Ολοκληρώθηκε το 2ο Διεθνές Επιστημονικό Συνέδριο και ήδη προετοιμάζεται το 3ο

Γράφει :

η Χριστίνα Μπίζα

Ολοκληρώθηκε με επιτυχία μία από τις πολύ ενδιαφέρουσες δράσεις της Διεύθυνσης Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης Άρτας που αφορά το 2ο Διεθνές Επιστημονικό Συνέδριο, το οποίο πραγματοποιήθηκε στις 1,2 και 3 Νοεμβρίου 2024, στο Επιμελητήριο της Άρτας και στον Πολιτιστικό Σύλλογο Άρτας «ο Μακρυγιάννης» με θέμα: «H Εκπαίδευση στην Εποχή της Τεχνητής Νοημοσύνης» ενώ ανακοινώθηκε από την Πρόεδρο του Συνεδρίου κ. Π. Χαμπηλομάτη και το επόμενο το οποίο θα πραγματοποιηθεί 31 Οκτωβρίου ως 2 Νοεμβρίου 2025.

Το Συνέδριο απευθυνόταν σε Μέλη ΔΕΠ, ΕΔΙΠ, Ερευνητές/τριες, Στελέχη της Εκπαίδευσης, Εκπαιδευτικούς όλων των ειδικοτήτων της Πρωτοβάθμιας και Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης, Σχολικές Μονάδες, Φοιτητές/τριες και κάθε ενδιαφερόμενο από την Ελλάδα και το εξωτερικό.
Στόχοι του Συνεδρίου ήταν να αναδειχτούν οι θετικές προοπτικές αλλά και οι κίνδυνοι από την εφαρμογή και αξιοποίηση της Τεχνητής Νοημοσύνης στην Εκπαίδευση και γενικότερα στη ζωή των ανθρώπων.
Να διερευνηθεί η σύγχρονη θέση/άποψη ότι η Τεχνητή Νοημοσύνη στην Εκπαίδευση (ArtificialIntelligenceinEducation – AIED) είναι εκείνος ο επιστημονικός τομέας που εστιάζει σε «ευφυή» συστήματα διδασκαλίας και μάθησης.

Να παρουσιαστούν οι τρόποι μέσω των οποίων η χρήση της Τεχνητής Νοημοσύνης στην Εκπαίδευση μπορεί να οδηγήσει στη βελτίωση τόσο της διαδικασίας διδασκαλίας – μάθησης, όσο και της υποστήριξης, εξέλιξης και υποδομής του έργου και του οράματος των εκπαιδευτικών ιδρυμάτων.

Οι θεματικοί άξονες του Συνεδρίου ήταν:

Τεχνητή Νοημοσύνη
Η μη-τυπική εκπαίδευση στην εποχή της Τεχνητής Νοημοσύνης. Η Ειδική Αγωγή στην εποχή της Τεχνητής Νοημοσύνης.Η Μουσική εκπαίδευση στην εποχή της Τ Ν.Η Μουσειακή αγωγή στην εποχή της Τεχνητής Νοημοσύνης. Η Τεχνητή Νοημοσύνη ως εργαλείο υποστήριξης ανά διδακτικό αντικείμενο. Η μάθηση στην εποχή της Τ Ν. Οι εφαρμογές της Τ Ν στην λεξικογραφία και τη μετάφραση. Η Μουσική στην εποχή της Τ Ν. Οι Εικαστικές Τέχνες στην εποχή της Τεχνητής Νοημοσύνης. Η Επιστήμη της Πληροφορίας στην εποχή της Τ Ν. Τα εκπαιδευτικά εργαλεία στην εποχή της Τεχνητής Νοημοσύνης. Οι Τεχνολογίες Εμβύθισης στην εκπαίδευση. Τα Εκπαιδευτικά Δεδομένα στην εποχή της Τ Ν. Η Διοίκηση των Εκπαιδευτικών Μονάδων στην εποχή της Τεχνητής Νοημοσύνης. Τα ηθικά διλήμματα σχετικά με τη χρήση της Τεχνητής Νοημοσύνης.

Ο Πρόεδρος της Επιστημονικής Επιτροπής Δρ. Χρυσόστομος Δ. Στύλιος Καθηγητής Α’ Τμ. Πληροφορικής και Τηλεπικοινωνιών του Πανεπιστημίου Ιωαννίνων πριν την λήξη των εργασιών του Συνεδρίου ανέφερε:« Θα ήθελα πρώτα πρώτα να σας ευχαριστήσω όλες και όλους γι αυτό το τριήμερο Συνέδριο που πραγματοποιήθηκε. Να πω ότι το ξεκινήσαμε με πρωτοβουλία της Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης της Άρτας. Ξεκίνησε πέρυσι πριν από ένα ολόκληρο χρόνο.

