«Το σκάνδαλο του αιώνα» Γκ. Γκαρσία Μάρκες

Γράφει : Ο Κώστας Τραχανάς

Ο κόσμος θεωρεί τον Γκαμπριέλ Γκαρσία Μάρκες εξαιρετικό μυθιστοριογράφο. Ο Γκάμπο ήταν ο καλύτερος Κολομβιανός μυθιστοριογράφος όλων των εποχών. Όμως ο Γκάμπο ήταν δημοσιογράφος , η δημοσιογραφία υπήρξε κατά κάποιον τρόπο ο πρώτος του έρωτας. Αυτό το επάγγελμα του έδινε για πρώτη φορά τη δυνατότητα να βιοποριστεί από τη συγγραφή, κάτι που θυμόταν πάντοτε.Κάποτε είχε δηλώσει πως ήταν «η καλύτερη δουλειά του κόσμου». Αυτή την υπερβολή την ενέπνεε το αίσθημα σεβασμού και αγάπης για ένα επάγγελμα που έγινε το δικό του ενώ έκανε ταυτόχρονα τα πρώτα του συγγραφικά βήματα .
Αυτή η Ανθολογία «Το σκάνδαλο του αιώνα» αναδεικνύει την κληρονομιά του δημοσιογράφου Γκαμπριέλ Γκαρσία Μάρκες μέσα από μια επιλογή δημοσιευμένων άρθρων του .Ξεκινά με τον νεαρό και μποέμ Γκάμπο της περιόδου των παραλίων, που μόλις είχε αρχίσει το συγγραφικό του έργο , και συνεχίζει κάπου σαράντα χρόνια, ως τα μέσα της δεκαετίαςτου ΄80 , όταν ήταν πια ώριμος και καταξιωμένος συγγραφέας.Αυτή η ανθολογία μας αποκαλύπτει έναν συγγραφέα με γλαφυρή πένα στο ξεκίνημά του , πλακατζή και ξέγνοιαστο,του οποίου τα δημοσιογραφικά κείμενα δύσκολα ξεχωρίζουν από τη μυθοπλασία του.

Οι αναγνώστες θα βρουν σε πολλά απ΄ αυτά τα κείμενα μια γνώριμη φωνή ,τη διαμόρφωση αυτής της αφηγηματικής φωνής μέσα από τη δημοσιογραφική του δουλειά, ο επαγγελματίας γραφιάς συνυπάρχει με τον καλλιτέχνη του λόγου..
Αυτή η Ανθολογία κειμένων αποτελεί την επιτομή του πώς να γράφεις σε μια εφημερίδα : άρθρα γλαφυρά, μεστά σε πληροφορίες ,ειρωνεία , πνεύμα, ελαφρότητα , χιούμορ, σκεπτικισμό,χαλιναγώγηση της φαντασία , στοχαστικές παρατηρήσεις και να μεταφέρεις τα γεγονότα με καθαρότητα και σαφήνεια..
Τα άρθρα και τα χρονογραφήματα αποδεικνύουν ότι η άμεση ελαφρώς ειρωνική φωνή του ήταν παρούσα από την αρχή…
Διέθετε την ικανότητα με τη γραφή του, είτε επρόκειτο για μυθοπλασία είτε για δημοσιογραφικά κείμενα , να συνδέει τις ψυχές με τον μελαγχολικό βόμβο του σύμπαντος.
Η μυθοπλασία του Μάρκες δε θα μπορούσε να υπάρξει χωρίς τα δημοσιογραφικά του κείμενα, όπως και το αντίστροφο : το ένα είδος εξέθρεφε το άλλο.
Σε αυτή την έκδοση συγκεντρώνονται πενήντα δημοσιογραφικά κείμενα του Γκαμπριέλ Γκαρσία Μάρκες , που δημοσιεύτηκαν σε εφημερίδες και περιοδικά μεταξύ 1950 και 1987 ,αντιπροσωπευτικά της πολυετούς καριέρας του στον Τύπο – όταν εργαζόταν ως μαχόμενος δημοσιογράφος κυνηγώντας… σκάνδαλα, ενώ παράλληλα έγραφε τα μυθιστορήματα , που του χάρισαν το Βραβείο Νόμπελ το 1982.

