Οι Δ.Ε.Υ.Α. Πλαγιοκοπήθηκαν και αποδυναμώθηκαν

ΨΗΦΙΣΜΑ των ΣΩΜΑΤΕΙΩΝ ΙΩΑΝΝΙΝΩΝ, ΆΡΤΑΣ, ΠΡΕΒΕΖΑΣ, ΗΓΟΥΜΕΝΙΤΣΑΣ

Αντιδρούν στο νομοσχέδιο της κυβέρνησης περί των συγχωνεύσεων

«Βίαιη» επέκταση των αρμοδιοτήτων μέσω των νόμων Καποδίστρια και Καλλικράτη

Η ΔΕΗ συνεχίζει να χρεώνει τις Δ.Ε.Υ.Α. σαν κοινούς οικιακούς καταναλωτές

Ανοικτός δημόσιος διάλογος με τη συμμετοχή των τοπικών κοινωνιών

Ριζικές ανατροπές στην διαχείριση του νερού, με κατάργηση δεκάδων Δημοτικών ‘Επιχειρήσεων Υδρεύσεως και Αποχετεύσεως (ΔΕΎΑ) και δημιουργία 13 Περιφερειακών Ύπηρεσιών, προβλέπει νομοσχέδιο της κυβέρνησης, το οποίο θα τεθεί λίαν συντόμως σε δημοσία διαβούλευση. Οι εργαζόμενοι στις δημοτικές επιχειρήσεις αντιδρούν και υποστηρίζουν οτι τό κυβερνητικό σχέδιο οδηγεί σε μεγάλες αυξήσεις στα τιμολόγια ύδρευσης καί ανοίγει τον δρόμο γιά να αναλάβουν εργολαβίες μεγάλα Ιδιωτικά συμφέροντα ενώ έκδηλη είναι η ανησυχία οτι σταδιακώς μπορεί ό κλάδος της παροχής υπηρεσιών υδρεύσεως καί αποχετεύσεως νά παραδοθεί στόν Ιδιωτικό τομέα.
Από την πλευρά τους, στελέχη του Υπουργείου Περιβάλλοντος, το όποιο έχει αναλάβει τόν σχεδιασμό του εγχειρήματος, αναφέρουν οτι ή Κυβέρνηση θά προχωρήσει σέ εξορθολογισμό της διαχείρισης των υδάτων, αφού τα χρέη των δημοτικών επιχειρήσεων, τα τελευταία δύο χρόνια, είναι στα 200 έκατ. εύρώ, λόγω καί της αυξήσεως του ενεργειακού κόστους.
Οι 13 περιφερειακές υπηρεσίες θά ονομαστούν Μείζονες Δημοτικές Έπιχειρήσεις Ύδρεύσεως και Αποχετεύσεως, θα έχουν κοινωφελή και μη κερδοσκοπικό χαρακτήρα, ενώ θα διοικούνται από
Συμβούλιο Στρατηγικής και Εποπτείας, από 9μελη Εκτελεστική Επιτροπή καί από ‘Εκτελεστικό Διευθυντή, πού θα επιλεγεί μέ ιδιωτικο-οικονομικά κριτήρια. Στήν Ελλάδα δραστηριοποιούνται περίπου 126 ΔΕΥΑ, οι οποίες παρέχουν υπηρεσίες ύδατος σε 5 εκατομμύρια πολίτες.

ΨΗΦΙΣΜΑ
Για το θέμα αυτό υπάρχουν αντιδράσεις από τους εργαζόμενους, που ζητούν να υπάρξει ουσιαστικός, ανοικτός δημόσιος διάλογο για την διαχείριση του νερού και των φυσικών πόρων όπου θα συμμετέχουν όλοι οι εμπλεκόμενοι στον τομέα αλλά και οι τοπικές κοινωνίες.

Σε ψήφισμα των ΣΩΜΑΤΕΙΩΝ ΙΩΑΝΝΙΝΩΝ, ΆΡΤΑΣ, ΠΡΕΒΕΖΑΣ, ΗΓΟΥΜΕΝΙΤΣΑΣ των ΔΕΥΑ ΠΕΡΙΦΕΡΕΙΑΣ ΗΠΕΙΡΟΥ, αναφέρονται τα εξής:
«Οι ΔΕΥΑ είναι δημοτικές επιχειρήσεις που διαχρονικά αποτελούν το ισχυρότερο εργαλείο των Δήμων για τον τομέα της ύδρευσης, της αποχέτευσης και της διαχείρισης αστικών λυμάτων. Χωρίς τις ΔΕΥΑ θα υπήρχαν σημαντικές ελλείψεις και αδυναμίες και η τοπική αυτοδιοίκηση δεν θα μπορούσε να παρέχει στους δημότες τους καθολική και ισότιμη πρόσβαση σε ασφαλές και προσιτό πόσιμο νερό και σε συστήματα υγιεινής για όλους, όπως επιβάλει ο Στόχος 6 του ΟΗΕ για την Βιώσιμη Ανάπτυξη αλλά και οι ευρωπαϊκές οδηγίες .

