Αστική Ανάπτυξη Δήμου Αρταίων

Από Βλαχέρνα μέχρι Θανασέϊκα και από Ελεούσα μέχρι Γλυκόριζο και Αμφιθέα

Διαβούλευση ΒΑΑ για την Προγραμματική Περίοδο 2021-2027

Τι περιλαμβάνει ο σχεδιασμός της Δημοτικής Αρχής

Και 15 προτάσεις από το Επιμελητήριο Άρτας

Πρόσκληση στα πλαίσια της διαβουλευσης για το Σχέδιο Βιώσιμης Αστικής Ανάπτυξης (ΒΑΑ) Δήμου Αρταίων 2021-2027 , απεύθυνε σε Φορείς και Οργανισμούς της Άρτας, η Δημοτική Αρχή του Δήμου Αρταίων στο πλαίσιο της νέας προγραμματικής περιόδου ΕΣΠΑ 2021-2027
Σύμφωνα με την πρόσκληση, το ΒΑΑ είναι το σχέδιο του Δήμου Αρταίων, που θα περιέχει εκείνες τις
ενέργειες, δράσεις και έργα, που έχουν ως στόχο να βελτιώσουν τις οικονομικές, περιβαλλοντικές, κλιματικές, κοινωνικές και δημογραφικές συνθήκες, αλλά και να προσδώσουν αναπτυξιακή πνοή στο Δήμο Αρταίων με επίκεντρο την πόλη. Θα αποτελέσει το εργαλείο για την εξασφάλιση χρηματοδοτήσεων από το Επιχειρησιακό
Πρόγραμμα Ήπειρος, αλλά και από άλλα χρηματοδοτικά προγράμματα.

Η πρόσκληση για συνάντηση ήταν στο Δημαρχιακό Κατάστημα Άρτας στην αίθουσα Δημοτικού Συμβουλίου τη Δευτέρα 29-5-2023 στις 11 :30 πμ και όπως υπογραμμίζονταν στην πρόσκληση «παρακαλούμε να μας υποβάλλετε τις απόψεις, ιδέες και ‘Προτάσεις των φορέων σας για την ανάπτυξη της Άρτας, και εν συνεχεία να τις καταθέσετε εγγράφως στην Υπηρεσία μας, έως την Τετάρτη 31/5/2023».

Δηλαδή ζητήθηκε να κατατεθούν προτάσεις εντός δύο ημερών από τους προσκεκλημένους φορείς και υπηρεσίες, που ήταν οι εξής:
-Μητροπολίτης Ιεράς Μητρόπολης Άρτης
-Μητροπολίτης Ιεράς Μητρόπολης Νικοπόλεως και Πρεβέζης
-Γραμματέας Αποκεντρωμένης Διοίκησης Ηπείρου – Δυτικής Μακεδονίας
-Περιφερειάρχης Ηπείρου Ι
-Αντιπεριφερειάρχης Π.Ε. Άρτας ,
-Αστυνομικός Διευθυντής Άρτας
– Διοικητή 584 Μ/Π ΤΠ
– Διοικητής Πυροσβεστικών Υπηρεσιών Νομού Άρτας
– Διοικητής Γενικού Noσoκομείου Άρτας
-Πρύτανης Πανεπιστημίου Ιωαννίνων
-Κοσμήτορας Σχολής Γ εωπονίας
-Κοσμήτορας Σχολής Πληροφορικής και Τηλεπικοινωνιών
-Κοσμήτορας Σχολής Μουσικών Σπουδών ..
-Προϊσταμένη Εφορείας Αρχαιοτήτων Άρτας
-Διευθύντρια Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης Άρτας
-Διευθύντρια Πρωτοβάθμιας Εκπαίδευσης Άρτας
-Πρόεδρος Ιατρικού Συλλόγου
-Πρόεδρος Δικηγορικού Συλλόγου
-Πρόεδρος Φαρμακευτικού Συλλόγου
-Πρόεδρος Ν.Ε. ΤΕΕ Άρτας
-Πρόεδρος Επιμελητηρίου Άρτας
– Πρόεδρος Εμπορικού Συλλόγου

