Απάντηση Περιφερειάρχη για την κίνηση φορτηγών στην Ε.Ο. Ιωαννίνων- Τρικάλων

Ο Περιφερειάρχης κ. Αλέξανδρος Καχριμάνης ανέγνωσε στη συνεδρίαση του Περιφερειακού Συμβουλίου και της γραπτής απάντησης που έδωσε στη «Λαϊκή Συσπείρωση» για την «Τοποθέτηση πινακίδων σήμανσης και απαγόρευση κυκλοφορίας οχημάτων βαρέως τύπου στην Ε.Ο. από τη διασταύρωση Περάματος έως την Παναγιά Τρικάλων».
Όπως ανέφερε – μεταξύ άλλων- η Περιφέρεια βρίσκεται σε επικοινωνία με την ΕΓΝΑΤΙΑ ΟΔΟΣ Α.Ε. προκειμένου να τοποθετηθούν πινακίδες σήμανσης που να υποδεικνύουν στους οδηγούς των φορτηγών αυτοκινήτων την εναλλακτική διαδρομή του οδικού άξονα, στην Περιφερειακή Ενότητα Ιωαννίνων και συγκεκριμένα στα λειτουργικά τμήματα της Εθνικής οδού Ιωαννίνων- Μετσόβου- Τρικάλων.
Ειδικά το τμήμα Πέραμα- Μέτσοβο (στην περιοχή Μπαλντούμας) αποτελεί την είσοδο/ έξοδο όλων των οχημάτων που κινούνται προς το Βόρειο τμήμα της Π.Ε. Ιωαννίνων και για το λόγο αυτό η Περιφέρεια Ηπείρου έχει προβεί στη διαπλάτυνση των στροφών της Μπαλντούμας.
« Τυχόν απαγόρευση της κυκλοφορίας των οχημάτων άνω των 3,5 τόνων από το συγκεκριμένο τμήμα της Ε.Ο. θα επιβάρυνε επιπλέον το κυκλοφοριακό φορτίο στην περιφερειακή οδό και γενικά στο λεκανοπέδιο Ιωαννίνων», ανέφερε ο Περιφερειάρχης που καταλήγοντας τόνισε:

«Επισημαίνουμε ότι η απαγόρευση κυκλοφορίας που θεσπίζει το άρθρο δεύτερο, παρ. 8 του Ν. 4388/2016 στα οχήματα μικρού βάρους άνω των 3,5 τόνων δεν είναι απόλυτη, αλλά με απόφαση του Υπουργού Υποδομών και Μεταφορών καθορίζονται οι εξαιρέσεις που αφορούν ιδίως τη μόνιμη διαμονή του ιδιοκτήτη σε όμορη περιοχή, τη συμμετοχή του οχήματος σε εκτέλεση δημόσιου ή ιδιωτικού έργου, την έδρα εγκατάστασης ή λειτουργίας επιχείρησης που έχει την ιδιοκτησία του οχήματος, τη θέση αγροτοκτηνοτροφικής έκτασης όμορης περιοχής της οποίας ο ιδιοκτήτης χρήσης ή τροχήλατα μηχανήματα και τα λεωφορεία. Η διάταξη αυτή δεν μας επιτρέπει επί της ουσίας να απαγορεύσουμε τη διέλευση των βαρέων οχημάτων που κινούνται από το Βόρειο τμήμα της Π.Ε. Ιωαννίνων προς και από την Εθνική Οδό Ιωαννίνων- Τρικάλων με είσοδο/έξοδο από την περιοχή Περάματος».

Και Απάντηση  για Δημόσιο ΚΤΕΟ Ιωαννίνων
Στη συνεδρίαση του Περιφερειακού Συμβουλίου, συζητήθηκε η επίκαιρη ερώτηση της παράταξης «Λαϊκή Συσπείρωση» για την αναστολή λειτουργίας του Κ.Τ.Ε.Ο. της Περιφερειακής Ενότητας Ιωαννίνων. Στην απάντησή του ο Περιφερειάρχης κ. Αλέξανδρος Καχριμάνης, υπογράμμισε ότι η αναστολή λειτουργίας του ήρθε ως επακόλουθο των συνταξιοδοτήσεων και των ελάχιστων (δύο τον αριθμό) υπαλλήλων που είχαν μείνει σε υπηρεσία. Τόνισε ότι σήμερα οι πολίτες εξυπηρετούνται από τα πέντε Ιδιωτικά ΚΤΕΟ που λειτουργούν στο νομό Ιωαννίνων, σημειώνοντας ότι το τελευταίο διάστημα ο αριθμός των οχημάτων που ελέγχονταν στο Δημόσιο ΚΤΕΟ, ήταν πολύ μικρός, ήτοι περίπου 15 με 20 οχήματα ημερησίως. Πρόσθεσε δε ότι η ίδια τάση είναι και πανελλαδικά και από τα 50 περίπου δημόσια ΚΤΕΟ που λειτουργούσαν στο παρελθόν σήμερα ο αριθμός τους είναι μονοψήφιος.
Αναλυτικά στην απάντησή του ο Περιφερειάρχης, μεταξύ άλλων, ανέφερε:
Υπάρχουν δύο ζητήματα που πρέπει να εξετάσουμε: Το πρώτο έχει να κάνει με το αν το ΚΤΕΟ Ιωαννίνων, με τα σημερινά δεδομένα θα μπορούσε να παραμείνει λειτουργικό. Το δεύτερο και σημαντικότερο, γιατί αυτό είναι που αφορά τους πολίτες, είναι αν με τη διακοπή της λειτουργίας του μπορεί να εξυπηρετούνται σε απόλυτο βαθμό.
Και στα δύο ζητήματα η απάντηση έρχεται από πραγματικά δεδομένα. Στα Γιάννενα σήμερα δραστηριοποιούνται πέντε ιδιωτικά ΚΤΕΟ τα οποία υπερκαλύπτουν τον αριθμό ελέγχων που πρέπει να πραγματοποιούνται σε Ι.Χ., φορτηγά, λεωφορεία και σε δίκυκλα, για τα οποία μάλιστα δεν είχε δοθεί γραμμή στο δημόσιο ΚΤΕΟ.

