Σβάρα Γιόγκα , η επιστήμη των ρουθουνιών ΙΙ

Γράφει η Ιππολύτη Μηλιώνη,
Υoga instructor

To ηλιακό (δεξί) ρουθούνι ονομάζεται πίνγκαλα και κυριαρχείται από την χολή.Το σεληνιακό (αριστερό) ρουθούνι ονομάζεται ίντα και κυριαρχείται από τη βλέννα. όταν λειτουργούν και τα δυο ρουθούνια ονομάζονται σουσούμνα και κυριαρχούνται από τον αέρα.

Η ίντα και η πίνγκαλα αρχίζουν από τη βάση της σπονδυλικής στήλης και τελειώνουν αντίστοιχα στο δεξιό και αριστερό ρουθούνι, αλλά η σουσούμνα καλύπτει όλη τη περιοχή,από τη βάση της σπονδυλικής στήλης ως την κορυφή του μεσολοβίου. Στην Σβάρα Γιόγκα αποκτούμε μια πολύ ξεκάθαρη κατανόηση αυτών των τριών κυρίων νάντι. Η ίντα είναι πιο ενεργή όταν λειτουργεί το αριστερό ρουθούνι και η πίνγκαλα όταν λειτουργεί το δεξιό και η σουσούμνα όταν λειτουργούν και τα δυο ταυτόχρονα.Η σουσούμνα λειτουργεί την ανατολή αυτόματα ή το ηλιοβασίλεμα ,Αν η χημεία του σώματος είναι διαταραγμένη , μπορεί να αρχίσει να λειτουργεί μισή ώρα το πολύ πριν ή μετά την ανατολή.Η σουσούμνα είναι επίσης σε λειτουργία για περίπου 10 αναπνοές, κατά τη διάρκεια της αλλαγής από το ένα ρουθούνι στο άλλο.Αυτό αποκαλείται σάντικαλ, ” χρόνος προσχώρησης”. Η σουσούμνα δεν είναι καλή για εγκόσμιες δραστηριότητες.Τα σχέδια που καταστρώνονται στη σουσούμνα δεν εκπληρώνονται ποτέ. Όλες οι δουλειές που αρχίζουν στη σουσούμνα χαλάνε. Η σουσούμνα είναι μόνο για εφησυχασμό του συστήματος,ώστε να το προετοιμάσει για αλλαγή.Όμως είναι το καλύτερο νάντι για την άσκηση της γιόγκα και του διαλογισμού.Στη Χάθα γιόγκα η εναλλασσόμενη αναπνοή (όπου η αναπνοή εναλλασσόμενη στα ρουθούνια)γίνεται για να ανοίξει η σουσούμνα και συστήνεται για πέντε λεπτά πριν τον διαλογισμό.

Η Σβάρα Γιόγκα μας δίνει την ικανότητα να χρησιμοποιούμε σωστά τις ενέργειες της ίντα, πίνγκαλα, και σουσούμνα και να ρυθμίζουμε τα ημισφαίρια μας, έτσι ώστε να χρησιμοποιούμε την ενέργειά τους με τον επιθυμητό τρόπο.Χωρίς αυτή τη γνώση, όλοι οι άλλες γιόγκα είναι ατελείς.Τα ρουθούνια είναι σαν ένα τιμόνι που μας καθοδηγεί στο ταξίδι της ζωής.

Η Σβάρα Γιόγκα επίσης μας διδάσκει τεχνικές για την παρατήρηση των πέντε στοιχείων μέσα στο σώμα( ακάσα(αιθέρας), αέρα,φωτιά,νερό, γη). Αυτά τα στοιχεία έρχονται και φεύγουν σε κάθε κύκλο της αναπνοής, δηλαδή σε κάθε ωριαίο κύκλο του δεξιού και αριστερού ρουθουνιού. Κάθε ώρα αλλάζουμε ρουθούνι. Το σημείο εκκίνησης είναι η γη. Κάθε κύκλος ρουθουνιού αρχίζει με το στοιχείο της γης, έπειτα έρχεται το νερό,η φωτιά ο αέρας και η ακάσα. Μετά την ακάσα το ρουθούνι αλλάζει.

Μέσα σε μια ώρα εκτελούμε 900 αναπνοές:

Για 20 λεπτά (300 αναπνοές) κυριαρχεί η γη.
Για 16 λεπτά (240 αναπνοές) κυριαρχεί το νερό.
Για 12 λεπτά (180 αναπνοές) κυριαρχεί η φωτιά.
Για 8 λεπτά (120 αναπνοές) κυριαρχεί ο αέρας.
Για 4 λεπτά(60 αναπνοές) κυριαρχεί η ακάσα.
Σε 60 λεπτά (900 αναπνοές) όλα τα στοιχεία έρχονται και φεύγουν.

