινε στους αναγνώστες της η αγγλική εφημερίδα TheGuardian («1.000 novelseveryonemustread», 21.1.2009) περιλαμβάνονται μόνο δύο ελληνικά: το βιβλίο του Νίκου Καζαντζάκη Βίος και πολιτεία του Αλέξη Ζορμπά και το Ζ του Βασίλη Βασιλικού. Είναι παντρεμένος με την υψίφωνο Βάσω Παπαντωνίου και έχουν μία κόρη, την Ευρυδίκη.

Ένα αποτρόπαιο έγκλημα συγκλονίζει την τοπική κοινωνία. Ο ΠολΛόνγκγουορθ , είναι νεκρός. Ποια είναι τα αίτια μιας δολοφονίας;
Τα αίτια μιας δολοφονίας είναι πολλαπλά όπως οι φουρτούνες της θάλασσας που πνίγουν τα καράβια. Στη συγκεκριμένη περίπτωση του Αμερικανού είναι η ψυχοπαθολογική ιδιοσυγκρασία του δολοφόνου.

Η αναχώρηση του ΠολΛόνγκγουορθ,απ’ τις ΗΠΑ και η εγκατάσταση του στην Κρήτη τον παρέσυρε στην άστατη ζωή ;
Η αναχώρησή του απ’ τις ΗΠΑ και η εγκατάσταση του στην Κρήτη της μυθολογίας που γνώριζε και θαύμαζε δεν τον παρέσυρε στην άστατη ζωή που με ρωτάτε. Άστατη θα πρέπει να ήταν και στον τόπο του πριν φύγει. Στην Κρήτη , μακριά από τους γονείς του, βρήκε την ελευθερία του. Μπορούσε να ζει ανενόχλητος.

Οι αναφορές στις καταθέσεις των μαρτύρων είναι αντιφατικές. Είναι τελικά ο Λάμπρος Αγαρηνός ένοχος ή τα στοιχεία κατηγορίας είναι εναντίον του;
Αυτό δεν θα το κρίνω εγώ. Θα το κρίνει ο αναγνώστης από τα στοιχεία, τα πραγματικά που του δίνω. Και φυσικά και την μυθοπλασία που τα πλαισιώνει. Γιατί δεν υπάρχει γραφή αυτοτελής. Υπάρχει και «μεταγραφή» όπως λέμε «μεταπολίτευση».

Μέσα από τις αναφορές των εκπροσώπων του νόμου και τα πρακτικά της απολογίας του κατηγορουμένου, ξετυλίγεται το νήμα των πολιτικών καταστάσεων της χώρας στη δικτατορία;
Θα μείνω στις πολιτικές προεκτάσεις. Μη ξεχνάτε την εποχή. Ήταν λίγα χρόνια μετά τη Μεταπολίτευση στη χώρα μας . Και στα χρόνια αυτά είχαμε υποφέρει από την αμερικανοκρατία. Τον Τομ Πάπας, τον Σπύρο Αγκνιου, τότε αντιπρόεδρο στην κυβέρνηση του Νίξον,(ελληνοαμερικανό με καταγωγή από τους Γαργαλιάνους,) τον Κίσσιγκερ που ζητούσε «επί πίνακι» το «κεφάλι του Μούσκου» (του Μακάριου) κτλ.

Στις αναφορές έχουμε ως φόντο τη δικτατορία των Συνταγματαρχών. Πώς αντιμετώπιζε τότε το δικαστήριο ανάλογα εγκλήματα;
Το «φόντο» που λέτε ήταν το προσκήνιο για μένα. Δεν ήταν φόντο. Αυτοί επαύξησαν την αμερικανική κατοχή στη Σούδα, όπου οι Αμερικανοί είχαν τις βάσεις του και τις πυρηνικές τους οβίδες. Τα αεροπλάνα τους που από εκεί μπορούσαν να απογειωθούν και να βομβαρδίσουν όποια περιοχή της Ανατολικής Μεσογείου ήθελαν. Τα δικαστήρια με τη Μεταπολίτευση ξαναβρήκαν την ανεξαρτησία τους.

Το μυθιστόρημα «Ο θάνατος του Αμερικάνου», εκδόσεις Νίκας/Ελληνική Παιδεία, έχει συναρπαστική πλοκή. Σε ποια κατηγορία θα το κατατάσσατε;
Θα το κατέτασσα στα nonfictionnovels.

Τα μυθιστορήματά σας επανεκδίδονται συνεχώς. Οι νέοι όμως εξακολουθούν να σας διαβάζουν ακόμα;
Ναι, με τα βιβλία μου που μπαίνουν κατά καιρούς ως ένθετα στην «Εφημερίδα των Συντακτών» το Σάββατο.

Υπάρχει κάτι που θα μπορούσε να αλλάξει στο χώρο του βιβλίου ;
Το πρώτο που πρέπει να υπάρξει είναι το Εθνικό Κέντρο Βιβλίου, δηλαδή το πρώην ΕΚΕΒΙ που κατήργησε η κυβέρνηση το 2013 μαζί με την ΕΡΤ.

Ποιο βιβλίο διαβάσατε τελευταία και σας άρεσε;
«Ζευγάρια που έγραψαν την Ιστορία της Ελλάδας» της Λένας Διβάνη, εκδόσεις Πατάκη.