ΓΙΑΤΙ, ΚΑΙ ΠΩΣ, Ο ΜΕΓΑΛΟΣ ΚΑΡΑΪΣΚΑΚΗΣ ΘΑ…ΓΥΡΙΣΕΙ ΣΤΗ ΓΕΝΕΤΕΙΡΑ ΤΟΥ ΣΚΟΥΛΗΚΑΡΙΑ

Του Αντώνη Κολιάτσου *

(Μέρος Β)

πως η Ακαδημία Αθηνών… βάφτισε τον Καραϊσκάκη «Καρδιτσιώτη»

Όμως, η προσπάθεια, της προ-αναφερθείσας επιτροπής που τον Μάρτιο του 1927 απεφάσισε και… διέταξε η εορτή για τα 100 χρόνια από τον θάνατο του Γεωρ. Καραϊσκάκη να γίνει στην δήθεν γενέτειρά του, τοΜαυρομμάτι Καρδίτσας, είχε συνέχεια… Έτσι, τη σκυτάλη του «αναθεωρητισμού» τηνπήραν οι επιγενόμενοι συντοπίτες των μελών της εν λόγω επιτροπής με σκοπό να τον κινήσουν και εξελίσσουνκατά τα προ-συμφωνηθέντα, με ποικίλους τρόπους και αμείωτη ένταση.

Και τον Ιούνιο του 1966, με ένα απλό υπόμνημα του προέδρου της κοινότητας Μαυρομματίου ν. Καρδίτσας προς το Υπουργείο Εσωτερικών-ερειδόμενο στη μονομερή, αυθαίρετη και ασθενή επιχειρηματολογία, που αντλούνταν αποκλειστικά από το βιβλίο «Τα Καραϊσκάκεια» του Καρδιτσιώτη συγγραφέα Ν. Δ Κωνσταντή, και συνεπικουρούμενο από το σύνολο των φορέων του νομού και κυρίως από την καθοριστική συμβολή του τότε Υπουργού Παιδείας και βουλευτή Καρδίτσας Στέλιου Αλαμανή- η Ακαδημία Αθηνών το απεδέχθη ασμένως και απεφάνθη : «ότι γενέτειρα του Γεωρ Καραϊσκάκη είναι το Μαυρομμάτι ν. Καρδίτσας».
Σημειωτέον ότι το αποτέλεσμα αυτής επιτυχίας των γειτόνων και κυρίωςτο γεγονός των αποκαλυπτηρίων της προτομής του Γεωρ Καραϊσκάκη στη Σκουληκαριά Άρτας στις 12 Σεπτεμβρίου του 1965, επέσπευσαν την έκδοση τουυπ’ αρ 712/16/9/66 Β.Δ(Βασιλικού Διατάγματος), με το οποίο «…απεφασίσθη και διετάχθη ότι η 23η Απριλίου, επέτειος του θανάτου του Γεωργίου Καραϊσκάκη, θα εορτάζητε ως τοπική εορτή εις ΜαυρομάτιονΚαρδίτσης, γενέτειραν αυτού…».

Αυτό, λοιπόν το διάταγμα, πραγματικό μνημείο στρέβλωσης της ιστορικής αλήθειας, κραυγαλέας πολιτικής σκοπιμότητας και χονδροειδούς τοπικιστικού ωφελιμισμού, εν μια νυκτί, «διέγραψε τη Σκουληκαριά Άρτας, ως τόπου γεννήσεως του ήρωα της Επανάστασης 1821 Γεωρ. Καραϊσκάκη. και έριξε στο έρεβος της ιστορικής αμφισβήτησης,όχι μόνο τα περί του αντιθέτου υποστηριζόμενα από πλειάδα παλαιότερων και νεώτερων ιστορικών περιωπής, αποδίδοντάς τους μάλιστα την έμμεση μομφή της ιστορικής και ιστοριογραφικής προχειρότητας και αναξιοπιστίας, αλλά και ακύρωσε, αβασάνιστα,τα πλούσια αφηγήματα, τη ζωντανή ιστορία, περί του τόπου γέννησης και των πρώτων χρόνων της ζωής του ήρωα της Επανάστασης του 21, από γονείς, γιαγιάδες και παππούδες της Σκουληκαριάς προς νεώτερους συντοπίτες τους..
Από το άλλο μέρος ήταν τόσο κραυγαλέα η ελαφρότητα και προχειρότητατης έκδοσης του εν λόγωδιατάγματος και«ιστορικά αμφιλεγόμενο» το περιεχόμενό του, ώστε στην έντονη αντίδραση των Αρτινών «διαμαρτυρομένων», ο αείμνηστος Ηλίας Ηλιού, τότεπρόεδρος της ΕΔΑ, με σχετική ενημερωτική επιστολή προς την κοινότητα Σκουληκαριάς, , εκφράζοντας την αντίθεσή του στο περιεχόμενό του, ανέφερε επί λέξει: «…κατέθεσα επερώτηση στη Βουλή με την οποία ζήτησα την απόσυρσή του(του επίμαχου ΒΔ) …».