Η μελέτη
Στη μελέτη σχετικά με την ΒΑΑ, μεταξύ πολλών στοιχείων, που περιλαμβάνονται σχεδόν σε όλες τις μελέτες που έχουν γίνει για την Άρτα, από τα εγγειοβελτιωτικά, μέχρι τη διευθέτηση κοίτης Αράχθου, αλλά και για κάθε είδους προτάσεις μικρές και μεγάλες, περιλαμβάνονται και τα εξής:
-Ο Δήμος Αρταίων θέτει ως όραμα της Στρατηγικής Βιώσιμης Αστικής Ανάπτυξης (Β.Α.Α.) «Η
μετεξέλιξη της Άρτας σε τουριστικό προορισμό, βασισμένο στην μοναδική πολιτιστική
κληρονομία, με διασφάλιση της βιώσιμης ανάπτυξης του κοινωνικού-οικονομικού-
φυσικού-πολιτιστικού περιβάλλοντος, της αναβάθμισης του δημόσιου χώρου και των
δομών εκπαίδευσης, υγείας και αθλητισμού, προς όφελος των πολιτών»
Η Στρατηγική της ΒΑΑ του Δήμου Αρταίων για την Προγραμματική Περίοδο 2021-2027
ενσωματώνει ενδεικτικά στοχευμένες παρεμβάσεις αστικής αναζωογόνησης, ανάδειξης
στοιχείων πολιτισμού, ενεργειακής αποδοτικότητας σε δημοτικές υποδομές, βιώσιμης
αστικής κινητικότητας, προώθησης της απασχόλησης, προαγωγής της κοινωνικής συνοχής,
αντιμετώπισης φαινομένων φτώχειας και κοινωνικού αποκλεισμού.
Οι παρεμβάσεις που θα υλοποιηθούν θα έχουν θετική επίδραση στον αστικό ιστό καθώς θα
συμβάλλουν στη βελτίωση της ελκυστικότητας της πόλης, στην περιβαλλοντική της
αναβάθμιση, στη δημιουργία θέσεων εργασίας, στην ενίσχυση της κοινωνικής συνοχής καθώς
και στη βελτίωση της επιχειρηματικότητας και της τοπικής οικονομίας.
Ο σχεδιασμός της ΒΑΑ του Δήμου Αρταίων στοχεύει στην αποτελεσματική αντιμετώπιση των
αδυναμιών και στην ενίσχυση των ισχυρών σημείων της τοπικής οικονομίας, η οποία να
δημιουργεί τις προϋποθέσεις για τον αναπροσανατολισμό της τοπικής οικονομίας, την έξοδο
από την κρίση και την ένταξη σε πορεία ανάπτυξης.

Πολεοδομικό Σχέδιο
Σχετικά με το Γενικό Πολεοδομικό Σχέδιο του Δήμου Αρταίων η εκπονηθείσα μελέτη από τις υπηρεσίες του Δήμου Αρταίων αναφέρει και τα εξής:
.»Για το Δήμο Αρταίων υπάρχει εγκεκριμένο Γ.Π.Σ. (Φ.Ε.Κ. 1341Δ/21-12-1992) το οποίο περιλαμβάνει τον παλαιό Δήμο Αρταίων με τους οικισμούς, Άρτα, Αγία Τριάδα Αγίους Αναργύρους Άγιο Γεώργιο Γλυκόριζου, Γλυκόρυζο, Ελεούσας. Το εγκεκριμένο Γ.Π.Σ. είχε συμπεριλάβει και το οικισμό Πέτα, εξαιτίας της στενότητας χώρου του παλαιού Δήμου Αρταίων (λόγω των φυσικών ορίων του ποταμού Αράχθου και του όρους
Βαλαώρας) και της αδυναμίας του να ικανοποιήσει τις ανάγκες για οικιστική ανάπτυξη.
Σύμφωνα με το εγκεκριμένο Γ.Π.Σ. η πόλη της Άρτας χωρίζεται σε 8 πολεοδομικές ενότητες –γειτονιές με στόχο την οργάνωση του αστικού χώρου χωρίς να ανατρέπεται η υπάρχουσα δομή της πόλης.

