Άρθρο του Υπουργού Υποδομών και Μεταφορών κ. Χρήστου Σπίρτζη
Χρειάζονται χιλιάδες λέξεις για να περιγράψει κάποιος τη γκρίζα και επώδυνη πραγματικότητα στις Υποδομές της χώρας που κληθήκαμε να αντιμετωπίσουμε τον Γενάρη του 2015. Η κατάσταση των πέντε αυτοκινητοδρόμων και του Μετρό της Θεσσαλονίκης, αποτελούν κορυφαία και χαρακτηριστικά παραδείγματα: Ημιτελείς συμβάσεις, αναθεωρήσεις με μειώσεις του φυσικού αντικειμένου, τεράστια ελλείμματα στη μελετητική προετοιμασία, εκκρεμότητες πάνω από 50% στις απαλλοτριώσεις, στις αρχαιολογικές εργασίες, δυσεπίλυτες τεχνικές δυσκολίες. Το πρόσθετο οικονομικό κόστος των 1,2 δισεκατομμυρίων ευρώ για τους τρεις από τις πέντε αυτοκινητοδρόμους παραχώρησης, για το οποίο απεφάνθη η επίσημη Έκθεση του Ευρωπαϊκού Ελεγκτικού Συνεδρίου και το ποσό του 1,150 δις ευρώ των διεκδικούμενων απαιτήσεων του εργολάβου για το 30% του έργου του Μετρό Θεσσαλονίκης, όταν το συνολικό τίμημα της σύμβασης ανερχόταν στα 900 εκατομμύρια ευρώ, αποτυπώνουν ανάγλυφα το τοπίο της ολοκληρωτικής τελμάτωσης των Υποδομών και Μεταφορών της χώρας μας.
Καταφέραμε να ολοκληρώσουμε τους τελματωμένους οδικούς άξονες της χώρας, εξοικονομώντας μετά από πολύμηνες και σκληρές διαπραγματεύσεις, όφελος σχεδόν ενός δις, υπέρ του Δημοσίου και των Ελλήνων πολιτών. Σε ένα ασφυκτικό πλαίσιο που όριζαν οι λεόντειες συμβάσεις που κληρονομήσαμε, εισήλθαμε σε νέα περίοδο διαπραγμάτευσης για την απαλλαγή και μείωση των διοδίων. Σήμερα, η μάχη μας απέδωσε και νέους καρπούς. Στην τελική ευθεία μπήκε η διαδικασία για την έναρξη κατασκευής του νέου συστήματος αναλογικών διοδίων σε όλους του αυτοκινητόδρομους της χώρας, υλοποιώντας άλλη μία δέσμευσή μας προς τους πολίτες της χώρας για δίκαιες χρεώσεις. Σε 18 μήνες, μπαίνει οριστικό τέλος στις υφιστάμενες χρεώσεων διοδίων σε πολίτες και επιχειρήσεις και ξεκινά η έναρξη της αναλογικής χρέωσης που θα προκύπτει από τη χρήση που θα κάνει ο κάθε ένας στο οδικό δίκτυο.
Όλα τα παραπάνω, αναδεικνύουν εύγλωττα, ότι τέσσερα χρόνια μετά, η χώρα έχει κάνει αποφασιστικά βήματα μπροστά. Πλέον ο στόχος έχει μετατεθεί, στην αδήριτη ανάγκη για οικονομική ανάταξη μέσω των έργων Υποδομών και των Υποδομών Μεταφορών, το οποία, πλέον υπηρετούν τις ανάγκες της κοινωνίας. Παρακινούν το υγιές επιχειρείν και διασφαλίζουν την ορθή αξιοποίηση των Ευρωπαϊκών και Εθνικών πόρων. Με την υποστήριξη και το σχεδιασμό του Υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών, η κυβέρνηση όχι μόνο έχει αφήσει πίσω της το στρεβλό σχεδιασμό των έργων που γινόταν κατά παραγγελία συγκεκριμένων ομάδων και συμφερόντων, αλλά προχωράει στην υλοποίηση των μεγάλων έργων τρίτης γενιάς, τα οποία, φέρουν ισχυρό αναπτυξιακό βάρος, υλοποιούνται με όρους προστασίας του δημόσιου συμφέροντος, αφουγκράζονται τις ανάγκες της κοινωνίας, σέβονται τις αρχές της βιωσιμότητας και της αειφόρου ανάπτυξης και σχεδιάζονται, χρησιμοποιώντας όλα τα βέλτιστα χρηματοοικονομικά εργαλεία προς αυτό τον σκοπό.