Το δεύτερο ζήτημα είναι αν μπορούσε να συνεχίσει τη λειτουργία το ΚΤΕΟ Ιωαννίνων. Κι εδώ η απάντηση είναι όχι. Οι λόγοι είναι αντικειμενικοί. Στο τέλος του 2022 συνταξιοδοτήθηκε ο Προϊστάμενος του Τμήματος και έμειναν εν ενεργεία δύο πιστοποιημένοι υπάλληλοι, εκ των οποίων ο ένας συνταξιοδοτείται εντός του τρέχοντος έτους. Όπως αντιλαμβάνεστε με δύο υπαλλήλους δεν μπορεί να λειτουργήσει μια τέτοια υπηρεσία και ασφαλώς λύση δεν ήταν η βοήθεια από σπουδαστές ΙΕΚ που πραγματοποιούν πρακτική εξάσκηση.
Εγκαλούμαστε γιατί δεν προχωρήσαμε σε στελέχωσή του. Για το προσωπικό των ΚΤΕΟ απαιτείται ειδική πιστοποίηση από το Υπουργείο Μεταφορών, που είναι μια δύσκολη διαδικασία.
Ακόμη όμως και αν βρίσκονταν υπάλληλοι για να μπουν στη διαδικασία για πιστοποίηση, θα πρέπει το Υπουργείο να προγραμματίσει ειδικά σεμινάρια, τα οποία τα τελευταία χρόνια έγιναν μόνο για ελεγκτές ιδιωτικών φορέων.
Ερχόμαστε σε μια τρίτη παράμετρο: Αν ξεπερνούσαμε και αυτό το εμπόδιο, το ερώτημα είναι αν το Δημόσιο ΚΤΕΟ μπορεί να καλύψει κάποιο κενό στους ελέγχους: Η απάντηση έρχεται από τα στοιχεία των τελευταίων περιόδων. Ο αριθμός των οχημάτων που ελέγχονταν σε καθημερινή βάση είχε μειωθεί στο επίπεδο των 15 με 20. Ακόμη και Δημόσιες Υπηρεσίες δεν επέλεγαν το Δημόσιο ΚΤΕΟ για έλεγχο του στόλου τους, το ίδιο και οι μεγάλες επιχειρήσεις που είχαν μεγαλύτερη ευελιξία στη συνεργασία τους με τα ιδιωτικά ΚΤΕΟ. Να σας γνωρίσω επίσης ότι η Περιφέρεια δεν είχε κανένα οικονομικό όφελος από τη λειτουργία των ΚΤΕΟ, καθώς όλα τα έσοδα από τα παράβολα κατέληγαν στο Υπουργείο.

Επειδή προφανώς δεν μπορεί να το γνωρίζετε όλοι, να θυμίσουμε ότι όταν έγινε η μεταφορά του ΚΤΕΟ στη σημερινή του θέση, η τότε Νομαρχιακή Αυτοδιοίκηση Ιωαννίνων είχε κάνει και διαφημιστικές- ενημερωτικές καταχωρήσεις στα ΜΜΕ των Ιωαννίνων για να στηρίξει τη λειτουργία του. Η προσπάθεια είχε αποτελέσματα, αλλά για λίγα χρόνια όπως αποδείχτηκε γιατί ο ανταγωνισμός στη συνέχεια μεγάλωσε με την αύξηση των ιδιωτικών ΚΤΕΟ.
Για την αναστολή της λειτουργίας του ΚΤΕΟ είχαμε ενημερώσει το Περιφερειακό Συμβούλιο σε προηγούμενη συνεδρίαση, αλλά και την Οικονομική Επιτροπή. Το ανακοινώσαμε και στα ΜΜΕ, ώστε να μη ταλαιπωρούνται κάποιοι πολίτες που θα ήθελαν να μεταβούν για έλεγχο. Κι όπως προανέφερα δεν πρόκειται για αναστολή λόγω απόφασης, αλλά λόγω αντικειμενικής δυσκολίας να λειτουργήσει. Τα διαδικαστικά, ως προς τις διοικητικές αποφάσεις που πρέπει να ληφθούν από την Εκτελεστική Επιτροπή και την υπογραφή τους, είναι σε εξέλιξη.