ΕΙΣ ΤΑ ΕΙΣΟΔΙΑ ΤΗΣ ΠΑΝΑΓΙΑΣ - ( 21 Νοεμβρίου)

Υπό του Πρωτοπρεσβυτέρου
Ιωάννου Λάκκα – Θεολόγου
Συνταξιούχου – Εκπαιδευτικού

Η αγία μας ορθόδοξη Εκκλησία σήμερα 21 Νοεμβρίου γιορτάζει μια θεομητορική γιορτή με συγκινητικό και συμβολικό χαρακτήρα. Η ευλάβεια στο πρόσωπο της Υπεραγίας Θεοτόκου κληροδοτείται από γενιά σε γενιά αναλλοίωτη. Βιώνεται σιωπηλά, μα πάντα ελληνικά. Με ένα τρόπο που μόνο αν είσαι Έλληνας την ζεις απόλυτα και μεγαλόπρεπα. Γιατί για μας τους Έλληνες η Παναγία είναι η προστασία μας. Γι’ αυτό δεν διστάζουμε να την προσφωνούμε Μάνα. Την ημέρα αυτή εκπληρώνεται το τάμα των ευσεβών γονέων της, που μια ολόκληρη ζωή ήταν άτεκνοι και έδωσαν υπόσχεση στο Θεό, αν τους δώσει παιδί-παρά τα βαθιά τους γεράματα-να Του το αφιερώσουν.

Το θαύμα έγινε. Απέκτησαν την κεχαριτωμένη κόρη. Και τώρα πραγματοποιούν την υπόσχεση. Σε ηλικία τριών ετών, οι άγιοι γονείς της Ιωακείμ και Άννα σαν τριετίζουσα δάμαλι προς θυσία οδηγούν στο ναό και προσφέρουν στο Θεό την ευλογημένη Θεόπαιδα. Την συνοδεύουν ‘’λαμπαδηφόροι παρθένοι’’ την αειπάρθενη κόρη. Την υποδέχεται-κατά θεία έμπνευση- ο Αρχιερέας Ζαχαρίας. Την εισάγει συγκινημένος στα μέχρι τα άδυτα του ναού, δηλαδή στα άγια των αγίων. Εκεί που μόνο ο Αρχιερέας μπορούσε να εισέλθει μια φορά το χρόνο. Αλλά με τη θεία έμπνευση που τον διακατέχει, διαισθάνεται, πως αυτή είναι ‘’ η έμψυχος κιβωτός’’, ‘’η ηγιασμένη σκηνή’’, ‘’η λυχνία και η τράπεζα και η πρόθεσις…το θυμιατήριον…η στάμνος η χρυσή…η ράβδος Ααρών η βλαστήσασα’’(Εβρ.θ’1-7), η ‘’μόνη εν γυναιξί ευλογημένη’’ που στην κατάλληλη στιγμή θα χρησιμεύσει σαν ’’δοχείον του αστέκτου, χωρίον του απείρου πλαστουργού’’.

Ναι αυτή είναι ‘’ ο καθαρώτατος ναός του Σωτήρος’’ που σήμερα ‘’ εισάγεται εν τω οίκω Κυρίου’’. Γιατί ονομάζεται η Παναγία ο καθαρώτατος ναός του Σωτήρος; Είχε πάνω της από μικρή ηλικία ξεχωριστό γνώρισμα ευσέβειας. Ήταν αφιερωμένη σ’ αυτόν πριν γεννηθεί. Μετά τη γέννησή της το αισθάνθηκε βαθιά. Πολύ περισσότερο το αισθάνθηκε και το έζησε μέσα στο ναό του Κυρίου. Μέσα στο ναό ήταν φρόνημη-πεντακάθαρη-καλωσυνάτη-πρόσχαρη απαλλαγμένη από πονηρές σκέψεις και πράξεις. Ήταν δίχως άλλο ‘’αγία και άμωμος’’(Εφες ε,27), ‘’θυμίαμα εύοσμον, μύρον πολύτιμον, αγνοίας θυσαύρισμα’’. Χωρίς να το υποψιάζεται, προετοιμάζεται για να υποδεχθεί τον Κύριο. Μέσα στο ναό που βρίσκεται διαβάζει ακατάπαυστα τη Βίβλο. Γεμάτη θαυμασμό και έκπληξη στέκεται μπροστά στην προειδοποίηση του Προφήτη Ησαΐα.

Να η παρθένος θα συλλάβει και θα γεννήσει με αξιοθαύμαστο τρόπο, Υιόν και θα δοθεί το όνομα Εμμανουήλ που σημαίνει ο Θεός είναι μαζί μας. (ΗσΖ’14 και Ματθ.α’23). Άγρυπνη, προσεύχεται, νηστεύει και αφιερώνει πολυάριθμες ώρες και μέρες, χρόνια ολόκληρα στη λατρεία του Θεού. Δώδεκα ολόκληρα χρόνια ζει και κινείται μέσα και έξω στο ναό. Ανατρέφεται και μεγαλώνει η θεοχαρίτωτη κόρη με αγρυπνίες, με νηστείες με αγνότητα κατά τον Απόστολο Παύλο. Έτσι καθαγιάζεται, λαμβάνει τη χάρι του Θεού και ανήλθε σε ύψη ανυπέρβλητα αγιότητας και αρετής. Είναι η μόνη που καθαγιάζεται από τον ουρανό και γίνεται αληθινά ανωτέρα και υπερτέρα όλων. Έγινε το πρότυπο αγιότητας μεταξύ των παρθένων. ‘’Η μόνη άμωμος εν γυναιξί και καλή’’. Για να χρησιμεύσει ‘’καθαρώτατος ναός του Σωτήρος’’. Για να γίνει θρόνος Χερουβικός’’, ‘’Ηλιοστάλακτος θρόνος’’του παμβασιλέως.

Να δανίσει σάρκα απ’ τη σάρκα της στον μονογενή Υιό του Θεού, που θα γίνει τέλειος άνθρωπος, για να σώσει τον άνθρωπο. Και θα γίνει η πανάμωμη μητέρα του Χριστού μας. Η γλυκιά μας Παναγία, η θεοχαρίτωτη κόρη, μας καλεί σήμερα να εισέλθουμε και ημείς μαζί της στ’ άδυτα των αγίων της πίστης μας. Μας καλεί να μιμηθούμε το φωτεινό παράδειγμά Της. Ας την ακολουθήσουμε την Υπέρμαχο Στρατηγό-που στρατηγεί τις ψυχές μας και το Έθνος μας- την πανακήρατο κόρη. Γιατί την αισθανόμαστε-όπως στο παρελθόν, και τώρα και στο συνεχές μέλλον-συμπαραστάτην και βοηθόν σ’ όλες τις τρικυμίες και θύελλες της ζωής μας, αλλά και τις συνεχόμενες απειλές του παρακείμενου λαού. Αυτή υπήρξε τείχος απροσμάχητο , πηγή ελέους, για το ευλογημένο Έθνος μας και το οδήγησε σε θριάμβους και νίκες.
Ας μείνουμε πιστοί, αφοσιωμένοι όπως εκείνη, και ακλόνητοι στην Εκκλησία του Χριστού. –