Οι 8 πολεοδομικές ενότητες είναι:
1. η περιοχή του κέντρου
2. η περιοχή του Αγίου Νικολάου
3. η δυτική περιοχή της Βαλαώρας
4. η ανατολική γειτονιά της Βαλαώρας
5. η κεντρική περιοχή της Βαλαώρας
6. η δυτική γειτονιά της πόλης προς το ποτάμι
7. η περιοχή του Τριγώνου
8. η γειτονιά της Ελεούσας
Σε αυτές τις πολεοδομικές ενότητες «προβλέπεται ως χρήση γης αυτή της γενικής κατοικίας και απαγορεύεται η εγκατάσταση οχλούσας βιοτεχνίας, προσωπικών οχλουσών επιχειρήσεων (βενζινάδικα, συνεργεία) χονδρεμπορίου – αποθηκών κ.α.
Οι 8 πολεοδομικές ενότητες καλύπτουν έκταση 2.540 στρεμμάτων με χωρητικότητα 26.000 κατοίκων. Ο μέσος Σ.Δ. διαφέρει κατά πολεοδομική ενότητα και κυμαίνεται από 0,8 έως 2,0 στην περιοχή του κέντρου.
*Η βιοτεχνία χωροθετείται σε έκταση 63 στεμμάτων σε περιοχή κοντά στην ανατολική είσοδο της πόλης.
*Επίσης, χωροθετείται ειδική ζώνη χονδρεμπορίου σε χώρο όπου προβλέπεται και η δημιουργία χώρου εκθέσεων, λαϊκής αγοράς, ιχθυαγοράς κ.α.
*Προτείνεται η μεταφορά σε νέα θέση του σταθμού λεωφορείων η οποία συνδυάζεται και με
το σταθμό φορτηγών ώστε να υπάρξουν κοινές εξυπηρετήσεις π.χ. συνεργεία.

Τα προβλήματα
Με σύμβαση ανατέθηκε η Μελέτη Τροποποίηση – Επέκταση Γ.Π.Σ. Δήμου Αρταίων. Η ανάγκη για την τροποποίηση του ισχύοντος Γ.Π.Σ. προέκυψε αφ’ ενός από την ανάγκη αντιμετώπισης των νέων προβλημάτων που εμφανίζονται μετά την ενοποίηση του Δήμου Αρταίων και εφ’ ετέρου από την αδυναμία εφαρμογής του εγκεκριμένου Γ.Π.Σ.
Σύμφωνα με το νέο Γ.Π.Σ. τα προβλήματα της πόλης είναι ο λόφος της Βαλαώρας στην ανατολική πλευρά, τα σύνορα της με το ποτάμι από βορά έως σχεδόν το νότο και η ζώνη προστασίας του, η μελετούμενη απαγόρευση δόμησης στην περιοχή Ελεούσα –Μαραθοβούνι (υπάρχει μελέτη που την θεωρεί περιοχή πλημμυρών), η έλλειψη ζωτικού χώρου προς τους Αγίους Αναργύρους και το Γλυκόριζο, η πέραν του ποταμού (προς Κωστακιούς – Κεραμάτες) γεωργική γη, η οποία και θεωρείται υψηλής παραγωγικότητας.
Οι βασικοί περιοριστικοί παράγοντες της πολεοδομικής ανάπτυξης της πόλης της Άρτας είναι:
1. Τα διοικητικά όρια του Δήμου Αρταίων και ο τρόπος καθορισμού τους
2. η ύπαρξη του λόφου της Βαλαώρας
3. η έλλειψη ζωτικού χώρου στην περιοχή Αγίων Αναργύρων – Λιμίνης και Γλυκόριζου
4. η γεωργική γη υψηλής παραγωγικότητας προς Κωστακιούς – Κεραμάτες
5. η έλλειψη συνδέσεων (μία μόνο γέφυρα) με μεγάλο τμήμα του Δήμου
6. το φυσικό περιβάλλον της παραποτάμιας ζώνης που απαιτεί ιδιαίτερη προστασία.

