ΑΥΤΟ ΤΟ ΤΟΠΙΟ ΔΕΝ ΤΟ ΠΕΙΡΑΖΟΥΜΕ!!!

Ηχηρή τοποθέτηση του γνωστού Αρτινού φωτογράφου- κινηματογραφιστή για τη σήραγγα Μελισσουργών – Θεοδωριάνων

Πες τα Βασίλη!!!

Σε μια καίρια, αλλά και άκρως ευαίσθητη ανάρτηση για τα ορεινά τοπία απέναντι σε ένα «Φαραωνικό» έργο που σχεδιάζεται στα Τζουμέρκα και που θα αποτελέσει εν δυνάμει «περιβαλλοντικό έγκλημα» κατά της απείραχτης εδώ και αιώνες φύσης στα ορεινά της Άρτας, προχώρησε ο γνωστός Αρτινός, ο φωτογράφος -κινηματογραφιστής Βασίλης Γκανιάτσας, που έχει επισκεφθεί τον ορεινό όγκο των Τζουμέρκων και διακρίθηκε για τα έξοχα ντοκιμαντέρ του, όπου έχουν καταγραφεί οι ομορφιές της Άρτας και της Ηπείρου.
Ανεβάζοντας φωτογραφίες από την περιοχή όπου σχεδιάζεται να γίνουν έργα για τη σήραγγα που θα συνδέει τις κοινότητες Μελισσουργών και Θεοδωριάνων, δύο ορεινές κοινότητες, όπου τις περισσότερες ημέρες του χρόνου, παραμένουν μόνιμα ελάχιστοι κάτοικοι, ενώ και οι τουριστικές υποδομές (ξενώνες-ξενοδοχεία) είναι ελάχιστες, ο Βασίλης Γκανιάτσας σημειώνει εμφαντικά «ΑΥΤΟ ΤΟ ΤΟΠΙΟ ΔΕΝ ΤΟ ΠΕΙΡΑΖΟΥΜΕ»!!!

Προσεγγίζοντας την υπόθεση «σήραγγα στα Τζουμέρκα» με ένα ευαίσθητο όσο και αποκαλυπτικό κείμενο, ο Βασίλης Γκανιάτσας επισημαίνει πως αντί οι κάθε είδους αρμόδιοι να φροντίσουν να φτιάξουν το δρόμο από Άρτα μέχρι τα Τζουμέρκα, που είναι χάραξης από το 1950, προσπαθούν να κάνουν σήραγγα μέσα στα βουνά.
Απευθυνόμενος δε προς τους Μελισσουργιώτες, ο Βασίλης Γκανιάτσας τους προτρέπει «να προσέξουν για να γίνει το χωριό τους προορισμός και όχι πέρασμα», και να «αφήσουν τα βουνά ήσυχα στο αιώνιο μεγαλείο τους» καθώς οι ξένοι στα Τζουμέρκα, «Δεν έρχονται για τα ωραία μας μάτια, για αυτά τα τοπία έρχονται»!
Πρόκειται για μια υπόθεση(η σήραγγα Μελισσουργών – Θεοδωριάνων) την οποία άνθρωποι που κατά τα άλλα ερίζουν και διαμαρτύρονται για την καταστροφή του περιβάλλοντος από τις ανεμογεννήτριες, ή τα μικρά Υ/Η, αντίθετα να θεωρούν «ανάπτυξη» η κατασκευής μίας σήραγγας «στο πουθενά» και που θα εξυπηρετεί ελάχιστους επισκέπτες, αφού η διαδρομή αυτή, είναι κατάλληλη μόνο για περιηγήσεις και αναβάσεις και όχι για αυτοκινητόδρομους, που ειδικά στη περιοχή θα απαιτούν κάθε χρόνο επισκευαστικές και άλλες εργασίες, αλλά και που στη τελική δεν θα εξυπηρετούν κανένα σκοπό, αφού τόσο οι Μελισσουργοί, όσο και τα Θεοδώριανα, βρίσκονται πολύ μακριά από τις μεγάλες αρτηρίες για να αποτελέσουν σημείο διεξόδου, του επισκέπτη και του τουρίστα, είτε προς τα Τρίκαλα, είτε προς τα Ιωάννινα, όσο και αν η προκαταρκτική μελέτη αναφέρει πως το έργο αυτό «Βελτιώνει την ποιότητα ζωής των κατοίκων της ευρύτερης περιοχής» και «Αναβαθμίζει τη σημασία των ιστορικών οικισμών των Θεοδωριάνων και Μελισσουργών, των πλέον απομονωμένων οικισμών σήμερα, μιας που αυτοί και οι όμοροί τους οικισμοί (Πράμαντα, Αθαμάνιο, κ.λ.π.) θα βρεθούν από το άκρο της μισής περιοχής των Τζουμέρκων στο μέσον ολόκληρης».