Οι επιχειρήσεις αυτές αποτελούν σε τοπικό επίπεδο, τους κύριους και νόμιμους διαχειριστές των υδατικών πόρων συμπεριλαμβανόμενων των όμβριων υδάτων και των υγρών αποβλήτων αλλά και φορείς προστασίας του περιβάλλοντος, κυρίως σε αστικές περιοχές.
Η δυναμική τους, που προκύπτει από τον ιδρυτικό τους νόμο αλλά και το ευέλικτο σχήμα τους. Η διασπορά τους σε όλη την ελληνική επικράτεια, διασφάλισε όλα αυτά τα χρόνια την δυνατότητα κατασκευής εμβληματικών έργων στους παραπάνω τομείς σε όλη την Ελλάδα. Το θεσμικό τους πλαίσιο αποτελεί και την ασφαλιστική δικλείδα για την λήψη των ευρωπαϊκών χρηματοδοτήσεων από τα διάφορα διαθρωτικά ταμεία τα οποία οι Δήμοι ή τα Νομικά Πρόσωπα Δημοσίου Δικαίου αυτών, δεν θα μπορούσαν να πάρουν.

Η λειτουργία των Δ.Ε.Υ.Α. με κοινωνικοοικονομικά κριτήρια στο περιβάλλον της ανταποδοτικότητας και όχι του κέρδους και υπό την εποπτεία από τον οικείο Δήμο που τις συστήνει τις βοηθά να λειτουργούν με τρόπο ικανοποιητικό και ισοδύναμο με αυτό αντίστοιχων επιχειρήσεων άλλων χωρών της Ε.Ε.
Ωστόσο, τα τελευταία χρόνια ο ν. 1069/80 συνεχώς αποδυναμώνεται. Οι Δ.Ε.Υ.Α. πλαγιοκοπήθηκαν και αποδυναμώθηκαν από νομοθετικές ρυθμίσεις που δεν συνάδουν με τη φύση και το θεσμικό τους πλαίσιο και ταυτοχρόνως επιβαρύνθηκαν με προβλήματα που αντί να επιλύονται, ολοένα γιγαντώνονταν επιβαρύνοντας της οικονομικά και διαχειριστικά.

Επανειλημμένως έχουμε εκθέσει τις απόψεις ζητώντας επίμονα επίλυση των :
• οικονομικών προβλημάτων που έχουν δημιουργηθεί με τα αυξημένα τιμολόγια της ΔΕΗ η οποία συνεχίζει να χρεώνει τις Δ.Ε.Υ.Α. σαν κοινούς οικιακούς καταναλωτές,
• οικονομικών προβλημάτων που επήλθαν με την «βίαιη» επέκταση των αρμοδιοτήτων μέσω των νόμων Καποδίστρια και Καλλικράτη χωρίς να έχουν διασφαλιστεί οι απαιτούμενη κρατικοί πόροι για τη ενσωμάτωση των νέων περιοχών οι οποίες είχαν σοβαρές ελλείψεις σε υποδομών ύδρευσης, αποχέτευσης λυμάτων και όμβριων υδάτων αλλά και εγκαταστάσεων επεξεργασίας λυμάτων,
• διαχειριστικών προβλημάτων που δημιουργήθηκαν με την απαγόρευση νέων προσλήψεων για την ανανέωση του προσωπικού που αποχωρεί με αποτέλεσμα, την απώλεια σημαντικών επιστημονικών και τεχνικών γνώσεων οι οποίες δεν μπορούν να μεταφερθούν ως τεχνογνωσία από το παλιό έμπειρο προσωπικό στο νέο.
Με τη ενσωμάτωση λοιπόν της νέας νομοθεσίας που έχει να κάνει με την επέκταση των αρμοδιοτήτων της Ρυθμιστικής Αρχής Ενέργειας και στον τομέα των υδάτων και την εξέλιξη αυτής, ολοένα απομακρυνόμαστε από μια ολιστική και ρεαλιστική προσέγγιση στον τομέα διαχείρισης των υδατικών πόρων στην Ελλάδα. Μιας προσέγγισης που θα πρέπει να στηρίζεται στις αρχές της Κυκλικής Οικονομίας που έχουν ενσωματωθεί στις εγκεκριμένες Εθνικές Στρατηγικές για το Κλίμα την Ενέργεια και το Περιβάλλον αλλά και να έχει ως βάση της την διαχείριση σε τοπικό επίπεδο.