Από τα πρώτα του κείμενα, σε εφημερίδες της Κολομβίας, μονόστηλα, σχόλια, άρθρα γνώμης, πορτρέτα, σημειώματα (ElUniversalτης Καρταχένα,ElHeraldoτης Μπαρανκίγια ), έως τα εκτενέστερα, πιο μυθιστορηματικά, ρεπορτάζ του από το Παρίσι και τη Ρώμη ( ElEspectador, Elite,κουβανικού πρακτορείου PrensaLatina ), και τη στήλη που διατηρούσε στην ισπανική ElPaís, αποκαλύπτεται ένας σπουδαίος συγγραφέας, ένας φανατικός της δημοσιογραφίας, με το ύφος, το πνεύμα, το βάθος και το πάθος που αγαπήσαμε στη λογοτεχνία του.
«Το σκάνδαλο του αιώνα» παίρνει τον τίτλο του από το σπουδαίο ρεπορτάζ , κεντρικό σ΄ αυτή την ανθολογία , που έστειλε από τη Ρώμη και δημοσιεύτηκε σε 13 συνέχειες στην ElEspectador της Μπογκοτά τον Σεπτέμβριο του 1955. Σ΄αυτές τις τέσσερις λέξεις συναντάμε συμπυκνωμένο τον δημοσιογραφικό τίτλο και την υπερβολή που ρέπει προς τη λογοτεχνία.Μια σύντομη και κοινότοπο είδηση του αστυνομικού δελτίου μετουσιώνεται σε μια ιστορία φοβερής αγωνίας. Ο υπότιτλος είναι κόσμημα από μόνος του με την υπογραφή του συγγραφέα : «Νεκρή ,η Βίλμα Μοντέζι περιδιαβαίνει τον κόσμο».
Ο κάθε αναγνώστης θα στρέψει την προσοχή του , ανάλογα με τα ενδιαφέροντά του , σε διαφορετικά επιμέρους κείμενα ή σε εκείνα μέσω των οποίων εισχωρούμε στο εργαστήρι ενός σπουδαίου συγγραφέα ή ακόμη και στον ίδιο του τον βίο.
Διαβάστε το.

Ο ΓΚΑΜΠΡΙΕΛ ΓΚΑΡΣΙΑ ΜΑΡΚΕΣ, ο Γκάμπο ή Γκαμπίτο, όπως τον αποκαλούσαν χαϊδευτικά σε όλη τη Λατινική Αμερική, γεννήθηκε στην Αρακατάκα της Κολομβίας το 1927. Σπούδασε νομικά στην Μπογκοτά, αλλά σύντομα άρχισε να εργάζεται ως δημοσιογράφος στο εξωτερικό. Δημοσίευσε το πρώτο του μυθιστόρημα, Τα νεκρά φύλλα, το 1955. Ακολούθησαν μεταξύ άλλων το ΕΚΑΤΟ ΧΡΟΝΙΑ ΜΟΝΑΞΙΑ, που τον καθιέρωσε διεθνώς, τα Ο ΕΡΩΤΑΣ ΣΤΑ ΧΡΟΝΙΑ ΤΗΣ ΧΟΛΕΡΑΣ, ΧΡΟΝΙΚΟ ΕΝΟΣ ΠΡΟΑΝΑΓΓΕΛΘΕΝΤΟΣ ΘΑΝΑΤΟΥ και ΟΙ ΔΥΣΤΥΧΕΣ ΠΟΥΤΑΝΕΣ ΤΗΣ ΖΩΗΣ ΜΟΥ, που κυκλοφορούν από τις Εκδόσεις ΨΥΧΟΓΙΟΣ, καθώς και πάμπολλα διηγήματα και κινηματογραφικά σενάρια. Ένας από τους μεγαλύτερους συγγραφείς του εικοστού αιώνα και από τους βασικούς εκπροσώπους του μαγικού ρεαλισμού, ο Γκαμπριέλ Γκαρσία Μάρκες αποτύπωσε μοναδικά στο έργο του την ομορφιά και την τραγωδία της Λατινικής Αμερικής και τιμήθηκε για το τεράστιο έργο του με το Διεθνές Βραβείο Neustadt το 1972 και με το Νόμπελ Λογοτεχνίας το 1982. Πέθανε το 2014 στην Πόλη του Μεξικού.

Εκδόσεις Ψυχογιός 2021 σελ.403