Ο ΜΗΤΡΟΠΟΛΙΤΗΣ ΠΙΣΙΔΙΑΣ ΚΥΡΟΣ ΣΩΤΗΡΙΟΣ (ΤΡΑΜΠΑΣ) .

Ο ΕΞ ΑΡΤΗΣ ΟΡΘΟΔΟΞΟΣ ΙΕΡΑΠΟΣΤΟΛΟΣ ΤΗΣ ΑΠΩ ΑΝΑΤΟΛΗΣ ΚΑΙ ΤΗΣ ΜΙΚΡΑΣ ΑΣΙΑΣ (1929-2022)

(Ευλαβικό αφιέρωμα στο τεράστιο ιεραποστολικό του έργο)
Του πρωτοπρεσβυτέρου Δημητρίου Αθανασίου-εκπαιδευτικού(χημικού)

ΜΕΡΟΣ Δ
Η ίδρυση της Ορθόδοξης Μητρόπολης Κορέας και οι νέες δραστηριότητες
Την 20η Απριλίου 2004 η Εξαρχία Κορέας ανυψώθηκε από την Ιερά Σύνοδο του Οικουμενικού Πατριαρχείου σε Μητρόπολη Κορέας με δικαιοδοσία όλη την Κορεατική Χερσόνησο (Νότια και Βόρεια Κορέα) και έδρα τη Σεούλ. Ως πρώτος Μητροπολίτης Κορέας, εξελέγη παμψηφεί ο Επίσκοπος Ζήλων Σωτήριος Τράμπας, γεγονός που ιδιαίτερα χαροποίησε τους Κορεάτες, καθώς είχαν άμεση εμπειρία από τις άοκνες προσπάθειές του τα τελευταία 29 έτη. Με τον τρόπο αυτό, άνοιξε ένα καινούργιο κεφάλαιο της ορθόδοξης μαρτυρίας στην Κορέα, που ενίσχυσε
περισσότερο τις ποιμαντικές και ιεραποστολικές δραστηριότητες της τοπικής Εκκλησίας και της μαρτυρίας της στην πολυθρησκευτική κορεατική κοινωνία.
Η ίδρυση της νέας Μητρόπολης και η ενθρόνιση του πρώτου Μητροπολίτη της έγινε με πανηγυρική εκδήλωση (20 Ιουνίου 2004) στον Καθεδρικό Ι. Ν. Αγίου Νικολάου Σεούλ, παρουσία του εκπροσώπου του Οικουμενικού Πατριάρχη Αρχιεπισκόπου Αμερικής Δημητρίου, πολλών αρχιερέων και πλήθος κληρικών και λαϊκών.
Στην εμπνευσμένη προσφώνησή του, ο Αρχιεπίσκοπος (τότε Αμερικής) Δημήτριος απευθυνόμενος στον νέο Μητροπολίτη επεσήμανε τρία βασικά χαρακτηριστικά που διέπουν την ορθόδοξη ιεραποστολή.
«… «… τώρα υπάρχουν περισσότερες ειδικές προκλήσεις. Τις γνωρίζετε πολύ καλά.

Πρώτη πρόκληση είναι η γλώσσα. Τώρα πρέπει να προχωρήσετε εντατικώτερα και μεθοδικώτερα στην δημιουργία μιας γνήσιας, πλήρους και ωραίας Κορεατικής Ορθόδοξης Θεολογικής γλώσσας. Ο εκπληκτικός πλούτος των Ορθοδόξων κειμένων πρέπει να γίνη προσιτός στους Κορεάτες. Υπάρχουν τα εκπληκτικά έργα των Πατέρων της Εκκλησίας, οι μεγαλειώδεις αποφάσεις των Οικουμενικών Συνόδων, τα λειτουργικά κείμενα και οι αγιολογικοί και υμνολογικοί θησαυροί της Ορθοδοξίας. Πρέπει να γίνουν γνωστά στον λαό εδώ ως ευκαιρία πνευματικού εμπλουτισμού. Δεν υπάρχει αμφιβολία ότι η κορεατική γλώσσα είναι θεολογικώς επαρκής και ακριβής. Αλλά χρειάζεσθε μία πλήρως αναπτυγμένη Ορθόδοξη Κορεατική Θεολογική γλώσσα για να εκφράση την λεπτότητα, τον πλούτο και τις εννοιολογικές αποχρώσεις της Ορθοδόξου πίστεως όπως εκφράσθηκαν στα σχετικά κείμενα που παρήγαγε η Εκκλησία για 2000 χρόνια.
Επί πλέον, υπάρχει και μία δεύτερη πρόκληση: η ανάγκη δημιουργίας μιας Κορεατικής Ορθοδοξίας, δηλαδή μιας Ορθοδοξίας γνήσιας και σε άμεση συνέχεια με την επί 20 αιώνες ζωή και παράδοση της Εκκλησίας, αλλ’ επίσης μιας Ορθοδοξίας που θα είναι γνήσια Κορεατική. Εδώ έγκειται το δύσκολο έργο της μεταφοράς του βιώματος της οικουμενικής και διαχρονικής Ορθοδόξου Πίστεως στο κορεατικό έδαφος και της συνδέσεώς της κατά τρόπο αναπόσπαστο με τον τοπικό πολιτισμό και χαρακτήρα. Φυσικά το έργο της δημιουργίας μαάς Κορεατικής Ορθοδοξίας, πλήρως Ορθόδοξης και πλήρως Κορεατικής, αποτελείμία τεράστια πρόκληση. Αλλά εσείς το πράττετε ήδη αυτό και με την βοήθεια του Θεού, θα καθοδηγήσετε αυτή την Ιεραποστολή με επιτυχία και κατά τα επόμενα χρόνια. …»

