
Εκλογές σε ένα γύρο και με το…κινητό!!!
Ο υπουργός Εσωτερικών για νέο εκλογικό νόμο στο συνέδριο ΚΕΔΕ
Επικριτικός ο Λιβάνιος για τις δημοτικές αρχές
Ούτε εισπράττουν τα ανταποδοτικά που μπορούν
Ούτε ολοκληρώνουν τα έργα για το οποία έχουν εγκρίσεις
Ξεκίνησε την Πέμπτη το Συνέδριο της Κεντρικής Ένωσης Δήμων Ελλάδας (ΚΕΔΕ), στην Αλεξανδρούπολη, με τα βασικότερα αιτήματα που διεκδικούν οι Δήμοι και συζητιούνται κάθε χρόνο σε όλα τα συνέδρια, σχεδόν τίποτα σημαντικό δεν έχει λυθεί.
Μια ακόμη αλλαγή στον εκλογικό νόμο για τις δημοτικές εκλογές ανακοίνωσε ο υπουργός Εσωτερικών, Θοδωρής Λιβάνιος, κατά την έναρξη των εργασιών του συνεδρίου της ΚΕΔΕ (Κεντρική Ένωση Δήμων Ελλάδας).
Με παρέμβαση στο Ετήσιο Τακτικό Συνέδριο της ΚΕΔΕ στην Αλεξανδρούπολη, ο Υπουργός Εσωτερικών κ. Θοδωρής Λιβάνιος έκανε απολογισμό έργου για τις προσλήψεις, τα οικονομικά των δήμων, την αποδοτικότητα των έργων και τον νέο Κώδικα Αυτοδιοίκησης. Τόνισε ότι το 2025 θα είναι χρονιά «σημαντικής ενίσχυσης» για την Τοπική Αυτοδιοίκηση, αλλά και χρονιά αυστηρής αξιολόγησης και παρακολούθησης στην εκτέλεση των έργων.
Στο πλαίσιο αυτό, παρουσίασε τον νέο Κώδικα Τοπικής Αυτοδιοίκησης τον οποίο θα αποστείλει πιθανότατα τον προσεχές μήνα στους εκπροσώπους της Αυτοδιοίκησης, πριν ακόμη τεθεί σε δημόσια διαβούλευση. Μεταξύ αυτών που περιλαμβάνει ο Κώδικας είναι και διατάξεις για την αλλαγή του εκλογικού συστήματος. Σύμφωνα με τον υπουργό, προωθείται η ηλεκτρονική ψηφοφορία, ενώ το εκλογικό αποτέλεσμα θα κρίνεται από τον πρώτο γύρο (δεν θα υπάρχει δεύτερος). «Οι διατάξεις έρχονται τρία χρόνια πριν τις εκλογές. Είναι ξεκάθαροι οι κανόνες που μπαίνουν εγκαίρως για να λύσουν προβλήματα. Έχουμε περιφερειάρχες και δημάρχους που εκλέγονται με το 30% της συμμετοχής», σημείωσε ο κ. Λιβάνιος.
Αυστηρός απέναντι στους δημάρχους, ιδίως μετά τις έντονες αντιδράσεις τους και τις καταγγελίες για «οικονομικό στραγγαλισμό» των Δήμων και αφαίρεση αρμοδιοτήτων, εμφανίστηκε ο κ. Λιβάνιος οι οποίοι από τη μία ζητούν ενίσχυση των οικονομικών και προσλήψεις, από την άλλη δεν αξιοποιούν διαθέσιμα εργαλεία γι’ αυτούς τους σκοπούς.
Παράλληλα, ανακοίνωσε ότι δίδεται η δυνατότητα χορήγησης επιδόματος γέννησης, έως 3.000 ευρώ για κάθε παιδί, σε όποιον Δήμο το επιθυμεί, το οποίο αφορά τόσο κατοίκους όσο και δημότες, καθώς και η επέκταση χορήγησης του επιδόματος στέγασης σε νεοδιόριστους εκπαιδευτικούς σε ορεινούς και νησιωτικούς Δήμους.
Όχι σε νέες διαιρέσεις
Με κατηγορηματικό τρόπο τάχθηκε κατά του ενδεχομένου διοικητικής διαίρεσης δήμων ή περιφερειακών ενοτήτων, ο πρόεδρος της Κεντρικής Ένωσης Δήμων Ελλάδος (ΚΕΔΕ) και Δήμαρχος Αμπελοκήπων-Μενεμένης, Λάζαρος Κυρίζογλου, ενώ την άποψη αυτή υποστήριξε και ο Β’ Αντιπρόεδρος της ΚΕΔΕ και Δήμαρχος Αγρινίου, Γιώργος Παπαναστασίου.
Ο κ. Κυρίζογλου, στη διάρκεια συνέντευξης τύπου σχετικά με την έναρξη της Ετήσιας Τακτικής Συνέλευσης της ΚΕΔΕ στην Αλεξανδρούπολη, κλήθηκε να απαντήσει σε ερώτηση που του τέθηκε αναφορικά με σχετικό αίτημα που έχει κατατεθεί από φορείς του βόρειου τμήματος του νομού Έβρου και έλαβε ήδη τη στήριξη του δημοτικού συμβουλίου Ορεστιάδας.