Από τις εξήντα ακασικές αναπνοές , οι δέκα τελευταίες είναι αυτές στις οποίες λαμβάνει χώρο η μετάβαση, πριν να αρχίσει να λειτουργεί το άλλο ρουθούνι.Ακριβώς κατά τη διάρκεια αυτής της μετάβασης λειτουργεί η σουσούμνα. Την ανατολή και το ηλιοβασίλεμα λειτουργεί για μεγαλύτερα χρονικά διαστήματα , που μπορούν να παραταθούν με το διαλογισμό κατ’ αυτές τις ώρες. Αυτός ήταν ένας από τους λόγους για τους οποίους οι σοφοί των Ουπανισάντ και του Τάντρα σύστηναν την τέλεση της λατρείας στις ωρες της ανατολής και του ηλιοβασιλέματος.

Αυτά τα στοιχεία παράγονται από τις σταδιακές αλλαγές της ενέργειας και αποτελούν το βασικό υλικό από το οποίο αποτελείται η φαινομενική ύπαρξη. Επίσης σχηματίζουν την φυσική πραγματικότητα και τις ψυχολογικές μας αντιδράσεις- το ερέθισμα και την αντίδραση στο ερέθισμα.
Στην επιστήμη των τσάκρα όπως θα δούμε στην επόμενη ανάρτηση, τα τσακρα είναι απλώς ο χώρος μέσα στα οποία κινούνται τα στοιχεία, όπου είναι και οι αληθινοί παίχτες. Οι γιόγκικες γραφές βεβαιώνουν ότι η αληθινή γνώση του εαυτού δεν είναι δυνατή χωρίς την υπέρβαση αυτών των πέντε στοιχείων.
Το Τάντρα χρησιμοποιεί τα τάρβα(πέντε στοιχεία) σαν εργαλεία για την πνευματική ανάπτυξη και σαν μέσο για την κατανόηση των επιθυμιών ,των αναγκών, και της ψυχολογικής μας δομής.Στην χονδροειδή τους μορφή, τα στοιχεία συνδυάζονται μεταξύ τους για να δημιουργήσουν το φαινομενικό κόσμο. Στη πιο λεπτοφυή τους μορφή, τα τάτβα θρέφουν τα εσωτερικά όργανα.
Η γη θρέφει το υλικό σώμα, τους μυς , τα κόκαλα και τα μαλλιά. Το νερό θρέφει τα σωματικά υγρά όπως το αίμα και τη λέμφο. Η φωτιά θρέφει τη φωτιά της πέψης, το ότζας. Ο αέρας θρέφει τη πράνα, το κυκλοφορικό σύστημα, τους ενδοκρινείς αδένες, τα νεύρα και το δέρμα. Η ακάσα θρέφει τα αυτιά, το σπέρμα και τον εγκέφαλο.

Οι διαθέσεις μας (ράσα) δημιουργούν μερικές φορές διαταραχή μέσα στο σώμα. Αυτό διαταράσσει την κυκλική σειρά των τάτβα και το τάτβα της διάθεσης κυριαρχεί. Για παράδειγμα ο θυμός αυξάνει τη φωτιά, και αυτό διαταράσσει τους τρεις χαρακτήρες: άνεμο,χολή και βλέννα.Οι τρεις χαρακτήρες είναι τα στοιχεία σε διαφορετική μορφή. Ο συνδυασμός του νερού και της γης παράγει βλέννα.Το στοιχείο της φωτιάς παράγει χολή. Το στοιχείο του αέρα παράγει αέρα.
Η επιμονή μας συγκεκριμένης διάθεσης δημιουργεί ψυχοσωματικές ασθένειες. ένα άτομο που παρατηρεί μπορεί να διακόψει την επιμονή μιας διάθεσης στρέφοντας για λίγο την προσοχή προς τα μέσα. Στρέφοντας για λίγο την προσοχή του στον ήχο που παράγει η αναπνοή του.

Ο στόχος της γιόγκα, είναι να ενισχύσει την ισορροπία με την υιοθέτηση πειθαρχιών όπως την απλότητα, την αφοσίωση, τη γενναιοδωρία, την ευγένεια, τη κανονικότητα, την αυτοανάλυση, αυτοπαρατήρηση, τα γιάμα και νιγιάμα που συστήνει η Ράτζα γιόγκα του Πατάντζαλι.
Κάθε νους είναι ένας ολόκληρος κόσμος, κάθε σώμα είναι ένας μικρόκοσμος, κι όμως τα υλικά είναι ίδια, αλλά σε διαφορετικές ποσότητες.Τα κοινά χαρακτηριστικά είναι τα πέντε στοιχεία και τα τέσσερα εσωτερικά όργανα( νους, διάνοια, μνήμη, εγώ).

Πηγές:Εργαλεία για το Τάντρα ΧΑΡΙς ΓΙΟΧΑΡΙΣ.

* Insta: ippoyoga / Akasha_place
Facebook: akasha place
Στούντιο Γιόγκα,
Περ/κη Οδός Άρτα
Τηλ.6972676341