Σιδηροδρομική ΣΥΝΔΕΣΗ "Καλαμπάκα - Ιωάννινα - Ηγουμενίτσα"» -ΑΠΕΝΤΑΧΘΗΚΕ από το πρόγραμμα CEF

Ενώ εγκρίθηκε η χρηματοδότηση και υπογράφηκε η σύμβαση!

Η δράση μπορεί να επανυποβληθεί προς χρηματοδότηση

Τι απαντά ο ΠΑΠΑΘΑΝΑΣΗΣ σε ερώτηση ΒΕΛΟΠΟΥΛΟΥ

Ενώ εγκρίθηκε η χρηματοδότηση με προϋπολογισμό 15.500.000,00€ και υπογράφηκε η σύμβαση!

Ένα ακόμη έργο για την Ήπειρο, από αυτά που εξαγγέλθηκαν από την παρούσα κυβέρνηση απεντάσσεται για τη νέα περίοδο παρότι και εγκρίθηκε η χρηματοδότηση και υπογράφηκε (Νοέμβριος 2021) η σχετική σύμβαση επιχορήγησης (grant agreement).

Όπως προκύπτει από την απάντηση του ΑΝ.ΥΠΟΥΡΓΟΥ ΕΘΝΙΚΗΣ ΟΙΚΟΝΟΜΙΑΣ ΚΑΙ ΟΙΚΟΝΟΜΙΚΩΝ
ΝΙΚΟΛΑΟΥ ΠΑΠΑΘΑΝΑΣΗ σε ερώτηση του προέδρου της ΕΛΛΗΝΙΚΗΣ ΛΥΣΗΣ ΚΥΡΙΑΚΟΥ ΒΕΛΟΠΟΥΛΟΥ, η δράση με τίτλο «Τελικές Μελέτες για την κατασκευή μονής σιδηροδρομικής γραμμής «Καλαμπάκα – Ιωάννινα – Ηγουμενίτσα» με επιλέξιμο προϋπολογισμό ύψους 15.500.000,00€, ανώτατο ποσό αναλογούσας κοινοτικής συγχρηματοδότησης 7.750.000,00€ απεντάχθηκε στην παρούσα φάση.
Στην απάντηση του ΥΠΟΥΡΓΟΥ, σημειώνεται πως «η δράση μπορεί να επανυποβληθεί προς χρηματοδότηση στην τρέχουσα πρόσκληση του τομέα Μεταφορών, με καταληκτική ημερομηνία υποβολής την 30/01/2024 ή σε άλλη μελλοντική πρόσκληση».

Η ΕΡΩΤΗΣΗ
Πιο αναλυτικά η υπόθεση έχει ως εξής: στις 21/12/2023 κατατίθεται ερώτηση του Κυριάκου Βελόπουλου, Προέδρου Κόμματος, ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΛΥΣΗ, προς τον κ. Υπουργό Υποδομών και Μεταφορών και τον κ. Υπουργό Εθνικής Οικονομίας και Οικονομικών με θέμα «Η Ε.Ε. χρηματοδότησε μελέτες για τη σιδηροδρομική γραμμή
“Καλαμπάκα – Ιωάννινα – Ηγουμενίτσα”;».

Στην ερώτηση αναφέρονταν τα εξής:
«Κύριοι Υπουργοί,
Συμφώνως πληθώρας δημοσιευμάτων ηλεκτρονικού τύπου, η Ε.Ε. χρηματοδότησε μέρος των οριστικών μελετών της σιδηροδρομικής γραμμής «Καλαμπάκα – Ιωάννινα – Ηγουμενίτσα». Το εν λόγω μέρος της χρηματοδότησης ήταν εγκεκριμένο από το 2020, κατόπιν ελληνικού αιτήματος, με το άλλο μισό να εγκρίνεται από το Υπουργείο
Οικονομικών (Φεβ. 2020) καλύπτοντας την ελληνική συμμετοχή. Εκ του δεδομένου της χρηματοδότησης προκύπτει ότι η Ε.Ε. και θεωρεί τη σιδηροδρομική σύνδεση της Ηπείρου μεγάλης σπουδαιότητας (στην απόφαση για την χρηματοδότηση της μελέτης τονίζει ότι η γραμμή «Καλαμπάκα – Ιωάννινα – Ηγουμενίτσα» αποτελεί μέρος ενός ευρύτερου δικτύου και του βασικού διαδρόμου της Μεσογείου), αλλά και η Κυβέρνηση τον περασμένο Φεβρουάριο θεωρούσε την αναφερόμενη μελέτη αντίστοιχης σπουδαιότητας.
Με δεδομένα όλα τα παραπάνω,