Πολεοδομική εκτόνωση
Περιοχές κατάλληλες για την πολεοδομική εκτόνωση της πόλης θεωρούνται η ζώνη από
Ελεούσα – Μαραθοβούνι, εφόσον εξασφαλιζόταν η περίπτωση πλημμυρών και η πεδινή ζώνη
στην ανατολική είσοδο της πόλης προς τον όμορο Δήμο.
Η ζώνη από το τέλος του εγκεκριμένου σχεδίου μέχρι το ποτάμι (αφού οριοθετηθεί και
καθοριστεί η ζώνη προστασίας) και η πέραν του ποταμού περιοχή από Ελεούσα μέχρι τις
εργατικές κατοικίες, θεωρείται η πλέον κατάλληλη για πολεοδομική εκτόνωση της πόλης.
Οι παραπάνω περιορισμοί δίνουν μία και μοναδική δυνατότητα πολεοδομικής ανάπτυξης της
πόλης προς την νοτιοδυτική πλευρά της, εντάσσοντας το ποτάμι στον οργανισμό της πόλης.
Ζώνες Ειδικών Ρυθμίσεων
Σύμφωνα με το εγκεκριμένο Γ.Π.Σ. ορίζονται όρια ζωνών όπως:
• Περιοχής προγραμμάτων κοινωνικής κατοικίας (Μαραθοβούνι)
• Ζώνης Κοινωνικού Συντελεστή (ολόκληρη η περιοχή του Τριγώνου)
• Ζώνη Περιβαλλοντικής Εξυγίανσης – Αναβάθμισης (όλη η περιοχή κατοικίας που
αναπτύχθηκε στο λόφο της Βαλαώρας)
• Ζώνη Κανονιστικών όρων Δόμησης (όλες οι περιοχές που εντάσσονται στο σχέδιο)
• Ζώνη Προστασίας Ιστορικού Ενδιαφέροντος (στην Π.Ε. Αγίου Νικολάου και στην
περιοχή Παρηγορίτισσας)
• Ζώνη Προστασίας Φυσικού Περιβάλλοντος (ολόκληρος ο λόφος της Βαλαώρας που
ορίζεται αναδασωτέα περιοχή)
• Περιοχή Φύτευσης – Προστασίας – Ανάδειξης (η περιοχή της κοίτης του Αράχθου)
• Αναπτυξιακές ζώνες (χονδρεμπορίου, βιοτεχνίας, τουρισμού).
Σύμφωνα με την πρόταση τροποποίησης του Γ.Π.Σ. συνεχίζει να υφίσταται διάσπαρτη
χωροθέτηση βιοτεχνιών των συνεργείων και των μικρών εργαστηρίων εξυπηρέτησης των
αναγκών της πόλης και των γύρω οικισμών. Για το λόγο αυτό απαιτείται η δημιουργία
αναπτυξιακών ζωνών.

Οι ανάγκες
Οι προκύπτουσες ανάγκες για αναπτυξιακές ζώνες στην περιοχή μελέτης εντοπίζονται στις
παρακάτω:
1. Ζώνη χονδρεμπορίου – Σταθμός Φορτηγών
2. Πάρκο Βιοτεχνίας
3. Ζώνη διαμετακομιστικού κέντρου
4. Ζώνη αναψυχής – οικολογικού τουρισμού
5. Ζώνη προγραμμάτων κοινωνικής κατοικίας
6. Ζώνη προστασίας χώρων αρχαιολογικών και αρχιτεκτονικών συνόλων
7. Καθορισμός ζώνης μεταφοράς Σ.Δ. (Ζώνη υποδοχής Σ.Δ.)
8. Γεωργική γη υψηλής παραγωγικότητας

Τουρισμός-Επιχειρηματικότητα
Σύμφωνα με την μελέτη που περιλαμβάνει στοιχεία από τις διανυκτερεύσεις στην Ήπειρο και την Άρτα, προκύπτει το συμπέρασμα ότι η συντριπτική πλειοψηφίατων επισκεπτών της ΠΕ Άρτας διανυκτερεύει στο Δήμο Αρταίων. Ωστόσο, (όπως σημειώνεται στη μελέτη των υπηρεσιών του Δήμου Αρταίων), η ΠΕ Άρτας είναι
τελευταία σε σειρά από τις υπόλοιπες Περιφερειακές Ενότητες της Ηπείρου και μάλιστα με μεγάλη διαφορά. Συγκεκριμένα, οι διανυκτερεύσεις στην ΠΕ Άρτας αφορούν μόλις το 5,97% των συνολικών διανυκτερεύσεων στην Περιφέρεια Ηπείρου. Με την υιοθέτησηκατάλληλης στρατηγικής, αυτό είναι ένα ποσοστό που πρέπει να αλλάξει για την περιοχή μας.
Όπως επισημαίνεται, «Κατόπιν της ανωτέρω ανάλυσης, συμπερασματικά θα μπορούσαμε να πούμε για την περιοχή μας και για όλους τους τομείς παραγωγής ότι οι τοπικές επιχειρήσεις δεν έχουν αναπτύξει ευέλικτους συνεργατικούς σχηματισμούς (clusters), που θα τους επέτρεπαν να αξιοποιήσουν οικονομίες κλίμακας, να χαμηλώσουν τα λειτουργικά τους κόστη και να αυξήσουν την απόδοσή τους και το κέρδος τους. Θα μπορούσαν να αναληφθούν δράσεις ενημέρωσης του επιχειρηματικού κόσμου, σχετικά με τα ζητήματα αυτά.