Ο Μητροπολίτης Κορέας Σωτήριος στην αντιφώνησή του αφού ευχαρίστησε τον Οικουμενικό Πατριάρχη Βαρθολομαίο, τον Έξαρχο Κορέας Διονύσιο και όλους Ρώσους, Κορεάτες και Έλληνες κληρικούς που εργάστηκαν για τη διάδοση της ορθόδοξης μαρτυρίας στην Κορεατική Χερσόνησο απευθύνθηκε στους Κορεάτες μέλη της τοπικής Εκκλησίας, για να τους εξηγήσει τη σημασία του σημαντικού αυτού γεγονότος.
Πρωτίστως επεσήμανε την ανάγκη της ενότητας, κοινωνίας και αγάπης μεταξύ των μελών, την έννοια της τοπικής Ορθόδοξης Εκκλησίας και τη σχέση της με τη Μία, Αγία και Καθολική Εκκλησία, στην οποία ανήκουν όλοι ορθόδοξοι σε όλη τη γη. Ειδικότερα τόνισε:
«…«… Η Ορθόδοξος Εκκλησία είναι Εκκλησία Οικουμενική, με την έννοιαν ότι εις αυτήν ανήκουν, ως ισότιμα μέλη της, άνθρωποι από όλας τας φυλάς, τα έθνη και τας γλώσσας του κόσμου. Με την έννοιαν αυτήν η Εκκλησία είναι Μία.

Εν τούτοις κάθε τοπική Ορθόδοξος Εκκλησία προσλαμβάνει τα χαρακτηριστικά του λαού και της χώρας εις την οποίαν αναπτύσσεται. Τούτο σημαίνει ότι η Εκκλησία της Κορέας διατηρεί την γλώσσαν, τα έθιμα και τον πολιτισμόν της Κορέας και επομένως είναι μία τοπική Κορεατική Ορθόδοξος Εκκλησία η οποία, ενωμένη αδιασπάστως μετά του Οικουμενικού Πατριαρχείου, εις το οποίον εκκλησιαστικά ανήκει, ευρίσκεται εις κοινωνίαν και με όλας τας άλλας Ορθοδόξους Εκκλησίας και ανήκει εις την Μίαν Εκκλησίαν εις την οποίαν ανήκουν οι Ορθόδοξοι αδελφοί και αδελφαί μας, οι οποίοι επί δύο χιλιάδες έτη διαδηλώνουν την ενότητα της κοινής πίστεως εις τον Ιησούν Χριστόν και την Εκκλησίαν Του. …».

