Β. Γιόγιακας: «Να επανεξεταστεί η προτεραιότητα των Ενεργειακών Κοινοτήτων στη σύνδεση σταθμών με το δίκτυο»
Την τροποποίηση του ν. 4513/2018 προκειμένου να αντιμετωπιστεί ο de facto αποκλεισμός μικρομεσαίων ιδιωτών από τη χορήγηση προσφοράς σύνδεσης σταθμών ηλεκτροπαραγωγής από ΑΠΕ με το δίκτυο ζητεί ο Βασίλης Γιόγιακας με Ερώτηση που κατέθεσε προς τον Υπουργό Περιβάλλοντος και Ενέργειας. Ο βουλευτής Θεσπρωτίας σημειώνει ότι, καθώς ο νόμος δίνει προτεραιότητα στην εξέταση αιτήσεων που υποβάλλονται από Ενεργειακές Κοινότητες κερδοσκοπικού χαρακτήρα, ο πεπερασμένος ηλεκτρικός χώρος των δικτύων ηλεκτρικής ενέργειας δεσμεύεται για τις Ενεργειακές Κοινότητες αφήνοντας εκτός αιτήσεις ιδιωτών για ομοειδείς επενδύσεις. Το πλήρες κείμενο της Ερώτησης έχει ως εξής:
Με τον ν.4513/2018 θεσμοθετήθηκαν οι Ενεργειακές Κοινότητες (Ε.Κοιν.) με σκοπό μεταξύ άλλων την παραγωγή και πώληση ηλεκτρικής ενέργειας από ΑΠΕ. Μέλη των Ε.Κοιν. μπορεί να είναι φυσικά ή νομικά πρόσωπα – συμπεριλαμβανομένων των ΟΤΑ α’ ή β’ βαθμού – ενώ οι Ε.Κοιν. διαχωρίζονται σε κερδοσκοπικού και μη κερδοσκοπικού χαρακτήρα. Σε αμφότερες τις κατηγορίες Ε.Κοιν. προβλέφθηκε μια σειρά οικονομικά, ασφαλιστικά και διοικητικά κίνητρα στα οποία περιλαμβάνονται η κατά προτεραιότητα εξέταση των αιτήσεων έναντι των άλλων αιτήσεων ιδιωτών για χορήγηση Άδειας Παραγωγής ηλεκτρικής ενέργειας και Έγκρισης Περιβαλλοντικών Όρων για σταθμούς ηλεκτροπαραγωγής. Στη δε εξέταση αιτήσεων που υποβάλλονται από Ε.Κοιν. στο ΔΕΔΔΗΕ και τον ΑΔΜΗΕ για τη χορήγηση προσφοράς σύνδεσης σταθμών ηλεκτροπαραγωγής με το δίκτυο – που είναι η πλέον κρίσιμη διαδικασία για την αδειοδότηση ή μη μιας επένδυσης – η προτεραιότητα των Ε.Κοιν. είναι καθολική αφού δεν υφίστανται κύκλοι υποβολής στις αιτήσεις. Κατά συνέπεια αιτήσεις ιδιωτών για ομοειδείς επενδύσεις απορρίπτονται από τους διαχειριστές καθώς ο τεχνικά πεπερασμένος ηλεκτρικός χώρος των δικτύων ηλεκτρικής ενέργειας δεσμεύεται για τις Ε.Κοιν. ακόμη και αν αυτές υπέβαλαν αίτηση μεταγενέστερα.
Η χρονική προτεραιότητα των Ε.Κοιν. σε θέματα αδειοδότησης και σύνδεσης με τα δίκτυα αφ’ ενός έχει ευνοήσει πρακτικές οι οποίες δε συνάδουν με σκοπούς για τους οποίους τα σχήματα αυτά θεσμοθετήθηκαν (κοινωφελής διάσταση, εκτέλεση μεγάλων έργων, οικονομίες κλίμακας για συμμετέχοντες), αφ’ ετέρου λειτουργεί απαγορευτικά στην υλοποίηση μικρομεσαίων επενδυτικών σχεδίων παραγωγής και πώλησης ηλεκτρικής ενέργειας από ΑΠΕ. Παράγοντες της αγοράς αναφέρουν στρεβλώσεις όπως η κατά συρροή σύσταση Ε.Κοιν. κερδοσκοπικού χαρακτήρα από το ίδιο φυσικό πρόσωπο ή από εταιρείες ανήκουσες σε αυτό, η μεταφορά κερδών από Ε.Κοιν. με ολιγάριθμα μέλη σε φυσικά ή νομικά πρόσωπα μέσω υπερτιμημένων μισθωτηρίων γαιών, ο προσανατολισμός σε μικρά έργα.
Κατόπιν τούτων ερωτάται ο κ. Υπουργός:
– Εάν προτίθεται να προβεί σε τροποποίηση του ν. 4513/2018 με σκοπό την αντιμετώπιση των καταχρηστικών πρακτικών κυρίως σε ό,τι αφορά την κατά προτεραιότητα διάθεση του ηλεκτρικού χώρου στις Ε.Κοιν. κερδοσκοπικού χαρακτήρα για την παραγωγή και πώληση ηλεκτρικής ενέργειας από ΑΠΕ.