Δεν θα σφυρίξει τραίνο στην Ήπειρο
Τέλος στα σενάρια και τις προσδοκίες για σιδηροδρομική σύνδεση
Μητσοτάκης: «Είναι ένα έργο στη σφαίρα της επιστημονικής φαντασίας»
Έντονες αντιδράσεις από κόμματα και φορείς από την δήλωση του πρωθυπουργού
Με ανάλγητο τρόπο, όπως σημειώνουν οι εκπρόσωποι φορέων και κομμάτων, έβαλε τέλος στις διεκδικήσεις των Ηπειρωτών για τραίνο στην Ήπειρο ο πρωθυπουργός Κυριάκος Μητσοτάκης.
Ο πρωθυπουργός, αναφερόμενος στη διασύνδεση των λιμανιών της χώρας με τις σιδηροδρομικές υποδομές, μιλώντας στην εκπομπή “Πρωταγωνιστές” με τον Σταύρο Θεοδωράκη στον τηλεοπτικό σταθμό Alpha το βράδυ της Τρίτης, απέκλεισε τα σχέδια για τη λεγόμενη “σιδηροδρομική Εγνατία”.
“Η Ελλάδα ως διαμετακομιστικό κέντρο πρέπει να δίνει τη δυνατότητα για σιδηροδρομική σύνδεση των λιμανιών με το κυρίως δίκτυο. Είτε μιλάμε για την Αλεξανδρούπολη, είτε μιλάμε για την Καβάλα, είτε μιλάμε για το Βόλο, είτε μιλάμε για τη Θεσσαλονίκη. Αν μιλάμε ας πούμε για την Ηγουμενίτσα δε θα γίνει αυτό, διότι δεν υπάρχει ποτέ περίπτωση να πάμε να φτιάξουμε μία σιδηροδρομική Εγνατία προς τα δυτικά παράλληλα με την οδική Εγνατία. Είναι ένα έργο, το οποίο ακούω συχνά διάφορους να μιλούν. Είναι, όμως, σήμερα, στη σφαίρα της επιστημονικής φαντασίας” είπε ο πρωθυπουργός Κυριάκος Μητσοτάκης, βάζοντας τέλος στις συζητήσεις για την έλευση τραίνου στην Ήπειρο.
Να σημειωθεί πως κάτι τέτοιο ακούγεται για πρώτη φορά με τέτοιο επίσημο τρόπο, από τα χείλη του πρωθυπουργού της κυβέρνησης, αφού όλα τα προηγούμενα χρόνια τόσο οι βουλευτές της Νέας Δημοκρατίας όσο και ο Περιφερειάρχης προέβαιναν σε ανακοινώσεις και εξαγγελίες για την μελέτη της σιδηροδρομικής σύνδεσης.
Επίσης, αν καλλιεργήθηκαν προσδοκίες αυτό έγινε από την ίδια την κυβέρνηση, καθώς ο ΟΣΕ υπέβαλλε πρόταση χρηματοδότησης από το CEF 2014-2020, ύψους 15,5 εκατομμυρίων, για την ολοκλήρωση των μελετών σιδηροδρομικής σύνδεσης Καλαμπάκας- Ιωαννίνων- Ηγουμενίτσας, με την πρόταση να γίνεται δεκτή και τον Νοέμβριο του 2021 να υπογράφεται μεταξύ της CINEA και του Υπουργείου Ανάπτυξης συμφωνία χρηματοδότησης με ποσοστό χρηματοδότησης από το CEF κατά 50% και κατά 50% από το Πρόγραμμα Δημοσίων Επενδύσεων (ΠΔΕ).
Δηλώσεις
Σήμερα πολλοί επισημαίνουν τις διαβεβαιώσεις από τον υφυπουργό Υποδομών Γιώργο Καραγιάννη, ο οποίος, πριν δύο μήνες περίπου, μιλώντας σε τοπικά μέσα ενημέρωσης των Ιωαννίνων, δήλωνε πως θα ανακοινωθεί η πρόθεση της κυβέρνησης να προχωρήσει στην επικαιροποίηση της μελέτης της σιδηροδρομικής σύνδεσης Ηγουμενίτσα – Ιωάννινα – Καλαμπάκα με τον περιφερειάρχη Ηπείρου, να μεταφέρει στο περιφερειακό συμβούλιο τη δέσμευση του υφυπουργού.
Υπενθυμίζεται πως προ δύο και πλέον ετών, επίσημο αίτημα για να φτάσει το τρένο στην Ήπειρο κατέθεσε, η Περιφέρεια Ηπείρου που αφορούσε την εξέταση από το υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών της περίπτωσης ωρίμανσης ενός σιδηροδρομικού έργου που θα ενώσει την Ήπειρο με το εθνικό δίκτυο της χώρας και που θα φτάσει μέχρι τα Ιωάννινα και το επίνειο της Ηπείρου, την Ηγουμενίτσα.