Επικοινωνία με την Ορθόδοξη Εκκλησία στη Βόρεια Κορέα
Η δικαιοδοσία της Ορθόδοξης Μητρόπολης Κορέας σύμφωνα με την απόφαση της Ιεράς Συνόδου του Οικουμενικού Πατριαρχείου περιλαμβάνει όλη την Κορεατική Χερσόνησο. Παρά ταύτα, στην Βόρεια Κορέα, η θρησκευτική ελευθέρια είναι περιορισμένη. Στην πρωτεύουσά της Πιονγκ-γιάνγκ, υπάρχει ένας ορθόδοξος ναός αφιερωμένος στην Αγία Τριάδα. Η διαδικασία για ανέγερσή του άρχισε το 2002 με την πρωτοβουλία του Προέδρου της Βόρειας Κορέας Kim Jong-il, ύστερα από την επίσκεψή του στον Ιερό Ναό Αγίου Ιννοκεντίου Ιρκούτσκ στην πόλη Χαμπάροφσκ της Ρωσίας. Για την ανοικοδόμηση του ναού, ο Πρόεδρος της Β. Κορέας συνέστησε την «Ορθόδοξη Επιτροπή της Βόρειας Κορέας», με Πρόεδρο τον Γεώργιο Heo Il-, η οποία ήρθε σε επαφή με τη Μητρόπολη Κορέας και έκτοτε άρχισε συνεργασία. Η πρώτη συνάντηση έγινε τον Απρίλιο 2004 στο όρος Kumkang της Β. Κορέας, όπου μετέβη ο Επίσκοπος Σωτήριος με τον π. Δανιήλ Na για να ανταλλάξουν πληροφορίες και να συζητήσουν θέματα κοινού ενδιαφέροντος με την Ορθόδοξη Επιτροπή της Βόρειας Κορέας. Έκτοτε μέχρι το 2005, η αντιπροσωπεία της Μητρόπολης Κορέας συνεργάστηκε με την Επιτροπή για την κατασκευή του ναού σε τακτά διαστήματα και επισκέφτηκε τη Β. Κορέα αρκετές φορές, προσφέροντας υλική βοήθεια για την ανέγερση του ναού. Παρά ταύτα, ο Ιερός Ναός Αγίας Τριάδος στην Πιονγκγιάνγκ εγκαινιάστηκε από το Πατριαρχείο Μόσχας παρά την κανονική τάξη (Αύγουστος 2006), γεγονός όχι ευχάριστο για τη μαρτυρία της Ορθοδοξίας στην ταλαιπωρημένη Χερσόνησο. Η αντιπροσωπεία της Μητρόπολης Κορέας δεν κατέστη δυνατόν να παραστεί στην τελετή, διότι οι σχέσεις μεταξύ Νότιας και Βόρειας Κορέας ήταν τεταμένες εκείνη την εποχή.
Η ορθόδοξη συνεργασία νοτίων και βορείων Κορεατών συνεχίστηκε με την επίσκεψη πενταμελούς 400 αντιπροσωπείας από τη Μητρόπολη Κορέας στην Πιονγκγιάνγκ ύστερα από πρόσκληση της Ορθόδοξης Επιτροπής (Οκτώβριος 2006), όπου τελέστηκαν ιερές ακολουθίες και η πρώτη θεία Λειτουργία στα κορεατικά, προεξάρχοντος του Μητροπολίτη Κορέας Σωτηρίου. Ο Μητροπολίτης Σωτήριος στο κήρυγμά του μεταξύ των άλλων ευχήθηκε η Βόρεια Κορέα να γεμίσει με την ειρήνη, την αγάπη και τη χάρη του Κυρίου. Κατά τη διάρκεια της επίσκεψης, η Μητρόπολη Κορέας αποφάσισε να συστήσει «Επιτροπή Συνεργασίας με τους ορθόδοξους πιστούς της Βόρειας Κορέας».