Αρνητικά σημεία
Στη μελέτη, εντοπίζονται τα κρίσιμα σημεία της περιοχής που συντελούν αρνητικά στην ανάπτυξη και την απασχολησιμότητα στην περιοχή. Συγκεκριμένα, για το Δήμο Αρταίων τα κύρια προβλήματα που εντοπίζονται είναι τα εξής:
➢ Η αντιπλημμυρική προστασίας της Άρτας καθώς και της ευρύτερης περιοχής που διέρχεται ο Άραχθος ποταμός μέχρι τον Αμβρακικό Κόλπο, αφορά ένα σπουδαίο έργο που αποτελεί κομβικό σημείο για την ανάπτυξη της παραποτάμιας περιοχής, αλλά και ολόκληρης της πόλης της Άρτας. Ο ποταμός Άραχθος αποτελεί τον κυριότερο ρυθμιστικό παράγοντα της εξέλιξης κι ευημερίας των κατοίκων της περιοχής. Η καθυστέρηση της υλοποίησης της αντιπλημμυρικής προστασίας, δημιουργεί αναβολή υλοποίησης άλλων μεγάλων αναπτυξιακών έργων (δημοσίων και ιδιωτικών) με αποτέλεσμα, η έλλειψη αυτή να αποτελεί μεγάλο πρόβλημα για την περιοχή, η επίλυση του οποίου θα δημιουργούσε τις συνθήκες για μεγάλη τουριστική, πολιτιστική και οικονομική ανάπτυξη της περιοχής.
➢ Μη εκμετάλλευση φυσικού πλούτου και τουριστικού ενδιαφέροντος: Ο τουρισμός, παρά τις ιδιαιτερότητες της περιοχής, δεν παρουσιάζει την αναμενόμενη ανάπτυξη. Για την Άρτα ο τουρισμός θα πρέπει να θεωρείται σημαντικός πλουτοπαραγωγικός πόρος και θα πρέπει να αντιμετωπίζεται ανάλογα από όλους τους άμεσα
συμβαλλόμενους αλλά και τους πολίτες της περιοχής. Η τουριστική βιομηχανία, αν και με αργούς ρυθμούς, αναπτύσσεται διαρκώς, αλλά με μη ορθολογικό τρόπο. Εφόσον η πολιτιστική κληρονομιά και το πολιτιστικό απόθεμα αντιμετωπιστούν ορθολογικά και στο σύνολό τους, είναι βέβαιο ότι θα λειτουργήσουν ως καταλύτες στην δημιουργία μιας νέας αστικής εικόνας με θετική επίδραση στους κατοίκους, στην επιχειρηματικότητα, στον τουρισμό, στις λοιπές υπηρεσίες και κυρίως στην βελτίωση της κοινωνικοοικονομικής εικόνας και της πολιτιστικής ζωής.

➢ Γεωγραφική απομόνωση που συντελεί στην εμφάνιση ενδοπεριφερειακών και διαπεριφερειακών ανισοτήτων και ύπαρξη έντονων ενδοπεριφερειακών διαφορών μεταξύ των Π.Ε. της Ηπείρου καθώς και μεταξύ αστικών κέντρων και υπαίθρου. Έντονα δυσανάλογη ανάπτυξη μεταξύ των Περιφερειακών Ενοτήτων της Περιφέρειας
Ηπείρου.
➢ Το κυκλοφοριακό πρόβλημα στην πόλη της Άρτας είναι ιδιαίτερα έντονο. Η αποτελεσματική ρύθμιση της κυκλοφορίας στην πόλη αποτελεί βασική προϋπόθεση για την ανάπτυξη της περιοχής αλλά και την ποιότητα ζωής των κατοίκων. Το πρόβλημα έλλειψης θέσεων και εκτεταμένης παράνομης στάθμευσης είναι ιδιαίτερα
οξύ, κυρίως στην κεντρική περιοχή. Η άναρχη και παράνομη στάθμευση δημιουργεί σημαντικά προβλήματα ικανοποιητικής διεξαγωγής της κίνησης οχημάτων καθώς μειώνεται η κυκλοφοριακή ικανότητα των οδών αλλά και δυσχεραίνεται η κίνηση πεζών. Για την αντιμετώπιση της σημερινής και της μελλοντικής αύξησης της έλλειψης πρέπει να προωθηθεί η δημιουργία των χώρων στάθμευσης. Η θέσπιση μέτρων αποθάρρυνσης της χρήσης Ι.Χ. για μετακινήσεις προς την κεντρική περιοχή θα μείωνε και τη ζήτηση στάθμευσης. Στην πόλη λειτουργούν μερικά ιδιωτικά πάρκινγκ και τέσσερα δημοτικά, ενώ το οργανωμένο πάρκινγκ του Δήμου Αρταίων στην παραλίμνια περιοχή είναι δωρεάν.

