
Ειδική Συνεδρίαση Λογοδοσίας της Περιφερειακής Αρχής Ηπείρου Απαντήσεις του Αλ. Καχριμάνη στα ερωτήματα της Αντιπολίτευσης
Για οκτώ θέματα, που έθεσαν παρατάξεις, της Αντιπολίτευσης κλήθηκε να ενημερώσει το Περιφερειακό Συμβούλιο, στη σημερινή Ειδική Συνεδρίαση Λογοδοσίας, η Περιφερειακή Αρχή Ηπείρου.
Ο Περιφερειάρχης κ. Αλέξανδρος Καχριμάνη, ενημέρωσε με ανακοίνωση για τρία από τα θέματα που τέθηκαν.
Τα δύο από αυτά αφορούσαν το οδικό δίκτυο και οι απαντήσεις του Περιφερειάρχη Ηπείρου, μεταξύ άλλων ανέφεραν:
Επαρχιακό οδικό δίκτυο
– Για το επαρχιακό οδικό δίκτυο κλπ (Θέμα που έθεσε η παράταξη ΟΡΙΖΟΝΤΕΣ ΗΠΕΙΡΟΥ και ανέπτυξε ο επικεφαλής της κ. Σπ. Υφαντής) ο κ. Καχριμάνης είπε: «Οι συνεδριάσεις του Περιφερειακού Συμβουλίου και των Επιτροπών είναι δημόσιες και μπορεί να παραστεί όποιος Δήμαρχος το επιθυμεί ή κρίνει ότι η παρουσία του είναι αναγκαία για έργο που πρόκειται να εκτελεστεί στα όρια του Δήμου του.
Πολλά έργα που υλοποιεί η Περιφέρεια, γίνονται είτε μετά από υποδείξεις- αιτήματα των Δήμων ή και μέσω Προγραμματικών Συμβάσεων. Είναι αποδεδειγμένη η συνεργασία με τη συντριπτική πλειοψηφία των Δήμων.
Αυτό κάνουμε από την πρώτη ημέρα που αναλάβαμε τη διοίκηση της Περιφέρειας και αυτό θα συνεχίσουμε μέχρι τη λήξη της θητείας μας. Όσοι θέλουν και ζητούν τη συνδρομή μας την έχουν.
Όπως αναφέρθηκε και στην εισήγησή του ο κ. Υφαντής το νομικό καθεστώς για τη συντήρηση του οδικού δικτύου είναι σαφώς καθορισμένο.
Αναγνωρίζουμε ότι σε πολλές περιπτώσεις οι Δήμοι δεν μπορούν να ανταποκριθούν για αυτό και η Περιφέρεια αναλαμβάνει πρόσθετες πρωτοβουλίες.
Είναι άλλο όμως η συνδρομή και άλλο ο από κοινού προγραμματισμός, καθώς σε μια τέτοια περίπτωση θα πρέπει να ισχύει και η αναλογία στη χρηματοδότηση των έργων.
Υπάρχει και μια παρανόηση, η οποία επαναλαμβάνεται και τώρα: Δεν προβλέπεται χρηματοδότηση των Δήμων από την Περιφέρεια. Το κάναμε πολλές φορές για να βοηθήσουμε, αλλά κάποιοι το εξέλαβαν ως υποχρέωση και μάλιστα απαιτούσαν το αναλογούν ποσό από το Πρόγραμμα Δημοσίων Επενδύσεων.
Επαναφέρει ο κ. Υφαντής το θέμα με τους κόμβους: Υπάρχουν δύο κατηγορίες κόμβων:
• Η μία για κόμβους που αντικαθιστούν φωτεινούς σηματοδότες και βελτιώνουν την υπάρχουσα κατάσταση.
• Η άλλη για κόμβους που κατασκευάζονται σε επικίνδυνες διασταυρώσεις.
Για την πρώτη κατηγορία δεν πρέπει καν να τίθεται θέμα συζήτησης.
Για τη δεύτερη, όλοι γνωρίζουν ότι γίνονται επί υπάρχοντος οδικού δικτύου και για λόγους ασφάλειας.
Η κατασκευή τους θα μπορούσε να εντασσόταν σε συγκοινωνιακή μελέτη για περιπτώσεις που αλλάζει χάραξη, γίνονται νέες προσβάσεις κοκ.
Οι διαγραμμίσεις είναι έργο που απαιτεί ανανέωση κάθε χρόνο και θα πρέπει να ληφθεί υπόψη και το μεγάλο σε έκταση οδικό δίκτυο της Ηπείρου.
Με τη σήμανση υπάρχουν ζητήματα. Είμαστε αντιμέτωποι με πολλές φθορές που γίνονται είτε από την αναγραφή συνθημάτων, είτε από πυροβολισμούς από κάποιους τους θεωρούν στόχο για σκοποβολή. Πρόκειται για ακραίες αντικοινωνικές συμπεριφορές, οι οποίες δεν αντιμετωπίζονται εύκολα.