Η υπογραφή της σύμβασης για την κατασκευή του Διεθνούς αεροδρομίου της Κρήτης στο Καστέλι, μία επένδυση 1,5 δις ευρώ και ενός έργου συμβατικού αντικειμένου πάνω από 520 εκατ. ευρώ, αποτελεί ένα χαρακτηριστικό δείγμα:
Οι 1500 θέσεις εργασίας που δημιουργούνται κατά την περίοδο της κατασκευής και οι χιλιάδες πολλαπλάσιες μόνιμες θέσεις εργασίας κατά την περίοδο λειτουργίας αλλά και την περίοδο που θα αναπτυχθούν οι νέες εμπορικές υποδομές και χρήσεις, είναι για εμάς, η απάντηση στην Ελλάδα της ύφεσης και της ακραίας φτώχειας που παραλάβαμε, τέσσερα χρόνια πριν. Νωρίτερα, υπερψηφίστηκε από το Ελληνικό Κοινοβούλιο η κύρωση της σύμβασης για το νότιο τμήμα του αυτοκινητοδρόμου Κεντρικής Ελλάδος Ε65 και έχουν ήδη ξεκινήσει οι κατασκευαστικές εργασίες. Προηγήθηκε η κύρωση της σύμβασης του Θριασίου Εμπορευματικού Κέντρου, το οποίο στην πλήρη ανάπτυξή του, θα δημιουργήσει 5.000 νέες θέσεις εργασίας, δίνοντας ταυτόχρονα μεγάλη προστιθέμενη αξία στον τομέα των Συνδυασμένων Μεταφορών, ενώ δημοπρατήθηκε το Εμπορευματικό Κέντρο στο πρώην στρατόπεδο Γκόνου στη Θεσσαλονίκη, παράλληλα με το σχεδιασμό επτά ακόμη εμπορευματικών κέντρων. Σε πλήρη εξέλιξη βρίσκονται οι διαγωνιστικές διαδικασίες του Βόρειου Οδικού Άξονα Κρήτης για τους οποίους, προηγήθηκε ενδελεχής εξέταση όλων των πιθανών τεχνικών χρηματοοικονομικών και νομικών σεναρίων, που εξασφαλίζουν τη βιωσιμότητα του έργου και προτάσσουν συγκεκριμένους κοινωνικούς δείκτες, οι οποίοι ουδέποτε ελήφθησαν υπόψη από το πολιτικό προσωπικό του παλαιοκομματισμού.
Ωριμάζουμε μελετητικά τις επεκτάσεις των οδικών δικτύων, τις επεκτάσεις του μετρό στη Θεσσαλονίκη, ενώ με εντατικούς ρυθμούς συνεχίζονται οι διαγωνιστικές διαδικασίες, αλλά και οι πρόδρομες εργασίες για το μεγάλο έργο της γραμμή IV του Μετρό της Αθήνας. Βγάλαμε από το τέλμα ολοκληρώσαμε και παραδώσαμε πέντε κάθετους άξονες της Εγνατίας Οδού, φέρνοντας πιο κοντά, τις πρωτεύουσες των χωρών της Νότιας Βαλκανικής με τη Β. Ελλάδα και ανοίγοντας νέους δρόμους ανάπτυξης με τις βαλκανικές χώρες και την Ευρώπη.