Στο Περιφερειακό Συμβούλιο τον Μαϊο του 2020 αποφασίστηκε ομόφωνα να σταλεί το παραπάνω αίτημα με σκοπό να πιέσουν την Πολιτεία να ερευνήσει τις πιθανότητας μίας τέτοιας δημόσιας επένδυσης με χρηματοδότηση από την νέα προγραμματική περίοδο, δηλαδή το ΕΣΠΑ 2021-2027. Η Περιφέρεια ζητούσε την κατασκευή νέας σιδηροδρομικής γραμμής από την Καλαμπάκα μέχρι την Ηγουμενίτσα μήκους 147χλμ καθώς το έργο εξακολουθεί να είναι περιβαλλοντικά αδειοδοτημένο.
Επίσης τις δεσμεύσεις για χρηματοδότηση των μελετών κατέθεταν με δηλώσεις τους οι βουλευτές Ιωαννίνων Μαρία Κεφάλα και Θεσπρωτίας Βασίλης Γιόγιακας, αλλά και τον Πρόεδρο της Βουλής και βουλευτή Ιωαννίνων Κώστα Τασούλα, τον Ιούλιο του 2022 να αναφέρει πως: «Σχετικά με την σιδηροδρομική σύνδεση της Ηπείρου με την Καλαμπάκα διά της γραμμής Καλαμπάκα-Γιάννενα-Ηγουμενίτσα, διαπιστώθηκε ότι το Υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών αντιμετωπίζει θετικά το έργο και ήδη εξετάζει τις προσφερόμενες δυνατότητες χρηματοδότησης των απαιτούμενων μελετών του».
Αντιδράσεις
Οι πρώτες αντιδράσεις ήλθαν από την βουλευτή Ιωαννίνων του ΣΥΡΙΖΑ-ΠΣ Μερόπη Τζούφη, που σε ανακοίνωσή της αναφέρει: «…πώς νιώθουν οι συμπολίτες μας, που βλέπουν τον τόπο τους να υποβαθμίζεται. Που μαθαίνουν τηλεοπτικά πως η σιδηροδρομική σύνδεση της Ηπείρου αποτελεί για την κυβέρνηση σενάριο φαντασίας. Πρόκειται για την ίδια κυβέρνηση, που με τις αποφάσεις της κακοποιεί διαρκώς το περιβάλλον, αρνείται να εκδώσει το ΠΔ για τη λίμνη Παμβώτιδα και να δημοπρατήσει την οδική σύνδεση Ιωαννίνων-Κακαβιάς. Που μόλις χθες ιδιωτικοποίησε το νερό και ξεπούλησε το λιμάνι της Ηγουμενίτσας σε ιταλικά συμφέροντα. Η διακυβέρνηση Μητσοτάκη θα μείνει στην ιστορία ως μια θλιβερή περίοδος για τη χώρα, αλλά και για την Ήπειρο. Οι εκλογές πλησιάζουν και το μήνυμα, που θα στείλουν οι πολίτες, θα ξεπεράσει κάθε “φαντασία” του ίδιου του πρωθυπουργού και της κυβέρνησής του», σημειώνει η κ. Τζούφη.
Για την κοροϊδία του πρωθυπουργού, κάνει λόγο με ανακοίνωσή της η Νομαρχιακή Επιτροπή Ιωαννίνων του ΠΑΣΟΚ – Κίνημα Αλλαγής και τα ψεύδη του Υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών, των βουλευτών της Ηπείρου καθώς και του περιφερειάρχη απέναντι στους Ηπειρώτες, που σημειώνει μεταξύ άλλων: «Αυτή τη φορά ο πρωθυπουργός ήξερε, αλλά απέδειξε ότι και όλοι ήξεραν, απλώς συνέχιζαν να ψεύδονται, όπως καθημερινά έχουν μάθει να ψεύδονται για να υφαρπάξουν για μια ακόμη φορά την ψήφο των πολιτών της Ηπείρου, χαρακτηριστικό παράδειγμα η σύνδεση του οδικού άξονα Ιωάννινα-Κακαβιά. Οι Ηπειρώτες τους έμαθαν όπως άλλωστε και ολόκληρη η Ελλάδα δυστυχώς μέσα και από το τραγικό συμβάν των Τεμπών, με την απώλεια αθώων ψυχών. Τα συμπεράσματα έχουν εξαχθεί και θα επικυρωθούν στην κάλπη, ζούνε στη δική τους πραγματικότητα, αυτοθαυμάζονται και διεκδικούν πλέον δικαίως μια θέση στο sequel της ταινίας Star Trek».
«Τη μέρα που ξεπούλησε το λιμάνι Ηγουμενίτσας στους Ιταλούς -3ο μεγαλύτερο της χώρας- τάζοντας ανάπτυξη μέσα από ιδιωτικό μονοπώλιο, έθαψε τη σιδηροδρομική Εγνατία και τη σύνδεση της πόλης, του λιμανιού και της Ηπείρου! Το ότι πριν ξεπούλησε την Εγνατία οδό στην εταιρία του πεθερού του Υπ. Μεταφορών κ. Γερα[ετρίτη και διασφαλίζει την κερδοφορία της, αφού τα εμπορευματοκιβώτια θα πληρώνουν τα αυξημένα διόδια, τυχαίο θα είναι. Ο mister “δεν ξέρω τίποτα”, ξέρει μόνο από μπίζνες», αναφέρει σε δική του δήλωση ο βουλευτής Θεσπρωτίας του ΣΥΡΙΖΑ Μάριος Κάτσης.