Ο Χρήστος Γκόκας στην Ομιλία του στην Βουλή, για το Νομοσχέδιο του Υπουργείου Ανάπτυξης

Δεν θεσμοθετούνται οι απαραίτητες εγγυήσεις για το Δημόσιο Συμφέρον

Ο Βουλευτής του Κινήματος Αλλαγής, κ. Χρήστος Γκόκας στην Ομιλία του στην Ολομέλεια της Βουλής, στο Νομοσχέδιο του Υπουργείου Ανάπτυξης και Επενδύσεων «Για τον εκσυγχρονισμό, την απλοποίηση και την αναμόρφωση του ρυθμιστικού πλαισίου των δημοσίων συμβάσεων, ειδικότερες ρυθμίσεις προμηθειών στους τομείς της άμυνας και της ασφάλειας και άλλες διατάξεις για την ανάπτυξη και τις υποδομές» , τόνισε ότι η Κυβέρνηση έχει δώσει και σ’ αυτό το Νομοσχέδιο το χαρακτήρα μιας σημαντικής μεταρρύθμισης, όμως αποδεικνύεται μια ακόμη προσπάθεια επικοινωνιακής προβολής και εντυπώσεων.

Συγκεκριμένα, επεσήμανε ότι η εφαρμογή του, απαιτεί περίπου 80 Υπουργικές Αποφάσεις, και κατά συνέπεια το νέο πλαίσιο για τις δημόσιες συμβάσεις όχι μόνο δεν είναι ολοκληρωμένο αλλά και ούτε θα δώσει λύσεις και απαντήσεις για την επιτάχυνση της Ανάπτυξης και την απορρόφηση πόρων, και συνεχίζοντας χαρακτηριστικά συμπλήρωσε “…Παράλληλα απαιτείται η Διαφάνεια, ο Έλεγχος και η Διασφάλιση του Δημόσιου Συμφέροντος, με χρηστή και όχι μόνο γρήγορη διαχείριση των πόρων, με υγιή ανταγωνισμό και εποπτεία..”
Αναφερόμενος στις επιμέρους διατάξεις του Νομοσχεδίου, τόνισε ότι η αύξηση του ποσού για την ανάρτηση στοιχείων στο Κεντρικό Ηλεκτρονικό Μητρώο Δημοσίων Συμβάσεων στα 2.500 € και η αύξηση των απ’ ευθείας αναθέσεων στις 30.000 €, αυξάνει τη δυνατότητα κατατμήσεων, αδιαφάνειας και τις πελατειακές σχέσεις.

Ιδιαίτερη αναφορά έκανε στο θέμα της δημοσίευσης συμβάσεων στον περιφερειακό και τοπικό τύπο, τονίζοντας ότι η κατάργηση αυτή, είναι σε βάρος της διαφάνειας και της ενημέρωσης των τοπικών κοινωνιών, αλλά και σημειώνοντας ότι χρειάζεται να δοθεί οριστική λύση και να συνεχιστούν οι δημοσιεύσεις συμβάσεων στον περιφερειακό και τοπικό τύπο.
Για την ενίσχυση του Συστήματος Μελέτης – Κατασκευής, ανέφερε την αρνητική εμπειρία του παρελθόντος με αξιολογήσεις, προσφυγές και καθυστερήσεις, και επισήμανε ότι δεν μπορεί να υποβάλλονται τεχνικές και οικονομικές προσφορές πριν την έγκριση Μελέτης Περιβαλλοντικών Επιπτώσεων, γιατί μπορεί να προκύψουν ουσιώδεις αλλαγές. Εκτίμησε δε, ότι οι εμπλοκές και οι καθυστερήσεις θα είναι περισσότερες. Ενώ πολλές εργοληπτικές επιχειρήσεις δεν θα μπορούν να ανταποκριθούν στο κόστος της μελέτης για τη συμμετοχή τους σε διαγωνισμούς.

Για τη δυνατότητα ανάθεσης της επίβλεψης έργου ή μελέτης σε ιδιωτικό Πιστοποιημένο Φορέα, τόνισε ότι η συμμετοχή Ιδιωτών ξεκίνησε με το Σώμα Ειδικών Επιμετρητών επί ΣΥΡΙΖΑ, και ότι εισάγεται για να αντιμετωπιστεί το πρόβλημα των υποστελεχωμένων Υπηρεσιών, που όμως έχουν εμπειρία και τεχνογνωσία, αντί αυτές να ενισχυθούν με προσωπικό και να εκσυγχρονιστούν.
Κλείνοντας, ανέφερε ότι το ΤΕΕ πρέπει να παραμείνει ο αξιοπρεπής φορέας που εκπροσωπεί όλους του Μηχανικούς και να αντιμετωπιστούν τα θέματα με τα επαγγελματικά δικαιώματα που δίνονται αφειδώς σε απόφοιτους Κολεγίων 3ετούς φοίτησης.

Τέλος, υπογράμμισε ότι με το Νομοσχέδιο αυτό, δεν θεσμοθετούνται οι απαραίτητες εγγυήσεις για το Δημόσιο Συμφέρον, μέσα από Διαφάνεια και αξιοποίηση των δημόσιων πόρων για ανάπτυξη και όφελος για όλους, ενώ θα υπάρξουν καθυστερήσεις, και μάλιστα χωρίς διασφάλιση της διαφάνειας και του υγιούς ανταγωνισμού.