Συνέντευξη της Έρικας Αθανασίου στον Ελπιδοφόρο Ιντζέμπελη

EΡ.: Για ποιο λόγο γράφετε;

ΑΠ.: Για ποιο λόγο γράφω; Γράφω γιατί μ’ αρέσει. Γράφω επειδή όσες ιστορίες και να ειπωθούν πάντα υπάρχουν άλλες που δεν έχει προλάβει να τις πει κανένας. Και στις ιστορίες του ο καθένας μπορεί να δώσει το τέλος που του αρέσει, σε αντίθεση με ό,τι συμβαίνει στην πραγματικότητα, σε αντίθεση με τις ιστορίες των άλλων. Γράφω επειδή ξεκίνησα να γράφω και άμα ξεκινήσεις είναι λίγο δύσκολο να σταματήσεις. Η συγγραφή σε φέρνει κοντά στους αναγνώστες σου, σε άλλους συγγραφείς, σε ανθρώπους που ασχολούνται με το βιβλίο, που το αγαπούν. Μέσω των βιβλίων συμμετέχεις σε φεστιβάλ, δράσεις φιλαναγνωσίας, παρουσιάσεις βιβλίων. Γράφω επειδή είναι αυτό που φανταζόμουν από μικρή ότι θα έκανα.

EΡ.: Πώς θα χαρακτηρίζατε τα μυθιστορήματα πού γράφετε;

ΑΠ.: Τα μυθιστορήματα που γράφω θα τα χαρακτήριζα κυρίως βιβλία μυστηρίου. Σε όλα υπάρχει ένα μυστήριο που καλούνται αναγνώστες και ήρωες να λύσουν. Τα περισσότερα βιβλία απευθύνονται κυρίως στο νεανικό κοινό, χωρίς αυτό να σημαίνει ότι δεν μπορούν να διαβαστούν από ενήλικες αναγνώστες. Εκτυλίσσονται στη σύγχρονη εποχή, με ρεαλιστικό τρόπο, αν και πάντα υπάρχει μια αίσθηση ότι μπορεί να υπάρχει και κάτι ακόμα, μια κατάρα, ένα στοίχειωμα, η επαφή με τον άλλο κόσμο.

EΡ.: Γιατί οι συγγραφείς διαλέγουν θέματα από την επικαιρότητα;

ΑΠ.: Η επικαιρότητα παρέχει πλούσιο υλικό για ιστορίες. Κι αμέσως αναρωτιέσαι. Τι θα μπορούσε να συμβεί, τι συνέβη, ποια ήταν η αιτία; Αυτό που δεν θα μπορούσε ίσως να αποκαλύψει η έρευνα, μπορεί πάντα να το βρει η φαντασία.
Μια βρύση όπου μετά από έναν γάμο όποιος ήπιε νερό πέθανε, ένα παλιό νεκροταφείο που έρχεται στην επιφάνεια αλλά προτιμάνε να το κρύψουν, ένας υποψήφιος δήμαρχος που πεθαίνει και τη θέση του παίρνει η γυναίκα του, ένα παιδί που παρατηρεί τη δασκάλα του ν’ αλλάζει. Όλα πραγματικά γεγονότα τα οποία εισβάλλουν φυσικά σε μυθιστορηματικές ιστορίες.

EΡ.: Ποια είναι τα χαρακτηριστικά των ηρώων σας;

ΑΠ.: Οι ήρωές μου οφείλουν χαρακτηριστικά τους και απόψεις τους στην επαφή μου με πολύ διαφορετικούς ανθρώπους, σε καθημερινές αλλά και ιδιαίτερες συζητήσεις με φίλους και γνωστούς.

EΡ.: Μπορείτε να μας πείτε λίγα λόγια για το τελευταίο βιβλίο σας;

ΑΠ.: Τελευταίο μου βιβλίο το «Μυστήριο πίσω απ’ τις σελίδες», που κυκλοφόρησε πρόσφατα από τις εκδόσεις «Κέδρος». Ένα βιβλίο που ξεκίνησε στην Καστοριά μέσα από μια εκδρομή με τις συγγραφείς από τη «Γυναικεία Λογοτεχνική Συντροφιά» και τη δράση «η φαντασία πάει σχολείο». Μέσα από ένα μυστήριο και ένα λογοτεχνικό συνέδριο, το βιβλίο πραγματεύεται τον τρόπο που δίνονται τα βραβεία και τις σκοπιμότητες που μπορεί να κρύβονται πίσω από κάθε βράβευση. ΑΠ.: Σε επισκέψεις μου σε σχολεία διαπιστώνω ότι πολλά είναι τα παιδιά που ενδιαφέρονται και για τον τρόπο δημιουργίας ενός βιβλίου, πώς φτάνουμε από την ιδέα στο ράφι του βιβλιοπωλείου, πώς λειτουργεί ο κόσμος του βιβλίου. Σε αυτό το μυθιστόρημα θα βρούνε τις απαντήσεις σε πολλά από αυτά τα ερωτήματα.