Ο πρόεδρος της ΚΕΔΕ, αναφερόμενος στη διαδικασία κατάρτισης του νέου Κώδικα Δήμων και Περιφερειών και την επικείμενη νομοθέτηση του, τόνισε ότι το ζήτημα αυτό δεν τέθηκε σε κανένα στάδιο των διαβουλεύσεων, απέκλεισε κάθε συζήτηση για αλλαγή των υφιστάμενων ορίων και υπογράμμισε ότι το θέμα της διοικητικής αναδιάταξης «έχει κλείσει». «Ο νέος Κώδικας Δήμων και Περιφερειών, που εδώ και 14 μήνες γίνεται συζήτηση γι’ αυτόν, και στη μεγάλη επιτροπή του Υπουργείου Εσωτερικών που μετέχει και η ΚΕΔΕ και η ΕΝΠΕ (η Ένωση Περιφερειών), δεν τέθηκε σε καμία συζήτηση και σε κανένα στάδιο η δημιουργία νέων δήμων, η αλλαγή των ορίων των υφιστάμενων δήμων, ούτε η δημιουργία νέων νομών- περιφερειακών ενοτήτων. Κατά συνέπεια, δεν τίθεται τέτοιο θέμα», δήλωσε χαρακτηριστικά.
«Αν με ρωτήσετε και προσωπικά, πέρα από τη θεσμική μου ιδιότητα, δεν είμαι υπέρ της περαιτέρω διαίρεσης γεωγραφικών περιφερειακών ενοτήτων της χώρας. Ορθά δεν ανοίγει το ζήτημα της περαιτέρω διαίρεσης των δήμων και των υφιστάμενων περιφερειακών ενοτήτων», τόνισε.
Εισπράξεις και Έργα
Ο κ. Λιβάνιος ξεκαθάρισε ότι το δημοσιονομικό πλαίσιο δεν αφήνει πολλά περιθώρια αλλά και άσκησε δριμεία κριτική στις δημοτικές αρχές καθώς όπως είπε εμφατικά ούτε εισπράττουν τα ανταποδοτικά που μπορούν και τα ΠΟΕ, ούτε ολοκληρώνουν τα έργα για το οποία έχουν εγκρίσεις.
«Φέτος εγκρίθηκε το σύνολο των προσλήψεων που αφορούν τις ανταποδοτικές υπηρεσίες. Όσα αιτήματα προσλήψεων ζητήσατε για καθαριότητα, ηλεκτροφωτισμό, ΔΕΥΑ (σ.σ. Δημοτική Επιχείρηση Ύδρευσης και Αποχέτευσης) και ΦΟΔΣΑ (σ.σ. Φορέας Διαχείρισης Στερεών Αποβλήτων), εγκρίθηκαν στο ακέραιο. Αν ήθελε ένας Δήμος να πάρει 1.000 άτομα προσωπικό, μπορούσε να τα ζητήσει και να τα πάρει. Τα αιτήματα των ανταποδοτικών υπηρεσιών στην Αυτοδιοίκηση ήταν μόνο 750. Αυτός ήταν ο αριθμός σε όλη την Ελλάδα. Στο λοιπό προσωπικό, φέτος φτάσαμε στο μεγαλύτερο ποσοστό εγκρίσεων που έχουν δοθεί τα τελευταία χρόνια. Συνολικά από το 2019 έχουμε 19.000 εγκρίσεις θέσεων για την Αυτοδιοίκηση», είπε.
Αναφερόμενος στην είσπραξη των ανταποδοτικών τελών, ανέφερε ότι το 2025, 70 Δήμοι εισέπραξαν λιγότερα σε σχέση με το 2024 (1 στους 4), και 63 Δήμοι εισέπραξαν λιγότερα ίδια έσοδα σε σχέση με το προηγούμενο έτος. «Εκατόν ένας Δήμοι δεν συμμετέχουν για να αυξηθεί η εισπραξιμότητα των προηγούμενων ετών, των ΠΟΕ. Είναι 1 στους 3 Δήμους. Αν δεν εισπράττουμε και αυτά που βεβαιώνονται, κάποια στιγμή θα σταματήσουν να πληρώνουν κι αυτοί που πληρώνουν. Αν διπλασιάσουμε την εισπραξιμότητα το ποσό που θα εισπράττουν οι Δήμοι της χώρας είναι 150 εκ. ετησίως», είπε ο κ. Λιβάνιος.
Το στοίχημα της απορρόφησης
Ο υπουργός πρόσθεσε ότι υπάρχει σοβαρό πρόβλημα εύρεσης νέων χρηματοδοτήσεων όταν υπάρχουν έργα ενταγμένα σε προγράμματα, τα οποία όχι μόνο δεν έχουν εκτελεσθεί, αλλά ούτε καν συμβασιοποιηθεί.