Σε αυτή την πορεία δεν ήταν μόνη της η Δευτεροβάθμια. Ήταν μαζί πέντε Πανεπιστήμια, καθηγητές από πέντε Πανεπιστήμια και δύο Ερευνητικά Κέντρα. Από το Ερευνητικό Κέντρο «Αθηνά» που είμαι Διευθυντής στο ΚέντροΒιομηχανικών Συστημάτων από το Ινστιτούτο Τεχνολογίας Υπολογιστών και Εκδόσεων «Διόφαντος»,το Πανεπιστήμιο Ιωαννίνων με πολλά και διαφορετικά εργαστήρια και τμήματα συμμετείχαν, το Πανεπιστήμιο Πειραιώς, το Ιόνιο Πανεπιστήμιο, Πανεπιστήμιο Πελοποννήσου με 2-3 τμήματα, το Δημοκρίτειο Πανεπιστήμιο. Άρα λοιπόν υπήρξε μία προφανής συνέργεια μέσα στην Τριτοβάθμια και τη Δευτεροβάθμια Εκπαίδευση της χώρας.

Έτσι σ΄ αυτό το τριήμερο Συνέδριο παρουσιάστηκαν Εργασίες από όλους μας και από την Πρωτοβάθμια και από την Δευτεροβάθμια και από την Τριτοβάθμια Εκπαίδευση, Ερευνητικές Εργασίες, Εργασίες που παρουσίαζαν αποτελέσματα Μελετών σε σχέση με την Τεχνητή νοημοσύνη. Η θεματολογία ήταν ευρύτατη. Πολλοί διαπίστωσαν και λέγανε, θα συμπεριλάβετε όλα αυτά τα πράγματα σε ένα συνέδριο για την εκπαίδευση στην εποχή της Τεχνητής νοημοσύνης;

Ναι τα συμπεριλάβαμε όλα. Είδαμε σε όλες αυτές τις Συνεδρίες τόσο στις διαζώσης όσο και στην από απόσταση Συνεδρίες που πραγματοποιήθηκαν. Ακούσαμε πάρα πολλά και ενδιαφέροντα. Να πώς ότι οι εργασίες που παρουσιάστηκαν, είχαμε 80% αποδοχή από όσες εργασίες αρχικά υποβλήθηκαν, που σημαίνει ότι έγινε μία καλή δουλειά.

Εδώ θα ήθελα να ευχαριστήσω ιδιαίτερα, τα σχεδόν 70 μέλη της επιστημονικής επιτροπής από πολλά και διαφορετικά Πανεπιστήμια, Ερευνητικά Κέντρα. Όλοι τους και από τη Δευτεροβάθμια Εκπαίδευση, όλα τα μέλη της Επιστημονικής Επιτροπής, με Διδακτορικά Διπλώματα κάνανε τη δουλειά τους αξιολόγησαν τις εργασίες, το 20% δεν έγινε αποδεκτό».

Από τις εργασίες αυτές τόνισε ο κ. Στύλιος ότι κάποιες έγιναν απευθείας αποδεκτές και σε άλλες προτάθηκαν βελτιώσεις έτσι ώστε να είναι αξιόλογες προκειμένου να αντιστοιχούν σε έναυψηλού επίπεδου Επιστημονικό Διεθνές Συνέδριο όπως ήταν το συγκεκριμένο.

Όπως έκανε γνωστό παρουσιάστηκαν 100 Εργασίες Επιστημονικού επιπέδου διαδικτυακά, από απόσταση αφού υπήρχαν ομιλητές που ήταν από το εξωτερικό. Στην αίθουσα του Επιμελητηρίου παρουσιάστηκαν 73 εργασίες και πάρα πολλά θέματα για να γίνουμε όπως είπε όλοι μας σοφότεροι. Μεταξύ των θεμάτων που παρουσιάστηκαν στάθηκε σε αυτό της ρομποτικής αφου υπήρχε στην αίθουσα και ρομπότ σκύλος, καθώς στην Κυβερνοασφάλεια, ενώ ευχαρίστησε τα Εργαστήρια αλλά και τους Φοιτητές του Τμήματος Πληροφορικής για την Εθελοντική τους προσφορά.

Ευχαρίστησε οκ. Στύλιος όλους τους Ομιλητές και συνεχάρη και την κ. Χαμπηλομάτη για όλη αυτή την Πρωτοβουλία της.