Θεωρώντας ως θεμελιώδη αρχή τους όρους του Ελληνικού Συντάγματος όπου, η διασφάλιση των βασικών αναγκών των δημοτών είναι αποκλειστική ευθύνη της τοπικής αυτοδιοίκησης σας καλούμε να στηρίξετε την προσπάθεια μας ώστε να γίνει ένας ουσιαστικός, ανοικτός δημόσιος διάλογο για την διαχείριση του νερού και των φυσικών πόρων όπου θα συμμετέχουν όλοι οι εμπλεκόμενοι στον τομέα αλλά και οι τοπικές κοινωνίες».
νερού.

Τί προβλέπουν οι αλλαγές 
Τις βασικές αλλαγές παρουσίασε ο υπουργός Περιβάλλοντος και Ενέργειας κ. Θεόδωρος Σκυλακάκης, στην συνεδρίαση του Διοικητικού Συμβουλίου της ΚΕΔΕ, όπου επεσήμανε δύο βασικές αδυναμίες, που είναι αφενός οι οφειλές πού έχουν οι δημοτικές επιχειρήσεις κυρίως προς τήν ΔΕΗ και, άφ’ ετέρου την αδυναμία τους νά εισπράξουν τα χρήματα από τούς καταναλωτές.
Όπως ισχυρίσθηκε ό αρμόδιος υπουργός, σκοπός των αλλαγών πού δρομολογούνται στίς ΔΕΎΑ,
είναι ή παροχή καλυτέρων και φθηνότερων υπηρεσιών στους πολίτες.
Ο υπουργός ανέφερε οτι τό «γεωγραφικό είναι ένα δύσκολο κομμάτι, το όποιο θα συζητηθεί μέ την Αυτοδιοίκηση». Ανοικτό παρέμεινε και τό ενδεχόμενο να παρέμβει το κράτος και στό κομμάτι τής τιμολογήσεως.
Οι αλλαγές είναι οι ακόλουθες:
• Στις διοικήσεις των νέων επιχειρήσεων οί δήμοι θα έχουν την πλειοψηφία και τό δικαίωμα ορισμού διευθύνοντος. Το κράτος θά εκπροσωπείται μειοψηφικώς, ενώ συζητείται και η εκπροσώπηση της επιστημονικής κοινότητος από τοπικά πανεπιστημιακά ιδρύματα με σχετική ειδίκευση.
• Διασφαλίζονται οι εργαζόμενοι των επιχειρήσεων καί καθιερώνεται μπόνους για τήν επίτευξη των στόχων, το όποιο μπορεί νά οδηγήσει σε αύξηση κατά 15% του μισθού.
• Επιλύεται το ενεργειακό κόστος γιά τις ΔΕΎΑ, σέ πανελλαδικό επίπεδο, με την διάθεση ηλεκτρικού χώρου σέ ενεργειακές κοινότητες πού θα αφορούν στίς δημοτικές επιχειρήσεις, τούς δήμους, τις περιφέρειες και τά ευάλωτα νοικοκυριά.
• Ρυθμίζονται ληξιπρόθεσμες οφειλές μέ «μοίρασμα» του βάρους. Το μεγαλύτερο μέρος θα το αναλάβει τό κράτος, πληρώνοντας άμεσα εντός του 2024 με πόρους πού έχουν διασφαλιστεί, ενώ οι δήμοι το μερίδιο τους θα τα πληρώσουν σε βάθος χρόνου. Όπως είπε ο κ. Σκυλακάκης, οι νέες ΔΕΥΑ θα πρέπει να ξεκινούν με «λευκή σελίδα» από άποψη οφειλών.
• Γεωγραφικώς θα αναζητηθεί ή καλυτέρα λύσις σε συνεργασία μέ τήν Αυτοδιοίκηση.
• Ώς προς την τιμολόγηση, ισχύουν συγκεκριμένοι ευρωπαϊκοί κανονισμοί, πού πρέπει νά εφαρμοστούν, ενώ αναζητείται ή φόρμουλα, ώστε να διασφαλίζεται ή πληρωμή των
λογαριασμών από τα νοικοκυριά τα όποια δεν ανήκουν σε ευάλωτες κατηγορίες
• Τέλος σύμφωνα με τα λεγόμενα του υπουργού δεν τίθεται κανένα θέμα ιδιωτικοποιήσεως του.