Η ανάρτηση
Ολόκληρη η ανάρτηση του Βασίλη Γκανιάτσα, έχει ως εξής: «ΑΥΤΟ ΤΟ ΤΟΠΙΟ ΔΕΝ ΤΟ ΠΕΙΡΑΖΟΥΜΕ. Το διατηρούμε και το δείχνουμε. Μεταξύ Mελισσουργών και Θεοδωριάνων εδώ σε αυτό το κάλος οι ΄΄σπουδαγμένοι΄΄ προσπαθούν να κάνουν σήραγγα. Τα τελευταία χρόνια πολλοί ξένοι έρχονται στα Τζουμέρκα. Δεν έρχονται για τα ωραία μας μάτια, για αυτά τα τοπία έρχονται. Προς τους φίλους Mελισσουργειώτες που προσπαθούν για τη σήραγγα. αυτή μας μάρανε. Ας φροντίσουν για ένα δρόμο για τα Τζουμέρκα που για να πάμε με τη χάραξη από το 1950 βλαστημούμε να φτάσουμε. Οι Μελισσουργοί έχουν τα καλύτερα φυσικά τοπία των Τζουμέρκων και δεν το ξέρουν. Αυτά να προσέξουν για να γίνει το χωριό τους προορισμός και όχι πέρασμα, και να αφήσουν τα βουνά ήσυχα στο αιώνιο μεγαλείο τους. Να μην τα καταστρέψουν για την ΄΄ανάπτυξη΄΄
Βασίλης Γκανιάτσας
φωτογράφος –κινηματογραφιστής»

Ποια είναι η πρόταση
Σύμφωνα με όσα έχουν γίνει γνωστά η πρόταση στο πλαίσιο της προγραμματικής σύμβασης που είχε υπογράψει με την Περιφέρεια Ηπείρου και την παρουσίασε το Εθνικό Μετσόβιο Πολυτεχνείο για την κατασκευή οδικής σήραγγας μεταξύ των οικισμών Θεοδώριανων και Μελισσουργών, αφορά σε ένα καινοτόμο έργο που ολοκληρώνει τον «δακτύλιο των Τζουμέρκων» και ενοποιεί τον χώρο των Τζουμέρκων, δίνοντας παράλληλα μια νέα σύνδεση από και προς την Περιφέρεια Θεσσαλίας προς/από το κέντρο της Περιφέρειας Ηπείρου. Αυτό επιτυγχάνεται με ένα σύγχρονο συγκοινωνιακό έργο που επιτυγχάνει βέλτιστη περιβαλλοντική προστασία, λειτουργώντας ως σήραγγα βάσης.
Στόχοι του ερευνητικού έργου, το οποίο ανέθεσε η Περιφέρεια Ηπείρου στο ΜΕΚΔΕ-ΕΜΠ, είναι να εκτιμηθούν τα χαρακτηριστικά της προτεινόμενης λύσης, το κόστος της αλλά και τα ευρύτερα οφέλη που θα προκύψουν από την ανάπτυξη σήραγγας που θα ενώνει τους δύο οικισμούς αλλά και ευρύτερα τους Δήμους Κεντρικών και Βορείων Τζουμέρκων, μειώνοντας την απομόνωσή τους, ενισχύοντας την κατεύθυνση της ισόρροπης οικονομικής και κοινωνικής ανάπτυξης και, συνεπώς, βελτιώνοντας το δυναμικό ανάπτυξης των Τζουμέρκων συνολικά. Η ερευνητική ομάδα παρουσιάζει τέσσερις εναλλακτικές προτάσεις με διαφορετικά τεχνικά χαρακτηριστικά για το έργο. Υπολογίζει το κόστος από 13 μέχρι 21,5 εκατομμύρια ευρώ και θεωρεί ότι η κατασκευή του είναι απολύτως εφικτή.
Σύμφωνα με την ανάλυση, με την κατασκευή του συγκεκριμένου έργου, θα χρειάζονται μόλις 30 λεπτά για να φτάσει κάποιος από τα Πράμαντα στα Θεοδώριανα, 45 λεπτά από τα Πράμαντα στο Αθαμάνιο και 75 λεπτά από το Βουργαρέλι στα Πράμαντα.
Μεταξύ άλλων όπως σημειώνει το Εθνικό Μετσόβιο Πολυτεχνείο στην προκαταρκτική διερεύνηση και τον σχεδιασμό της σήραγγας μεταξύ Θεοδώριανων και Μελισσουργών:

-Η σήραγγα Μελισσουργών-Θεοδωριάνων είναι οδικό έργο στρατηγικής σημασίας για τα Τζουμέρκα και την Ήπειρο γενικότερα. Ολοκληρώνει τον «δακτύλιο των Τζουμέρκων» και αποκαθιστά την ιστορική, πολιτισμική και παραγωγική ενότητα των Τζουμέρκων, αντιστρέφοντας σημάδια ανισόμετρης ανάπτυξης. Διευρύνει τη βάση ανάπτυξης και των δύο Δήμων, με ενίσχυση της αμοιβαίας κινητικότητας, προς όφελος των Τζουμέρκων συνολικά.
-Η σήραγγα Θεοδωριάνων – Μελισσουργών ως συγκοινωνιακό έργο παρουσιάζει υψηλή αποτελεσματικότητα. Η αποτελεσματικότητα της σήραγγας (όχι η σημασία της) είναι ανάλογη της παράκαμψης του περάσματος της Κατάρας μέσω της σήραγγας Μετσόβου ή της παράκαμψης του ορεινού όγκου Παλαιοβούνα στην περιοχή Αντιρρίου μέσω της σήραγγας της Κλόκοβας.
-Η σήραγγα Θεοδωριάνων – Μελισσουργών ως τεχνικό έργο είναι ιδιαίτερων απαιτήσεων. Όταν κατασκευαστεί θα είναι η υψηλότερη σήραγγα της Ελλάδας, ενώ θα ανήκει στις λίγες σήραγγες στην Ελλάδα που έχουν υπερκείμενα της τάξης των 500 m. Η θέση της χάραξης και οι γεωτεχνικές συνθήκες είναι απαιτητικές. Οι ιδιαιτερότητες και δυσκολίες, όμως, αυτές βρίσκονται εντός του διαμετρήματος των δυνατοτήτων του τεχνικού κόσμου της χώρας, με βάση την αποκτηθείσα εμπειρία των τελευταίων δεκαετιών.