Η Πρόεδρος του Συνεδρίου και της Οργανωτικής Επιτροπής Δρ. Παρασκευή Η. Χαμπηλομάτη Φιλόλογος Δ/ντρια Δ.Δ.Ε. Άρτας λίγο πριν κηρύξει τη λήξη του Συνεδρίου ανέφερε: «Κλείνοντας τις Εργασίες του Δεύτερου Διεθνούς Επιστημονικού Συνεδρίου της Διεύθυνσης Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης Άρτας με θέμα « Η Εκπαίδευση στην Εποχή της Τεχνητής νοημοσύνης» σας ευχαριστούμε θερμά για την παρουσία σας σ΄ αυτό τόσο δια ζώσης, όσο και εξ αποστάσεως. Ευχαριστούμε όλους τους Εισηγητές από την Ελλάδα και το Εξωτερικό οι οποίοι με τις υψηλού επιπέδου εισηγήσεις τους έθεσαν τις βάσεις για προβληματισμό και διάλογο.

Ευχαριστούμε τους Πανεπιστημιακούς Κεντρικούς Ομιλητές για την συμβολή τους με τις πραγματικά αξιόλογες Εισηγήσεις τους.

Στόχος του Συνεδρίου ήταν και πραγματοποιήθηκε, να αποτελέσει ένα επιστημονικό βήμα, μέσω του οποίου θα έδινε την δυνατότητα σε επιστήμονες από διαφορετικά γνωστικά αντικείμενα να ανταλλάξουν απόψεις και μεθοδολογίες. Να αναδείξουν νέες κατευθύνσεις έρευνας συνδυάζοντας τα εργαλεία και τις μεθόδους της Εκπαιδευτικής διαδικασίας με την Τεχνητή νοημοσύνη.

Ένα από τα βασικά ερωτήματα που τέθηκαν είναι κατά πόσο οι άνθρωποι μπορούν ενδεχομένως να παραχωρήσουν βασικά επίπεδα σκέψης και διαδικασίες απόκτησης δεξιοτήτων στην τεχνητή νοημοσύνη, που αυτοί επινόησαν και να επικεντρωθούν μάλλον, σε δεξιότητες σκέψης ανώτερης τάξης με βάση τα αποτελέσματα που παρέχει η τεχνητή νοημοσύνη.

Ο άνθρωπος είναι ο δημιουργός της τεχνητής νοημοσύνης. Για να αποτελέσει συνεπώς η Τεχνητή νοημοσύνη ένα αξιόπιστο μέρος της συνεργασίας ανθρώπου μηχανής σε ατομικό, θεσμικό ή συστημικό επίπεδο, πρέπει στο επίκεντρο να βρίσκεται ο άνθρωπος.

Μόνο από τη σκοπιά μιας ανθρωποκεντρικής προσέγγισης μπορεί να εξασφαλιστεί ότι η τεχνητή νοημοσύνη θα γίνει ένα αξιόπιστο εργαλείο για τους ερευνητές, τους εκπαιδευτικούς και τους εκπαιδευόμενους.

Ο μετασχηματισμός της εκπαίδευσης και της έρευνας που θα προκληθεί από την τεχνητή νοημοσύνη θα πρέπει να εξετασθεί αυστηρά και να καθοδηγηθεί από μία ανθρωποκεντρική προσέγγιση. Μόνο έτσι μπορούμε να διασφαλίσουμε ότι οι δυνατότητες της τεχνητής νοημοσύνης, θα ενισχύσουν τις ανθρώπινες ικανότητες για την οικοδόμηση ψηφιακών μελλοντικών προοπτικών χωρίς αποκλεισμούς για όλους».

Ευχαρίστησε όλους όσους συμμετείχαν στην υλοποίηση του Συνεδρίου και αφού κήρυξε την λήξη των εργασιών του συγκεκριμένου 3ήμερου Συνεδρίου ανακοίνωσε η κ. Χαμπηλομάτη αμέσως μετά το επόμενο βήμα:
«Σας ανακοινώνουμε ότι από αύριο 4 Νοεμβρίου 2024 η Διεύθυνση Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης Άρτας ξεκινά την προετοιμασία του Τρίτου Διεθνούς Επιστημονικού Συνεδρίου με Θέμα: « Η Αναλυτική της μάθησης και ο ψηφιακός μετασχηματισμός στην Εκπαίδευση. Το Συνέδριο θα πραγματοποιηθεί σε ένα χρόνο από τώρα 31 Οκτωβρίου ημέρα Παρασκευή 1 και 2 Νοεμβρίου Σαββάτου και Κυριακής του 2025».

Το Συνέδριο θα περιλαμβάνει διαγωνισμό με best paper aword με προοπτική δημοσίευσης σε διεθνή περιοδικά κύρους η κρίση της βράβευσης θα αποφασιστεί από επιστημονική Επιτροπή αφού προς το παρόν θα συμμετάσχουν, τα Πανεπιστήμια του Πειραιά, Δ. Αττικής και Ιωαννίνων με την επιδίωξη συμμετοχής και άλλων επιστημονικών Ιδρυμάτων.