«Το ανεκτέλεστα για έργα για συντηρήσεις θα ανέλθουν στο 1,1 δισ. στο τέλος του ’25. Για την οδοποιία, έχουμε γράψει 521 εκ. στους προϋπολογισμούς των Δήμων, αλλά έως το τέλος του χρόνου θα έχουμε εκτελέσει 121 εκ. – ένα στα 4 έργα θα έχει εκτελεστεί».
Άλλο παράδειγμα που έφερε είναι έργα ενταγμένα στο πρόγραμμα «Τρίτσης». Σε αυτό, όπως είπε έχουν ενταχθεί έργα 3,78 δισ.. Απ’ αυτά έχουν συμβασιοποιηθεί 2,78 δισ. «… και οι πληρωμές τους μετά από 5 χρόνια είναι μόνο στο 1,8 δισ. Δημιουργεί πρόβλημα το 1 δισ. κενό, για εύρεση νέων χρηματοδοτικών εργαλείων».
Εκτέλεση έργων
-Ανεκτέλεστα: 1,1 δισ. € στο τέλος του 2025.
-Οδοποιία: Εγγεγραμμένα 521 εκατ. € – υλοποίηση ~121 εκατ. € (περίπου 25%).
-«Α. Τρίτσης»: Εντάξεις 3,7 δισ. €, συμβάσεις 2,8 δισ. €, πληρωμές πενταετίας 1,8 δισ. €.
-Καθυστερήσεις: 271 ενταγμένα έργα χωρίς σύμβαση, 240 έργα χωρίς διαγωνισμό.
Τέλος, ανέφερε ότι:
– Υπάρχουν 270 εκ. ενταγμένα έργα χωρίς σύμβαση και επιπλέον 240 εκ. που δεν έχει γίνει καν ο διαγωνισμός.
– Εδώ και έναν χρόνο υπάρχει ανοιχτή πρόσκληση 15 εκ. για επιδότηση στειρώσεων αδέσποτων ζώων. Η συμμετοχή των Δήμων είναι ελάχιστη, παρότι το ποσό που δίνεται είναι σημαντικό.
– Το 2022 μεγάλοι Δήμοι της χώρας εντάχθηκαν στο Ταμείο Ανάκαμψης για ψηφιακό μετασχηματισμό. Η απορροφητικότητα είναι κάτω του 15%.
ΔΕΥΑ
Ο υπουργός σχετικά με τις ΔΕΥΑ είπε:
-Δημόσιος χαρακτήρας νερού + αποτελεσματικότητα προς όφελος όλων.
-Παρατηρητήριο οικονομικής αυτοτέλειας και είσπραξη ληξιπρόθεσμων με τη συνδρομή ΑΑΔΕ (ρυθμίσεις οφειλών).
-Προσωπικό: Εξέταση ειδικής προκήρυξης μόνιμου προσωπικού για ΔΕΥΑ.
-Οργάνωση: Κάθε δήμος με ΔΕΥΑ καλύπτει όλη την επικράτειά του• οι σύνδεσμοι ύδρευσης «δεν έχουν λόγο ύπαρξης».
-Συνεργασίες: Όμοροι δήμοι μπορούν εθελοντικά να συστήσουν κοινή ΔΕΥΑ.
-Χρηματοδότηση: Δυνατότητα δανεισμού για έργα υποδομής και με 200 εκατ. € επιδότηση.
Νέος Κώδικας
Ο κ. Λιβάνιος παρουσίασε τη δομή του νέου Κώδικα, που θα συνοδευτεί από επιχειρησιακό σχέδιο, εγκυκλίους και «οδικούς χάρτες». Εντός του μήνα η ΚΕΔΕ θα λάβει ολόκληρο το κείμενο, πριν τεθεί σε δημόσια διαβούλευση.
* Γενικές & εκλογικές διατάξεις
-Εκλογικό σύστημα, έλεγχος προεκλογικών δαπανών.
-Προοπτική ενός γύρου και ηλεκτρονικής ψηφοφορίας (e-voting).
-Διορθώσεις στο πλαίσιο εκλογικών δαπανών.
* Διακυβέρνηση
-Νέοι κανόνες για δημοτικά συμβούλια & επιτροπές.
-Ηλεκτρονικά δημοψηφίσματα με γρήγορες, απλές διαδικασίες.
-Διαφάνεια – λογοδοσία: δημόσια πρακτικά, ανοικτά δεδομένα.
-Νομικά πρόσωπα: αναδιάταξη – «πάνω από 25 κατηγορίες» χωρίς σαφή λόγο ύπαρξης σε πολλές περιπτώσεις.
* Αρμοδιότητες
-Καταγραφή και ταξινόμηση 1.200 αρμοδιοτήτων της ΤΑ.
-Μόνιμος μηχανισμός μεταφοράς αρμοδιοτήτων με ρήτρες πόρων, προσωπικού, υποδομών.
-«Τεκμήριο καθημερινότητας» για απλούστερες κανονιστικές αποφάσεις.
-Υποχρεωτική διαβούλευση πριν την έκδοση κανονιστικών αποφάσεων.