Το ιεραποστολικό έργο στην Μητρόπολη Πισιδίας
Μετά την ενθρόνιση του Μητροπολίτη Αμβροσίου, ο Μητροπολίτης Σωτήριος μετά από 33 χρόνια (1975-2008) δημιουργικής διακονίας στην Κορέα αποσύρθηκε στην Ιερά Μονή Μεταμορφώσεως Καπιόγνκ, ως λειτουργός και πνευματικός της Μονής. Ακολούθως εξελέγη από το Οικουμενικό Πατριαρχείο Μητροπολίτης Πισιδίας, Έξαρχος Σίδης και Ατταλείας.
Η Ιερα Μητρόπολη Πισιδίας
Η Πισιδία είναιβρίσκεται στην Κεντρική και Νότια Μ. Ασία, πάνω στον ορεινό ασβεστολιθικό όγκο του Ταύρου (υψόμ. 3.585 μ.) και διασχίζεται από τις πολλαπλές διακλαδώσεις του. Έχει έκταση 100 περίπου τετραγ. χιλιόμετρα και διαρρέεται από τους ποταμούς Ευρυμέδοντα (Κιοπρού Σου), Καταφράκτη (Ντουντέν τσάι) και Κέστρο (Ακ Σου). Στην Πισιδία υπάρχουν ακόμα τρεις λίμνες η Ασκανία (Μπουρντούρ Γκιόλ), η Βάρις (Γκιολτσούκ) και η Πρόσταινα (Εγιρδήρ), η οποία είναι η μεγαλύτερη λίμνη της Πισιδίας και μία από τις ωραιότερες του κόσμου, με αφθονία ψαριών και πλούσια βλάστηση στις όχθες της.
Η Ιερά Μητρόπολη Πισιδίας είναι Μητρόπολη του Οικουμενικού Πατριαρχείου στη Μικρά Ασία. Ιδρύθηκε από τον Απόστολο Παύλο και τον μαθητή του Βαρνάβα. Έδρα της μητρόπολης είναι η Σπάρτη της Πισιδίας.
Στη δικαιοδοσία της Μητρόπολης ανήκαν οι επισκοπές: Καστελλορίζου, Μάκρης, Λειβησσού, Βουρδουρίου, Πάρλας, Πόρλου, Μύρων, Σπάρτης, Ατταλείας, Ελμαλού, Φοινίκης, Νησίου και Αντιφέλλου.
Ο Μητροπολιτικός ναός ήταν αφιερωμένος στην Κοίμηση της Θεοτόκου. Ο Μητροπολίτης έφερε τον τίτλο: Μητροπολίτης Πισιδίας, Υπέρτιμος και Έξαρχος πάσης Λυκίας, Σίδης, Μυρέων και Αττάλειας και Μικράς Αντιόχειας.

Από το 1924 με την ανταλλαγή πληθυσμών, η Επισκοπή έπαψε να υφίσταται ουσιαστικά, αλλά ο τίτλος του επισκόπου Πισιδίας δινόταν τιμητικά σε επισκόπους του Οικουμενικού Πατριαρχείου.
Στις 27 Μαϊου 2008 εκλέχτηκε ως Μητροπολίτης ο από Κορέας Σωτήριος.
Μετά την εκλογή του το 2008 με μία ομάδα Μικρασιατών πραγματοποίησε περιοδεία στην Μητρόπολή του, ακολουθώντας τα βήματα του Αποστόλου Παύλου από την Παμφυλική Αττάλεια και την Πέργη μέχρι την Πισιδική Αντιόχεια, το Νησίον της λίμνης Εγίρντιρ και την Σπάρτη.
Τέλεσε θείες λειτουργίες στους εγκαταλειμμένους, ή ερειπωμένους ρωμέϊκους Ναούς και ανέπεμψε δεήσεις υπέρ των αδίκως τελειωθέντων Μικρασιατών.
Η συνάντηση όμως με πολλούς από τους χιλιάδες αποίμαντους και αλειτούργητους Ρωσόφωνους οικονομικούς μετανάστες ήταν η αρχή του νέου ιεραποστολικού έργου.
Στην συνέχεια ανακαίνισε τον ναό του Αγ. Αλυπίου του Κιονίτου στην Αττάλεια της Τουρκίας, ο οποίος είχε ερειπωθεί κατά τη Μικρασιατική καταστροφή και το 2011 έγιναν τα θυρανοίξια και η πρώτη θεία Λειτουργία. Σήμερα ο ναός είναι ο Καθεδρικός της Μητροπόλεως Πισιδίας, αφιερωμένος στον Απόστολο Παύλο που πέρασε από την πόλη κατά την Α’ περιοδεία του.

Επίσης, με τις προσπάθειες του ο ιστορικός ναός του Αγίου Γεωργίου Αλάνυας (Alanya) ανακαινίστηκε από το Δήμο Αλάνυας με τη συνδρομή του δημάρχου της πόλης, όπου από το 2012 τελείται η θεία Λειτουργία για τους πολυάριθμους ορθόδοξους κυρίως σλαβόφωνους, εγκατεστημένοι στην περιοχή αυτή. Εξίσου σημαντική είναι η ανέγερση ορθοδόξου ναού (2015) στη Μικρά Ασία για πρώτη φορά μετά το 1922, χάρη στις προσπάθειες του Μητροπολίτη Σωτηρίου. Πρόκειται για τον Ι. Ν. της Παναγίας Πισιδιώτισσας στην Αλάνυα, τα θυρανοίξια του οποίου τέλεσε ο Οικουμενικός Πατριάρχης, τονίζοντας τον ρόλο της ρωσικής και της ουκρανικής κοινότητας, οι οποίες αναβίωσαν την Ορθοδοξία στην περιοχή. Λόγω της προχωρημένης ηλικίας του πολιού μητροπολίτου και για τη συνέχιση του ιεραποστολικού, πνευματικού και ποιμαντικού του έργου στην αναβιωθείσα και οργανωμένη πλέον μητρόπολη του Οικουμενικού Θρόνου, χειροτονήθηκε ως βοηθός επίσκοπος με τον τίτλο της Επισκοπής Ευδοκιάδος, ο Μέγας Σύγκελος αρχιμανδρίτης Αμβρόσιος Χοροζίδης, ο οποίος μαζί με ρωσόφωνους κληρικούς που διαμένουν μόνιμα στην περιοχή διακονούν το ορθόδοξο ποίμνιο.
Το 2021 στην Αρχαία Σίδη (Μάναβκγατ) αποκτήθηκε οικόπεδο για την ανέγερση και εκεί Ορθόδοξου Πολιτιστικού Κέντρου για τις λειτουργικές και πνευματικές ανάγκες των Ορθοδόξων της περιοχής με ιερό ναό αφιερωμένο στον Απόστολο Παύλο, αρχονταρίκι και ξενώνες. Τα θυρανοίξια του ναού προβλέπονται να γίνουν τον Ιούλιο του 2022.