➢ Κτίρια υψηλής κατανάλωσης ενέργειας: Όλα τα δημόσια κτίρια που στεγάζουν σχολεία, κοινωνικές δομές και υπηρεσίες θα πρέπει να μετατραπούν σε κτίρια σχεδόν μηδενικής κατανάλωσης ενέργειας απαιτείται τόσο από την εποχή αλλά και από την περιοχή που μπορεί να καλύψει εναλλακτικές μορφές ενέργειας (π.χ. γεωθερμία).
➢ Ελλείψεις δομών: κοινωνικών και εκπαιδευτικών δομών που αφορούν σε όλες τις βαθμίδες εκπαίδευσης.
➢ Ανεπαρκείς δομές πρωτογενούς τομέα και μη αξιοποίηση των τοπικών προϊόντων: Ο πρωτογενής τομέας βρίσκεται σε πολύ χαμηλό επίπεδο σε σχέση με τις δυνατότητες της περιοχής. Οι δομές στον αγροτικό τομέα είναι ανεπαρκείς και λόγω αδυναμίας συσκευασίας και τυποποίησης υπάρχει εσωστρέφεια και μικρή ανταγωνιστική ικανότητα σημαντικών αγροτικών προϊόντων. Τροχοπέδη στην εξέλιξη του πρωτογενούς τομέα αποτελούν το μικρό μέγεθος και ο πολυτεμαχισμός της γεωργικής γης, απροθυμία των νέων ανθρώπων να ασχοληθούν με την κτηνοτροφία και τη γεωργία, η ανεπαρκής επαγγελματική κατάρτιση και το χαμηλό μορφωτικό επίπεδο των αγροτών.
➢ Χαμηλό επίπεδο επιχειρηματικότητας και καινοτομίας: Ο δείκτης εξειδίκευσης του ανθρώπινου δυναμικού σε συνδυασμό με τον δείκτη απασχόλησης του σε τομείς/κλάδους έντασης γνώσης και υψηλής τεχνολογίας είναι χαμηλός. Το τεχνολογικό επίπεδο των επιχειρήσεων και το επίπεδο παραγωγής/ ενσωμάτωσης καινοτομίας
από αυτές είναι χαμηλό για την περιοχή όπως και στο σύνολο της χώρας σε σχέση με το αντίστοιχο επίπεδο στις άλλες Περιφέρειες της Ένωσης. Στις επιχειρήσεις που δραστηριοποιούνται στην περιοχή εντοπίζεται έλλειψη νοοτροπίας και μηχανισμών στοχευμένης επαγγελματικής κατάρτισης.

➢ Έλλειψη προσανατολισμού και εξειδίκευσης της επιχειρηματικής δραστηριότητας σε κλάδους με συγκριτικά πλεονεκτήματα για την περιοχή.
➢ Υστέρηση στο δευτερογενή τομέα: Ο τομέας της μεταποίησης παρουσιάζει σημαντική υστέρηση και ο δείκτης βιομηχανικής ανάπτυξης είναι πολύ χαμηλός. Η πλειοψηφία των μεταποιητικών μονάδων της περιοχής ασχολούνται κυρίως με την επεξεργασία των προϊόντων του πρωτογενούς τομέα, γεγονός που οδηγεί στο συμπέρασμα πως ο δευτερογενής τομέας συνδέεται και επηρεάζεται άμεσα από την πορεία και εξέλιξη του πρωτογενούς τομέα.
Οι αδυναμίες εντοπίζονται κυρίως στο μικρό μέγεθος επιχειρήσεων, στη μικρή προστιθέμενη αξία, περιορισμένη απασχόληση, μικρή διεισδυτικότητα και έλλειψη στρατηγικής Marketing, στην έλλειψη τοπικών υποστηρικτικών δομών και εκπαίδευσης του επιχειρηματικού δυναμικού και στην ανεπαρκή προβολή- προώθηση των τοπικών προϊόντων σε ευρύτερες ελληνικές και διεθνείς αγορές.
➢ Έλλειψη εξωστρέφειας και εξαγωγικών δραστηριοτήτων και ανεπαρκής προβολή και προώθηση των τοπικών προϊόντων στην εγχώρια και διεθνή αγορά. Επίσης αναφέρεται η ανάγκη για δημιουργία συνεργασιών (clusters)