Τηρώντας τις δεσμεύσεις μας, και παραλαμβάνοντας έναν ελληνικό σιδηρόδρομο κατακερματισμένο και με χρέη εκατομμυρίων ευρώ, προχωρήσαμε στην ανάπτυξη του σιδηροδρομικού δικτύου: Ολοκληρώθηκε η Σιδηροδρομική Σύνδεση Αθήνας –Θεσσαλονίκης και Θεσσαλονίκης – Ειδομένης με ηλεκτροκίνηση, ενώ το 2023 η νέα σιδηροδρομική γραμμή θα φθάσει στο εμπορικό λιμάνι της Πάτρας. Η χώρα προχωράει με πυξίδα το Εθνικό Στρατηγικό Σχέδιο Μεταφορών (master plan), έναν οδικό χάρτη 20ετίας έργων και δράσεων στους εν λόγω τομείς και από παρίας, από πειραματόζωο των ευρωπαϊκών συνταγών σκληρής δημοσιονομικής λιτότητας που επέβαλαν τα μνημόνια, γίνεται ο γεωπολιτικός πρωταγωνιστής στα Βαλκάνια. Οικοδομεί την Ελλάδα της δίκαιης ανάπτυξης και ανακτά τη ηγετική της θέση στην περιοχή των Βαλκανίων, με διακρατικές συμφωνίες και συνεργασίες που αναβαθμίζουν τις οδικές και σιδηροδρομικές συνδέσεις της χώρας και των γειτόνων μας. Θα αναφέρω ενδεικτικά την επίτευξη συνεργασιών με κράτη μέλη της Ευρωπαϊκής Ένωσης, καθώς και με τρίτες χώρες, ώστε η χώρα μας να μετατραπεί σε διαμετακομιστικό κέντρο της Νοτιοανατολικής Ευρώπης αναπτύσσοντας τόσο τις απαραίτητες υποδομές σύνδεσης όσο και τις παρεχόμενες υπηρεσίες.
Δείγμα γραφής, το σχέδιο της σιδηροδρομικής σύνδεσης με γραμμή υψηλών απαιτήσεων η οποία θα συνδέει τα λιμάνια της Θεσσαλονίκης, της Καβάλας, της Αλεξανδρούπολης, με τα δύο λιμάνια της Βουλγαρίας στον Εύξεινο Πόντο, που είναι το Μπουργκάς και η Βάρνα και με το λιμάνι του Ρούσε στον Δούναβη όχι μόνο είναι βιώσιμο, αλλά προχωράει απρόσκοπτα η ωρίμανσή του.
Στο επίκεντρο βρίσκεται και η υλοποίηση της σιδηροδρομικής και οδικής διασύνδεση Θεσσαλονίκης-Σκοπίων-Βελιγραδίου – Βουκουρεστίου και Βουδαπέστης, ο λεγόμενος άξονας 10. Ένα έργο, για το οποίο επιταχύνεται ο προγραμματισμός για την εκπόνηση μελετών και παράλληλα και ήδη διευρύνεται η ευελιξία ανεύρεσης χρηματοδοτικών εργαλείων, χάρις στην υπογραφή και την κύρωση της Συμφωνίας των Πρεσπών, καθώς ήδη έχουν υπογραφεί οι σχετικές διακρατικές συμφωνίες με τη Σερβία και τη Βόρεια Μακεδονία.
Μέσω της Συμφωνίας των Πρεσπών, μπαίνει τέλος σε μία διένεξη 30 ετών με τους βόρειους γείτονες μας οποία τροφοδοτούσε επί δεκαετίες τις ακραίες εθνικιστικές δυνάμεις, και ενίσχυε τη ρητορική του μίσους αντί της δημιουργικής συνεργασίας. Ένα καινούριο κεφάλαιο, στην πολιτική ιστορία του τόπου μόλις άνοιξε με τις Υποδομές και τις Μεταφορές των Υποδομών, να υπηρετούν τους νέους στόχους συνανάπτυξης και ειρηνικής συνεργασίας. Είμαστε εδώ για να τον υπηρετήσουμε, άλλωστε έχουν γίνει τα πρώτα μεγάλα αποφασιστικά βήματα.