Συγγραφικό έργο
Ο μακαριστός μητροπολίτης δεν έπαυσε μέχρι τέλους της ζωής του να μεριμνά για την διαποίμανση των πιστών με την έκδοση βιβλίων και αποστολή ομιλιών και κηρυγμάτων μεταφρασμένα στις επικρατούσες γλώσσες τους. Στο συγγραφικό του έργο περιλαμβάνονται τα βιβλία: Εκατό δημοσιεύσεις στην κορεατική γλώσσα, πολλές από τις οποίες είναι μεταφράσεις των Λειτουργικών Ακολουθιών καθώς και τα παρακάτω βιβλία.
1. ΠΑΥΛΟΣ. Ο Απόστολος των Εθνών. Εκδόσεις «Εν πλώ»
2. ΟΡΘΟΔΟΞΗ ΠΙΣΤΗ ΚΑΙ ΖΩΗ. Συνοπτική κατήχηση.
3. ΕΝΑΣ ΤΑΠΕΙΝΟΣ ΑΡΧΙΕΠΙΣΚΟΠΟΣ (Αναμνήσεις από τον μακαριστό Αρχιεπίσκοπο Αθηνών Ιερωνυμο Α).
4. ΑΘΛΗΤΑΙ ΣΤΕΦΑΝΗΦΟΡΟΙ ΤΗΣ ΜΙΚΡΑΣ ΑΣΙΑΣ (ΠΙΣΙΔΙΑΣ – ΠΑΜΦΥΛΙΑΣ – ΛΥΚΙΑΣ).

Επίλογος.
«Ένας νέος άγιος από σήμερα βρίσκεται στην Ουράνια Πατρίδα για να μεσιτεύει εκτενώς για όλους μας.
Ατενίζοντας πρόσωπο προς πρόσωπο τον Σωτήρα Χριστό και ζώντας αντάμα με το πρότυπό του τον Απόστολο των Εθνών μπορεί να επαναλάβει την παύλεια ομολογία: «τον αγώνα τον καλόν ηγώνισμαι, τον δρόμον τετέλεκα, την πίστιν τετήρηκα• λοιπόν απόκειταί μοι ο της δικαιοσύνης στέφανος…» (2 Τιμ. 4:7-8)
Αιωνία Σου η μνήμη αξιομακάριστε και αοίδιμε Πατέρα και στοργικέ Ποιμένα των ψυχών μας.
Μνήσθητι εις το επουράνιο Θυσιαστήριο του Ποιμνίου σου στην Ελλάδα, στην Κορέα και στην Μ. Ασία.
«Ευ, δούλε αγαθέ και πιστέ… Συ που βάρος και καύσωνα πάντα της ημέρας καρτερώς εβάστασας… Είσελθε εις την χαράν του Κυρίου σου». (Μτ. 25: 21) Αμήν.(Από ανακοίνωσητης Μητροπόλεως Κορέας για την εκδημία του Πισιδίας κυρού Σωτηρίου)

ΣΗΜΕΙΩΣΗ.Η μελέτη του πολύ μεγάλου αρχείου του γράφοντος, που αφορά την ιεραποστολική δραστηριότητα του μακαριστού ιεράρχου θα μας δώσει την ευκαιρία να επανέλθουμε και με άλλες δημοσιεύσεις
(πρωτοπρεσβ.Δημ.Αθανασίου)