Σημεία υπεροχής της πόλης της Άρτας
Όπως αναφέρεται στη μελέτη, συνοψίζοντας, στο Δήμο Αρταίων εντοπίζεται και καταγράφεται μια άκρως ιδιαίτερη δραστηριότητα εκδηλώσεων πολιτιστικού χαρακτήρα. Το ενδιαφέρον, συνίσταται στο γεγονός ότι οι εκδηλώσεις «εκτείνονται» σε ολόκληρο το εύρος του ημερολογιακού έτους. Από άποψη περιεχομένου, οι εκδηλώσεις είναι εξίσου πλούσιες αν και -μεταξύ τους- ετερογενείς, καθώς η θεματολογία ποικίλει, γεγονός μάλλον θετικό από κάθε άποψη.
Η Ιστορία, η Θρησκεία, τα Ήθη και Έθιμα, η Τοπική Παραγωγή και η Γαστρονομία, το Περιβάλλον, οι Αθλητικές Δραστηριότητες, η Μουσική αλλά και οι Εικαστικές τέχνες βρίσκονται στο επίκεντρο των πολιτιστικών ενδιαφερόντων του Δήμου Αρταίων. Παράλληλα, οι πολιτιστικές υποδομές κρίνονται ως απολύτως επαρκείς για το μέγεθος της πόλης, ενώ και η πολιτιστική ενεργοποίηση της περιοχής κρίνεται ικανοποιητική, αφήνοντας να διαφανεί η πνευματική και πολιτιστική ανάγκη της τοπικής κοινωνίας.
Αυτό καθίσταται ως ιδιαιτέρως σημαντικό, καθώς ο σχεδιασμός θέτει ως βασική παράμετρο για την
πολιτιστική πολιτική του Δήμου, την υιοθέτηση και την συμμετοχή της τοπικής κοινωνίας, στο πλαίσιο συσπείρωσης ενός κοινού -πλέον- σκοπού, με στρατηγικό και αναπτυξιακό χαρακτήρα.

Εξίσου σημαντική παράμετρο αποτελεί και η ιστοσελίδα www.discoverarta.gr η οποία είναι
μέρος της επικοινωνίας και προβολής -μεταξύ άλλων και- της πολιτιστικής δραστηριότητας
στο σύνολό της, η οποία είναι σε θέση να προσελκύσει επισκέπτες ενός ευρέως φάσματος
ηλικίας, οικονομικής επιφάνειας, εθνικότητας και ταξιδιωτικού ενδιαφέροντος. Η ιστοσελίδα
εντάσσεται στο πλαίσιο του προγράμματος τουριστικής προβολής του Δήμου, στην οποία
αναδεικνύεται και προβάλλεται το brand name: «ΑΡΤΑ – ΓΕΦΥΡΑ ΕΠΟΧΩΝ»
Επιπλέον, τα σημεία υπεροχής της πόλης και ευρύτερα του Δήμου, είναι:
• Η πόλη της Άρτας, με όλες τις δυνατότητες που προσφέρει ένα αστικό κέντρο με
υπηρεσίες, εκπαίδευσης, υγείας, αναψυχής και ποιότητας ζωής.
• Το πλούσιο πολιτιστικό και μνημειακό απόθεμα το οποίο χωροθετείται σε όλη την
έκταση του Δήμου.
• Ο ποταμός Άραχθος που με την ολοκλήρωση έργων υποδομής,
συμπεριλαμβανομένων γεφυρώσεων που θα συνδέουν την πόλη της Άρτας με τον
υπόλοιπο Δήμο δίνει περαιτέρω δυνατότητες ανάπτυξης .
• Το φράγμα και η λίμνη Πουρναρίου.
• Τα εδάφη πεδινά, ημιορεινά και ορεινά με κύριο τον εύφορο κάμπο της Άρτας, όπου
παράγονται πλειάδα αγροτικών και κτηνοτροφικών προϊόντων.
• Ο Αμβρακικός Κόλπος που προσφέρει δυνατότητες εξέλιξης της αλιείας και ανάπτυξης
του θαλάσσιου τουρισμού.
• Οι ορεινές περιοχές συμπεριλαμβανομένων των χωριών των Τζουμέρκων.
• Η Ιόνια Οδός και του πλεονεκτήματος ότι διέρχεται πολύ κοντά από την πόλη της
Άρτας.

