Περιφερειακή Παράταξη "ΚΟΙΝΟ ΤΩΝ ΗΠΕΙΡΩΤΩΝ"
Γιατί καταψηφίσαμε το Τεχνικό Πρόγραμμα Περιφέρειας Ηπείρου, έτους 2022
Του λόγους που καταψήφισε Τεχνικό Πρόγραμμα Περιφέρειας Ηπείρου, έτους 2022 ανακοινώνει η Περιφερειακή Παράταξη “ΚΟΙΝΟ ΤΩΝ ΗΠΕΙΡΩΤΩΝ” στην συνεδρίαση του Περιφερειακού Συμβουλίου της 2ας Νοεμβρίου 2021.
Κληθήκαμε να ψηφίσουμε –αναφέρει η ανακοίνωση- ένα Τεχνικό Πρόγραμμα με συνολικές πιστώσεις ύψους 28.078.278,54 Ευρώ, για «Συνεχιζόμενα» και «Νέα» έργα, κυρίως Συγκοινωνιακά (τα 4/5 του προϋπολογισμού), που αφορούν ασφαλτοστρώσεις (βελτιώσεις – συντηρήσεις) εθνικού και επαρχιακού οδικού δικτύου (αποκατάσταση πρόσβασης σε δυσπρόσιτες περιοχές), ηλεκτροφωτισμό και οριζόντια/ κατακόρυφη σήμανση δικτύου, κατασκευή πολλών κυκλικών κόμβων, γεφυρώσεις, συντήρηση – ανακατασκευή πολιτιστικών και θρησκευτικών μνημείων, εγγραφή πιστώσεων για κατασκευή των δυο διοικητηρίων Άρτας & Πρεβέζης (από 1 εκατομμύριο), κατασκευή «Πάρκου Υψηλής Τεχνολογίας και Έρευνας» στα Ιωάννινα (2 εκατ.), πρόνοια για μισθώσεις οχημάτων αντιμετώπισης εκτάκτων αναγκών, λίγες πιστώσεις για εκούσιους αναδασμούς (30 χιλ.), ελάχιστες σχετικά πιστώσεις για αντιπλημμυρικά έργα (2 εκατ. περίπου σε Άρτα και Πρέβεζα) και απουσία μελετών. Όλα τα παραπάνω στη λογική της ετήσιας κατανομής των πιστώσεων και όχι της ένταξης του σχεδιασμού στο προβλεπόμενο πενταετές Πρόγραμμα Ανάπτυξης της περιφέρειας μας (5ετές ΕΠΑ), του οποίου η συζήτηση σε επίπεδο Περιφερειακών Παρατάξεων δεν έγινε ποτέ και στην Επιτροπή Διαβούλευσης εκκρεμεί αδικαιολόγητα και παράτυπα, με την επίκληση της πανδημίας του κορωνοϊού.
Ειδικότερα, σύμφωνα με την εισήγηση κατανέμονται ανά Περιφερειακή Ενότητα (ΠΕ): 16.593.813,15 € στην Περιφέρεια Ηπείρου & στην ΠΕ Ιωαννίνων, 2.466.721,01 € στην ΠΕ Άρτας, 3.427.112,52 € στην ΠΕ Θεσπρωτίας και 5.590.631,86 € στην ΠΕ Πρέβεζας.
« Αντιλαμβανόμαστε διαφορετικά τα πράγματα» σημειώνεται στην ανακοίνωση. «Προηγείται η μελέτη και η ωρίμανση των έργων και ακολουθεί η χρηματοδότηση και κατασκευή. Η κατασκευή των συγκοινωνιακών κόμβων να ενταχθεί σε έναν γενικότερο σχεδιασμό αναβάθμισης μεγάλων τμημάτων του εθνικού οδικού δικτύου.
-Για παράδειγμα, έπρεπε να προηγηθεί η μελέτη αναβάθμισης της εισόδου της πόλεως Ιωαννίνων, από τον Α/Κ Αυγού της Ιονίας οδού μέχρι την Εγνατία και να ακολουθήσει η κατασκευή των τριών κυκλικών κόμβων που περιλαμβάνονται στο Τεχνικό Πρόγραμμα ή τουλάχιστον μαζί με την κατασκευή των κυκλικών κόμβων να μελετηθεί και η αναβάθμιση της εισόδου της πόλης, πράγμα που δεν προγραμματίστηκε.
-Επίσης, εκκρεμεί η αναγνωριστική μελέτη αναβάθμισης του οδικού τμήματος Καλέντζι – Μονολίθι – Πλάκα,- δεν προγραμματίστηκε και δεν περιλαμβάνεται στο παρόν Τεχνικό Πρόγραμμα το πάγιο αίτημα ασφαλούς πρόσβασης στην περιοχή των Τζουμέρκων. Αντ’ αυτής η περιφερειακή Αρχή, με απόφαση της Οικονομικής Επιτροπής, προσλαμβάνει Τεχνικό Σύμβουλο με τη διαδικασία του «αγαπημένου» άρθρου 32 του ν. 4412/2016, για το εν λόγω έργο.
-Όμοια, 10 ΚΜ επαρχιακής οδού από την Σκούπα μέχρι το Μονολίθι παραμένουν σε κακή κατάσταση δυσκολεύοντας τη ζωή των επισκεπτών και των κατοίκων των χωριών Σκούπα, Δαφνωτή, Πλατανούσα και Μονολίθι. Στην ίδια κατηγορία εντάσσεται και η ανάγκη μελέτης ασφαλούς δια-σύνδεσης των δυο μεγάλων αυτοκινητοδρόμων της Ιόνιας και της Εγνατίας οδού με τις παλιές εθνικές οδούς Ιωαννίνων – Άρτας και Ιωαννίνων – Ηγουμενίτσας για την επικοινωνία των παρακαλάμιων Κοινοτήτων και των χωριών της κοιλάδας του ποταμού Λούρου που βιώνουν τον αποκλεισμό και την ερήμωση….
Συμπερασματικά, η παράταξη μας μειοψηφεί και ΔΕΝ ψηφίζει το Τεχνικό Πρόγραμμα, παρά το ότι έχουμε ψηφίσει στις επιτροπές υπέρ της πραγματοποίησης πολλών χρήσιμων έργων του προγράμματος, εξαντλώντας τα όρια της συναίνεσης και συνεννόησης. ….Παρέλκει επίσης, η όποια αναφορά στις καθυστερήσεις του Διοικητηρίου της Πρέβεζας, 11 χρόνια μετά και καταψηφίσαμε στην Οικονομική Επιτροπή την επιλογή της περιφερειακής Αρχής να μελετήσει την κατασκευή του Διοικητηρίου της Άρτας με την ευρηματική μέθοδο της «Συλλογής στοιχείων» που αποτελεί παγκόσμια πρωτοτυπία στα τεχνικά χρονικά κατασκευής δημοσίων κτιρίων, θέμα στο οποίο θα επανέλθουμε.