EΡ.: Ποιες δυσκολίες συναντήσατε για να το γράψετε;

ΑΠ.: Η βασική δυσκολία που αντιμετώπισα στο γράψιμο και αυτού του μυθιστορήματος είναι η εύρεση χρόνου, μια και στην Ελλάδα η συγγραφή βιβλίων μπορεί πολύ σπάνια να αποτελέσει τρόπο βιοπορισμού, έτσι μπορεί να γίνεται μόνο κατά τον ελεύθερο χρόνο, που είναι όλο και δυσκολότερο να βρεθεί.
Μόλις το ολοκλήρωσα το εμπιστεύτηκα για άλλη μια φορά για αξιολόγηση στις εκδόσεις «Κέδρος» από όπου είχαν κυκλοφορήσει και οι προηγούμενες περιπέτειες με τους ίδιους ήρωες. Και μετά βρεθήκαμε αντιμέτωποι με την πανδημία, με την υπολειτουργία των επιχειρήσεων, τα κλειστά βιβλιοπωλεία, τα παιδιά μακριά από το σχολείο. Έτσι καθυστέρησε κάποιους μήνες η έκδοσή του, ενώ η επαφή με σχολεία και παιδιά, εάν πάνε όλα καλά θα γίνει την επόμενη σχολική χρονιά.

EΡ.: Η εργασία του συγγραφέα ολοκληρώνεται με τη συγγραφή του βιβλίου;

ΑΠ.: Η συγγραφή δεν είναι μόνο η μοναχική διαδικασία της γραφής του βιβλίου. Με την εμφάνιση του βιβλίου στα βιβλιοπωλεία, με του που βρίσκεται στα χέρια δυνητικών αναγνωστών αρχίζει και η επαφή με τους αναγνώστες, με άλλους συγγραφείς, έρχονται προσκλήσεις για συμμετοχή σε εκδηλώσεις φιλαναγνωσίας, σε σχολεία, σε διάφορες δράσεις.
Είναι όμορφη η επαφή και αλληλεπίδραση με άλλους ανθρώπους που ασχολούνται με τη συγγραφή, στην Ελλάδα και στα Εξωτερικό, μέσω φεστιβάλ, μέσω συλλόγων συγγραφέων, μέσω διαφόρων τύπων συνεργασιών.
Στο ευρύτερο πλαίσιο της συγγραφής συμμετέχω ως κριτής σε λογοτεχνικούς διαγωνισμούς, ενώ γράφω και κριτικές βιβλίων, συνεργαζόμενη κυρίως με το διαδικτυακό πολιτιστικό περιοδικό Diastixo.gr.

EΡ.: Ανήκετε σε κάποιο Σωματείο για το βιβλίο;

ΑΠ.: Ανήκω στη Λέσχη Συγγραφέων Αστυνομικής Λογοτεχνίας, καθώς και στον Κύκλο του Ελληνικού Παιδικού Βιβλίου, ενώ στη Γυναικεία Λογοτεχνική Συντροφιά, το παλαιότερο σωματείο για το παιδικό βιβλίο, είμαι στο Διοικητικό Συμβούλιο. Είμαι επίσης ιδρυτικό μέλος στην Ένωση Συγγραφέων ΝΑ Ευρώπης, που δυστυχώς, αμέσως σχεδόν μετά τη δημιουργία της βρέθηκε αντιμέτωπη με την πανδημία.
Στο ευρύτερο πλαίσιο της συγγραφής συμμετέχω ως κριτής σε λογοτεχνικούς διαγωνισμούς, ενώ γράφω και κριτικές βιβλίων, συνεργαζόμενη κυρίως με το διαδικτυακό πολιτιστικό περιοδικό Diastixo.gr.