Ερωτώνται οι κ. κ. Υπουργοί:
1. Προτίθεστε όπως μας ενημερώσετε εάν ισχύει ότι η Ε.Ε. χρηματοδότησε μέρος των
οριστικών μελετών της σιδηροδρομικής γραμμής «Καλαμπάκα – Ιωάννινα –
Ηγουμενίτσα»; Εάν ναι, ποιο ήταν το ύψος της χρηματοδότησης, το οποίο καταβλήθηκε
από αυτήν για τις εν λόγω μελέτες, και πώς κατανεμήθηκε;
2. Δεδομένου ότι το Υπουργείο Οικονομικών είχε καλύψει την εθνική της συμμετοχή τον
περασμένο Φεβρουάριο, σε ποιο στάδιο βρίσκεται αυτή τη στιγμή η επικείμενη
σιδηροδρομική σύνδεση «Καλαμπάκα – Ιωάννινα – Ηγουμενίτσα»;

Η ΑΠΑΝΤΗΣΗ
Στην ερώτηση ΒΕΛΟΠΟΥΛΟΥ απάντησε στις 15-1-2024, ο ΑΝ.ΥΠΟΥΡΓΟΣ ΕΘΝΙΚΗΣ ΟΙΚΟΝΟΜΙΑΣ ΚΑΙ ΟΙΚΟΝΟΜΙΚΩΝ ΝΙΚ. ΠΑΠΑΘΑΝΑΣΗΣ που στην απάντησή του αναφέρει αναλυτικά τα εξής:
«Σε απάντηση της υπ’ αριθ. πρωτ. 2362/21.12.2023 ερώτησης, που κατέθεσε ο Βουλευτής κ. Κυριάκος Βελόπουλος, σας γνωστοποιούμε τα ακόλουθα:

Ως βασικό μέσο χρηματοδότησης της ΕΕ για την προώθηση της ανάπτυξης, της απασχόλησης και της ανταγωνιστικότητας μέσω στοχοθετημένων χρηματοδοτήσεων σε έργα υποδομής σε πανευρωπαϊκό επίπεδο, χρησιμοποιείται ο χρηματοδοτικός μηχανισμός Connecting Europe Facility (Συνδέοντας την Ευρώπη). Μέσω αυτού υποστηρίζεται η ανάπτυξη δικτύων υψηλών επιδόσεων, βιώσιμων και αποτελεσματικά διασυνδεδεμένων στους τομείς των μεταφορών, της ενέργειας και των ψηφιακών υπηρεσιών.

Πράγματι, όπως αναφέρεται στην ερώτηση, στο πλαίσιο σχετικής πρόσκλησης του τομέα Μεταφορών του μηχανισμού το έτος 2020, εγκρίθηκε η χρηματοδότηση και υπογράφηκε (Νοέμβριος 2021) η σχετική σύμβαση επιχορήγησης (grant agreement) της δράσης με τίτλο «Τελικές Μελέτες για την κατασκευή μονής σιδηροδρομικής γραμμής “Καλαμπάκα – Ιωάννινα – Ηγουμενίτσα”» και κωδικό 2020-EL-TMC-0080-S. Η Δράση είχε επιλέξιμο προϋπολογισμό ύψους 15.500.000,00€, ανώτατο ποσό αναλογούσας κοινοτικής συγχρηματοδότησης 7.750.000,00€ & περιλάμβανε 4 επιμέρους μελέτες όσα και τα τμήματα της σχεδιαζόμενης σιδηροδρομικής γραμμής. Η δράση απεντάχθηκε στην παρούσα φάση, από το πρόγραμμα CEF της περιόδου 2014-20.

Σημειώνεται ότι η δράση μπορεί να επανυποβληθεί προς χρηματοδότηση στην τρέχουσα πρόσκληση του τομέα Μεταφορών, με καταληκτική ημερομηνία υποβολής την 30/01/2024 ή σε άλλη μελλοντική πρόσκληση όταν ο φορέας πολιτικής κρίνει ότι πληρούνται τα κριτήρια ωριμότητας.

Σε κάθε περίπτωση, το Υπουργείο Υποδομών & Μεταφορών και οι εποπτευόμενοι φορείς του επιφορτισμένοι με τον σχεδιασμό και την εκτέλεση σιδηροδρομικών μελετών και έργων, είναι αρμόδιοι για περισσότερες πληροφορίες σχετικές με την μη υλοποίηση της παραπάνω δράσης.

Ο ΑΝΑΠΛΗΡΩΤΗΣ ΥΠΟΥΡΓΟΣ
ΕΘΝΙΚΗΣ ΟΙΚΟΝΟΜΙΑΣ ΚΑΙ ΟΙΚΟΝΟΜΙΚΩΝ
ΝΙΚΟΛΑΟΣ ΠΑΠΑΘΑΝΑΣΗΣ»