Το ίδιο πρόβλημα διαπιστώνεται σε κάποιες περιοχές και με την αφαίρεση στηθαίων.
Όλα αυτά τα αντιμετωπίζουμε κατά περίπτωση. Συνέχεια τοποθετούμε νέες πινακίδες, αντικαθιστούμε παλιές, τοποθετούμε στηθαία, όταν καταστρέφονται ή παθαίνουν ζημιές από οχήματα.
Το οδικό δίκτυο της Ηπείρου είναι και μεγάλο και εκτείνεται σε δύσκολες γεωγραφικές περιοχές. Δεν αφήνουμε κανέναν δρόμο εκτός προσοχής και πάντα προσπαθούμε για καλύτερες συνθήκες οδικής ασφάλειας.
Οδική ασφάλεια
Για την οδική ασφάλεια στην Δ.Ε. Περάματος Ιωαννίνων (θέμα που έθεσε η «Λαϊκή Συσπείρωση»):
Η κατασκευή κυκλικών κόμβων δεν είναι «εφεύρεση» της Περιφέρειας Ηπείρου. Είναι συνηθισμένα έργα σε άλλες περιοχές (π.χ. τα γειτονικά Τρίκαλα), ακόμη και σε άλλα κράτη, όπως π.χ. στην Αλβανία. Η κατασκευή τους επιλέγεται ως έργο που παρέχει τη μέγιστη δυνατή οδική ασφάλεια και αυτό αποδεικνύεται από τα στοιχεία της Τροχαίας. Η χώρα μας, δυστυχώς, είναι πρωταθλήτρια σε τροχαία δυστυχήματα. Το 2024 στην άσφαλτο έχασαν τη ζωή τους 664 συνάνθρωποί μας. Καθημερινά ακούμε για νέες τραγωδίες.
Κανένας δρόμος, όσο σύγχρονος και αν είναι, από μόνος του δεν παρέχει απόλυτη ασφάλεια εάν δεν τηρούνται τα όρια ταχύτητας και δεν εφαρμόζεται ο Κώδικας Οδικής Κυκλοφορίας.
Το επισημαίνω αυτό ως γενική παρατήρηση,, μην έχοντας ενημέρωση για τα αίτια που προκάλεσαν την πτώση του αυτοκινήτου στον αύλακα στο οποίο αναφέρεται η «Λαϊκή Συσπείρωση».
Στο λεκανοπέδιο κόμβους έχει κατασκευάσει και ο Δήμος Ιωαννιτών. Δύο από αυτούς είναι στη λεωφόρου Γράμμου- Αεροδρομίου. Ο ένας στη «Συνάντηση», τον οποίο επικαλείται η Λαϊκή Συσπείρωση, και ο άλλος στο ύψος του σούπερ μάρκετ «Γαλαξίας».
Όσον αφορά το δρόμο προς Άγιο Νικόλαο Κοπάνων- Πέραμα- Αμφιθέα: Το τμήμα αυτό είναι η αρχή της Εθνικής Οδού Ιωαννίνων- Τρικάλων, είναι όμως και δρόμος που βρίσκεται εντός των ορίων του Δήμου Ιωαννιτών, ο οποίος έχει και την αρμοδιότητα και τη δυνατότητα να προβεί σε βελτιωτικές παρεμβάσεις που κρίνει αναγκαίες.
Η βελτίωση του συγκεκριμένου τμήματος είναι στο σχεδιασμό της Περιφέρειας, όμως δεν μπορεί να γίνει τίποτε ακόμη ενόσω δεν έχουμε σαφείς απαντήσεις από την Εγνατία Οδός Α.Ε. για το τι θα γίνει με τον ημικόμβο στην περιοχή Δρίσκου. Πρόκειται για μια εκκρεμότητα που πιστεύω σύντομα να λήξει.
Όσον αφορά το δρόμο από τον κόμβο Κρύας μέχρι τον κόμβο Ελεούσας, στο εργοστάσιο της «ΔΩΔΩΝΗΣ», αυτός δεν είναι ενταγμένος στο Επαρχιακό οδικό δίκτυο.
Παρ΄ όλα αυτά η Περιφέρεια, όπως κάνει σε πολλές περιπτώσεις, παρεμβαίνει και βελτιώνει τη βατότητα για μεγαλύτερη οδική ασφάλεια. Εξ όσων γνωρίζω στο συγκεκριμένο δρόμο δεν έχουν καταγραφεί τα τελευταία τουλάχιστον χρόνια σοβαρά τροχαία δυστυχήματα, χωρίς αυτό να σημαίνει ότι δεν απαιτούνται περαιτέρω βελτιώσεις και ειδικά στις δύο γέφυρες- πλακοσκεπείς.