ΕΝΑΣ ΔΡΟΜΟΣ

Γράφει ο Κωνσταντίνος Μπουραντάς

Ο δρόμος πάντα ήταν πολιτισμός, γιατί γινόταν οι επαφές μεταξύ των ανθρώπων διαφορετικών πόλεων και χωριών και η μεταφορά αγαθών. Η ρωμαϊκή αυτοκρατορία άφησε δύο μεγάλα έργα, την κατασκευή υδραγωγείων και τη δημιουργία μεγάλων οδικών δικτύων που βοηθούσαν στην επικοινωνία των αχανών εκτάσεων της και χαρακτηριστικό παράδειγμα αποτελεί η κατασκευή της Εγνατία Οδού στα Βαλκάνια για να περνούν οι ρωμαϊκές λεγεώνες.Η Ήπειρος ήταν πάντα το πιο φτωχό μέρος της Ευρώπης και πολύ απομονωμένο. Υπήρξαν περιπτώσεις , που τα Γιάννενα ειδικότερα, μια εποχή Χριστουγέννων παρέμειναν αποκλεισμένα από το χιόνι λόγω του παγετού των οδών και το αδύνατον της κυκλοφορίας και δεν υπήρχε ούτε αεροπορική επικοινωνία.

Εδώ και μερικά χρόνια που πήγα στην Ισπανία, στη χώρα των Βάσκων, μου προξένησαν εντύπωση η πληθώρα των δρόμων που συνδέουν το Μπιλμπάο (όπου βρίσκεται το αεροδρόμιο) με τον Σαν Σεμπαστιάν. Στα Γιάννενα όταν έγινε η Εγνατία Οδός, που ήταν μεγάλο επίτευγμα για τον τόπο, συνδέθηκαν τα Γιάννενα με τη Μακεδονία και ειδικότερα με τη Θεσσαλονίκη σε μια διαδρομή που διαρκεί 2 ως 3 ώρες, ενώ πριν χρειαζόταν 7-8 ώρες. Αποτέλεσμα ήταν η κατάργηση της αεροπορικής επικοινωνίας Ιωαννίνων – Θεσσαλονίκης που διαρκούσε 30΄.
Η Ελλάδα και ειδικότερα η Ήπειρος έχει το προσόν σε μία ώρα να βρίσκεσαι από τα ψηλά βουνά στη θάλασσα όπως έγραφε και η Ελένη Βλάχου παλιά στη Καθημερινή. Από το Μέτσοβο που είναι 1100 μέτρα υψόμετρο σε μία ώρα περίπου βρίσκεσαι στην Ηγουμενίτσα, στη θάλασσα. Τα Γιάννενα και γενικότερα η Ήπειρος με την προσθήκη της Ιόνιας Οδού ήρθε σε άμεση και γρήγορη επικοινωνία με τη Νότιο Ελλάδα και ειδικότερα με την Αθήνα.
Η παλιά οδός που συνδέει τα Γιάννενα με την Πρέβεζα αν και η διαδρομή είναι φανταστική, ιδιαίτερα δίπλα στον ποταμό Λούρο είναι από την εποχή του Αλή Πασά. Ευτυχώς που ένα μεγάλο κομμάτι σήμερα της Ιόνιας Οδού έχει συντομεύσει κατά πολύ αυτή τη διαδρομή. Δυστυχώς όμως για να πας στη Πρέβεζα περνάς μέσα από τη Φιλιππιάδα που είναι ένας λαβύρινθος!!!!!! Και ειδικά για τους ξένους που έρχονται από τη Μακεδονία και τις Βαλκανικές χώρες και θέλουν να φτάσουν στο Ιόνιο πέλαγος.

Βγαίνοντας από τη Φιλιππιάδα υπάρχει ένας κόμβος όπου συναντώνται 3 δρόμοι, ένας από τη Άρτα, ένας από την Πρέβεζα και ένας από τη Φιλιππιάδα. Από τον κόμβο αυτό για να πας στην Πρέβεζα πρέπει να πάρεις το δρόμο που είχε φτιάξει ο Αλή Πασάς και η διαδρομή είναι πολύ δύσκολη και επικίνδυνη.
Η διαδρομή μέχρι την Πρέβεζα τους καλοκαιρινούς μήνες ιδιαίτερα από τον κόμβο που υπάρχει είναι δυσχερέστατη. Ιδιαίτερα όταν πολύς κόσμος θέλει να πάει στο Ιόνιο πέλαγος δημιουργείται μια σειρά από αυτοκίνητα , το ένα πίσω από το άλλο, από τον κόμβο μέχρι τον προορισμό τους , το Ιόνιο πέλαγος. Οι οδηγοί υποφέρουν από τη διαδρομή και από τη μεγάλη καθυστέρηση. Από 30 χιλιόμετρα που είναι περίπου ο δρόμος μπορεί να φτάσεις να τον διασχίσεις σε σχεδόν 2 ώρες!!!!!
Τώρα γίνεται ένας σύγχρονος αυτοκινητόδρομος στο κάτω κομμάτι του Αμβρακικού κόλπου που συνδέει την Αμφιλοχία με το Άκτιο ,όπου βρίσκεται και το αεροδρόμιο, μέσω Βόνιτσας. Το αεροδρόμιο στο Άκτιο που είναι στη Στερεά Ελλάδα είναι σε πολύ μικρή απόσταση και συνδέεται η Πρέβεζα με το Άκτιο με υποθαλάσσια σήραγγα σε πολύ σύντομο χρονικό διάστημα. Επίσης από το αεροδρόμιο στο Άκτιο έρχονται το καλοκαίρι πολλά αεροπλάνα με τουρίστες από όλη την Ευρώπη και πολλοί από αυτούς πηγαίνουν στη Λευκάδα από το Άκτιο μέσω ενός άλλου κακού δρόμου. Παλιά η σύνδεση Πρέβεζας -Άκτιου γινόταν με καράβια με πολύ ταλαιπωρία.

Θεωρώ ότι είναι σκόπιμο έως απαραίτητο να γίνει ένας σύγχρονος δρόμος από την Ιόνια οδό μέσω Φιλιππιάδας και να καταλήγει στην Πρέβεζα και στο Ιόνιο πέλαγος για να απαλλάσσει τους οδηγούς από την ταλαιπωρία και το άγχος. Αυτός ο δρόμος θα ήταν χρήσιμος γιατί σε περίπτωση που δεν προσγειώνεται το αεροπλάνο στα Ιωάννινα λόγω καιρικών συνθηκών, να προσγειωθεί στο Άκτιο και οι επιβάτες αν υπήρχε αυτός ο δρόμος θα έφταναν στα Γιάννενα σε μία και μισή ώρα. Το Ιόνιο πέλαγος αρχίζει και αποκτά μεγάλο ενδιαφέρον μετά ιδιαίτερα τον κορεσμό του Αιγαίου πελάγους. Από την Πρέβεζα μέχρι την Αλβανία υπάρχει μια πολύ μεγάλη , καταπληκτική παραλία και οδική σύνδεση Πρέβεζας – Ηγουμενίτσας. Τελευταία αρχίζουν και γίνονται μεγάλες επενδύσεις στα παράλια του Ιονίου. Για όλα αυτά νομίζω ότι είναι απαραίτητο ο δρόμος να γίνει σύγχρονος από την Ιόνια οδό μέχρι την Πρέβεζα.

Κωνσταντίνος Λ. Μπουραντάς
Καθηγητής Παθολογίας- Αιματολογίας