ΡΟΜΑ
Στη μελέτη των υπηρεσιών του Δήμου Αρταίων καταγράφονται και στοιχεία σχετικά με τους ΡΟΜΑ, που αναφέρουν τα εξής:
.»Στα όρια του Δήμου έχουν εγκατασταθεί πληθυσμιακές ομάδες Τσιγγάνων σε δυο περιοχές.
α. Σε παραποτάμια έκταση κοντά στην Μητρόπολη Άρτας διαμένουν 15 οικογένειες (85
άτομα). Αλλά υπάρχουν και διερχόμενοι περίπου σε ποσοστό 10% ημερησίως. Από τον Δήμο
έχει εγκατασταθεί κοινόχρηστο δίκτυο ύδρευσης και κοινόχρηστος ηλεκτροφωτισμός.
Γίνονται προσπάθειες και προγραμματίζονται να γίνουν ενέργειες ώστε οι ειδικές αυτές
πληθυσμιακές ομάδες να ενσωματωθούν κοινωνικά. Επειδή αρκετές από αυτές τις
παραποτάμιες εκτάσεις προορίζονται για την ανέγερση Δημόσιων κτιρίων, γίνεται
προσπάθεια για να βρεθεί χώρος εγκατάστασής τους με οικιστικές προδιαγραφές και κανόνες
υγιεινής.
β. Σε έκταση πλησίον των οικισμών Χαλκιάδων και Καλαμιάς επί της Εθνικής οδού Άρτας –
Ιωαννίνων. Η έκταση αυτή είναι ιδιόκτητη (αγοράσθηκε πρόσφατα από Τσιγγάνο). Εκεί
διαμένουν 4 – 5 οικογένειες (20 άτομα). Υπάρχουν παράνομες κατασκευές (λυόμενα και
παραπήγματα). Υπάρχουν πάρα πολλές πολεοδομικές παραβάσεις και ο Δήμος προτίθεται να
κάνει όλες τις ενέργειες για την εφαρμογή των νόμων. Η παραβατική συμπεριφορά τους,
δημιουργεί σοβαρές ανησυχίες στους περιοίκους.

Κυκλοφοριακό – Στάθμευση
Ένα ακόμη στοιχείο που καταγράφεται στη μελάτη είναι η προβληματική κατάσταση με το κυκλοφοριακό της πόλης, όπου σημειώνονται τα εξής:
.»Το κυκλοφοριακό πρόβλημα στην πόλη της Άρτας είναι ιδιαίτερα έντονο. Η αποτελεσματική
ρύθμιση της κυκλοφορίας στην πόλη αποτελεί βασική προϋπόθεση για την ανάπτυξη της
περιοχής αλλά και την ποιότητα ζωής των κατοίκων. Πραγματοποιήθηκε η ανάπτυξη σχεδίου
Βιώσιμης Κινητικότητας ώστε να ρυθμίζεται με αποτελεσματικό τρόπο η κυκλοφορία στο
κέντρο της πόλης και γύρω από αυτή.
Το πρόβλημα έλλειψης θέσεων και εκτεταμένης παράνομης στάθμευσης είναι ιδιαίτερα οξύ,
κυρίως στην κεντρική περιοχή. Η άναρχη και παράνομη στάθμευση δημιουργεί σημαντικά
προβλήματα ικανοποιητικής διεξαγωγής της κίνησης οχημάτων καθώς μειώνεται η
κυκλοφοριακή ικανότητα των οδών αλλά και δυσχεραίνεται η κίνηση πεζών.
Για την αντιμετώπιση της σημερινής και της μελλοντικής αύξησης της έλλειψης πρέπει να
προωθηθεί η δημιουργία των χώρων στάθμευσης. Η θέσπιση μέτρων αποθάρρυνσης της
χρήσης Ι.Χ. για μετακινήσεις προς την κεντρική περιοχή θα μείωνε και τη ζήτηση στάθμευσης.
Στην πόλη λειτουργούν μερικά ιδιωτικά πάρκινγκ και τέσσερα δημοτικά, ενώ το οργανωμένο
πάρκινγκ του Δήμου Αρταίων στην παραλίμνια περιοχή είναι δωρεάν».