EΡ.: Επαγγελματικά με τι ασχολείστε;

ΑΠ.: δημοσιογραφία και με τη διδασκαλία σε Κέντρα Διά Βίου Μάθησης. Με τον σύζυγό μου διατηρούμε την τοπική εφημερίδα «Κηφισιά» και την ενημερωτική ηλεκτρονική σελίδα kifisianews.gr, ενώ κάνουμε και δικές μας εκδόσεις και οργανώνουμε διάφορες πολιτιστικές δράσεις. Συνεργάζομαι επίσης με το Αθηναϊκό Μακεδονικό Πρακτορείο Ειδήσεων, στο τμήμα του βίντεο.
Στην εκπαίδευση ενηλίκων διδάσκω μαθήματα που σχετίζονται κυρίως με οικονομικά και μάρκετινγκ σε ενήλικες που θέλουν να διευρύνουν τις γνώσεις τους. Μέχρι πριν την πανδημία τα μαθήματα γίνονται διά ζώσης και είχε πολύ ενδιαφέρον να γνωρίζεις ανθρώπους από διαφορετικά επαγγελματικά περιβάλλοντα, από διάφορες περιοχές της Ελλάδας.

Συχνά εκπαιδευόμενοι δάνεισαν χαρακτηριστικά τους και παρατηρήσεις τους σε ήρωές μου. Τα μαθήματα αυτά αποτελούν πηγή γνώσης για εκπαιδευόμενους και εκπαιδευτές. Δυστυχώς τα μαθήματα αυτά γίνονται πλέον διαδικτυακά, όπου η αλληλεπίδραση διαρκώς μειώνεται όσο αυξάνονται οι δραστηριότητες που περνάνε μέσα από το διαδίκτυο.
Έτσι, εκτός από βιβλία μυστηρίου, γράφω εκπαιδευτικό υλικό για το μάρκετινγκ, για τον πωλητή λιανικής και άλλα και αναπτύσσω τρόπους πιστοποίησης των γνώσεων σε συνεργασία με τους αρμόδιους φορείς.

ΒΙΟΓΡΑΦΙΚΟ

Η Έρικα Αθανασίου διαθέτει ένα πτυχίο από το τμήμα Οργάνωσης και Διοίκησης Επιχειρήσεων από το Οικονομικό Πανεπιστήμιο Αθηνών με ειδίκευση στο Μάρκετινγκ κι ένα μεταπτυχιακό στην «Παραγωγή Βίντεο, Οπτικοακουστικά Μέσα και Κινούμενα Γραφικά» από τη Σχολή Καλλιτεχνικών Σπουδών του Πανεπιστημίου Δυτικής Αττικής, με διπλωματική στο σενάριο. Έχει επίσης πτυχίο ακορντεόν και έχει παρακολουθήσει διάφορα σεμινάρια όπως θεατρικής γραφής και σεναρίου αλλά κυρίως σεμινάρια στην Ελλάδα και το εξωτερικό, γύρω από την εκπαίδευση ενηλίκων.

Εργάζεται ως δημοσιογράφος και ως εκπαιδεύτρια ενηλίκων, ενώ αγαπάει να γράφει ιστορίες μυστηρίου και άλλες. Έχουν κυκλοφορήσει οχτώ μυθιστορήματά της, ενώ διηγήματά της βρίσκονται σε συλλογικές εκδόσεις.
Έχει συμμετάσχει με έργα της και ομιλίες σε διεθνή φεστιβάλ και συνέδρια όπως
στο 36ο Διεθνές Συνέδριο της IBBY, στο διεθνές Λογοτεχνικό Φεστιβάλ της Ορντού, το 2013, στο 3ο Πανελλήνιο Συνέδριο “Εκπαίδευση στον 21ο αιώνα”, στο Διεθνές Κινηματογραφικό Φεστιβάλ Ολυμπίας, για παιδιά και νέους, σε φεστιβάλ για τον Όμηρο στην Κωνσταντινούπολη, με έργο art video στην έκθεση “Parorama” στο πλαίσιο του συμποσίου κινηματογράφου “Balkan Can Kino 2018”.
Γράφει κριτικές βιβλίων και συμμετέχει ως μέλος σε κριτικές επιτροπές λογοτεχνικών διαγωνισμών. Επίσης πραγματοποιεί επισκέψεις σε σχολεία και βιβλιοθήκες ως συγγραφέας στο πλαίσιο προγραμμάτων φιλαναγνωσίας.