Ο SOS Τροχαία Εγκλήματα στην επιτροπή Οδικής Ασφάλειας της Βουλής

Στις 20/ Ιουλίου 2022 ο SOS Τροχαία Εγκλήματα, προσκεκλημένος στην τελευταία συνεδρίαση της Ειδικής Μόνιμης Επιτροπής Οδικής Ασφάλειας της Βουλής κατέθεσε τις προτάσεις του για τα Άμεσα μέτρα για τον περιορισμό των τροχαίων εστιάζοντας στο θέμα της Ταχύτητας, του Αλκοολ, της Δικαιοσύνης και της Μετά το Τροχαίο αντιμετώπισης των θυμάτων.
Τον SOS Τροχαία Εγκλήματα εκπροσώπησαν ό πρόεδρος του, Γιώργος Κουβίδης και η Άννα Ευαγγελινού μέλος της ομάδας Αναπηρίας του συλλόγου μας με διαδικτυακές παρεμβάσεις.

Σε σχέση με την Ταχύτητα
Επισημάνθηκε ως απαράδεκτη αλλαγή θέσης στο προτεινόμενο Στρατηγικό Σχέδιο, στο οποίο εγκαταλείπεται η αρχικά εξαγγελθείσα θέσπιση του ορίου ταχύτητας των 30 km/h στις κατοικημένες περιοχές και αυτό περιορίζεται στις κεντρικές περιοχές των πόλεων. Μια τέτοια απόφαση θα έχει μηδαμινή επίπτωση στον περιορισμό των τροχαίων συγκρούσεων δεδομένου ότι τα κέντρα των πόλεων ήδη είναι σε μεγάλο βαθμό πεζοδρομημένα, ενώ δεν αποτελούν περιοχές κατοικίας αλλά κυρίως εμπορικής/επαγγελματικής χρήσης.
Η διατήρηση του ορίου των 50 km/h στις κατοικημένες περιοχές αποτελεί εγγύηση πως τα τροχαία ΔΕΝ θα μειωθούν και οι πόλεις δεν θα γίνουν πόλεις για τα παιδιά, τους ηλικιωμένους, τους ΑμεΑ, όλους τους ανθρώπους και όχι πόλεις για τα μηχανοκίνητα. (…)
Με δεδομένο ότι η Ταχύτητα αποτελεί τον υπ αριθμό 1 φονιά στους Ευρωπαϊκούς Δρόμους ζητήσαμε την άμεση εφαρμογή του ορίου 30 στις κατοικημένες περιοχές, όριο 110 στους αυτοκινητοδρόμους και ανάλογες μειώσεις των ορίων στο επαρχιακό οδικό δίκτυο μετά από μελέτες.

Αλκοόλ και Οδήγηση
Ενώ το ζήτημα Μηδενική Ανοχή στο Αλκοόλ για τους οδηγούς έχει ανοίξει πανευρωπαϊκά και υποστηρίζεται από πρόσφατη απόφαση του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου, απουσιάζει κάθε αναφορά στο θέμα στο προτεινόμενο Στρατηγικό Σχέδιο. Σε μια περίοδο που ολοένα αυξάνει ο αριθμός τροχαίων συγκρούσεων από οδηγούς υπό την επήρεια αλκοόλ η (και) ουσιών η χώρα μας επιμένει να διατηρεί σαν νόμιμη τη συγκέντρωση αλκοόλ στο αίμα των οδηγών στα 0.5 gr/L. Ζητήσαμε την άμεση θέσπιση της Μηδενικής ανοχής, σαν άμεσο προληπτικό μέτρο, αυτονόητο όταν όλοι συμφωνούμε για την ραγδαία εξάπλωση της χρήσης του από τους οδηγούς.

Δικαιοσύνη
Επισημάναμε την ανάγκη ριζικής αναμόρφωσης των διατάξεων για την ποινική αντιμετώπιση των τροχαίων με σοβαρό τραυματισμό ή θάνατο.
Η σημερνή νομοθεσία επιτρέπει τον χαρακτηρισμό όλων των τροχαίων εγκλημάτων ως πλημμελημάτων οφειλόμενων σε αμέλεια. Είτε αυτά πραγματοποιούνται από δράστες που παραβιάζουν τα όρια ταχύτητας (τρέχοντας ακόμα και 3 φορές πάνω απ αυτά), είτε τα όρια αλκοόλ στο αίμα (ακόμα και 4 φορές πάνω απ αυτά), είτε εγκαταλείπουν αβοήθητα τα θύματα τους, είτε δεν έχουν άδεια οδήγησης, είτε είναι υπότροποι.

Μετά το Τροχαίο
Επισημάνθηκε πως δεν υπάρχει καμιά δημόσια δομή ψυχολογικής στήριξης για τα θύματα των τροχαίων και ότι η μοναδική δομή, για ενήλικες που λειτουργεί, εδώ και δέκα χρόνια είναι η Ομάδα Ψυχολογικής Στήριξης του συλλόγου μας που λειτουργεί με εθελοντική προσφορά εξειδικευμένων επαγγελματιών Ψυχικής Υγείας δωρεάν.
Σε σχέση με τα Κέντρα Αποκατάστασης τονίστηκε η εγκατάλειψη αυτών που ανήκουν στο Δημόσιο και οι ανεπαρκείς υπηρεσίες που προσφέρουν τα ιδιωτικά με αποτέλεσμα αρκετοί τραυματίες να καταφεύγουν στο εξωτερικό.
Στη συνεδρίαση συμμετείχαν συνολικά δεκαεπτά βουλευτές από τους οποίους οκτώ έλαβαν τον λόγο (Χρ. Κέλλας, Ι. Κεφαλογάννης, Β. Διγαλάκης και Β. Σπανάκης από τη Νέα Δημοκρατία, Θ. Δρίτσας και Χρ. Γιαννούλης από τον ΣΥΡΙΖΑ Προοδευτική Συμμαχίας, Χρ. Γκόκας από το ΠΑΣΟΚ- ΚΙΝΑΛ και Γ. Λογιάδης από το ΜΕΡΑ- 25.