Όμως οι δύο πιο πάνω «επιτυχίες» των γειτόνων, αν και προϊόν μιας κακώς εννοούμενης πολιτικής παρέμβασης που την συνέδραμε η καθ’ υπερβολή τοπικιστική ωφελιμιστική αντίληψη ήταν η βάση για να δρομολογηθούν οι προσδοκώμενες από αυτούς…επιθυμητές εξελίξεις. Πραγματικά,έκτοτε,αργά αλλά σταθερά και πολύ μεθοδικά, οι «Καρδιτσιώτες» έχουναποδυθεί σε έναν αγώνα κατίσχυσηςτης εκδοχής ότι ο Γεωρ Καραϊσκάκης είναι εκ γενετής συντοπίτης τους. Καιαπό τον Μάρτιο του 1927 μέχρι σήμερα οι πολιτικοί, αυτό-διοικητικοί, πολιτιστικοί κ.άεκπρόσωποί τους ενωμένοι, μαχητικοί και κυρίως πείσμονες δεν έπαψαν να μάχονται για την επίτευξη του στόχουτους. Συγκεκριμένα:

1) Με έναν καταιγισμό «αντί-δημοσιεύσεων» (σ.σ άρθρα, βιβλία, πρακτικά ημερίδων, σχετική έντυπη και ηλεκτρονική αρθρογραφία, τηλεοπτικές ενημερωτικές εκπομπέςκ.ά), πολλά από τα εκδοθέντα βιβλία μάλιστα για τον Καραϊσκάκηεγράφησαν από συγγραφείς επιλογής της εκεί Αυτό-διοίκησης [σ. σ, για παράδειγμα το βιβλίο του Θεμιστοκλή Ηλ. Πέτρου: «Καραϊσκάκης»- (από τη σπηλιά του Μαυρομματίου στην άφθαρτη δόξα)], μπόρεσαν σχεδόν να ακυρώσουντους προμνησθέντες έγκυρους ιστορικούς, ιστοριογράφους, αφηγητές και βιογράφους του μεγάλου οπλαρχηγού,οι ξεκάθαρα αποφαίνονται ότι η Σκουληκαρία είναι ο γενέθλιος τόπος του.

2) Μεθοδεύοντας, παράλληλα μια μακρόχρονη και αριστοτεχνικά σχεδιασμένη επιχείρηση «πειθούς», κατάφεραν να καταστήσουν κοινωνούς των απόψεών τους επώνυμους πνευματικούς ανθρώπους, πολιτειακούς, πολιτικούς, Δικαστικούς, Πολιτιστικούς και εκκλησιαστικούς παράγοντες, ΜΜΕ κ.ά.Εκμεταλλευόμενοι, ειδικότερα την παρουσία στις εκεί πραγματοποιούνενες σχετικές εορταστικές εκδηλώσεις των ταγών τους Ελληνικής Πολιτείας (σ. σ, Πρόεδρος της Δημοκρατίας, Πρωθυπουργός, Υπουργοί,, Αρχηγοί κομμάτων, Αρχιεπίσκοπος Ηγεσία των Ενόπλων Δυνάμεων , Ανώτατοι κρατικοί λειτουργοί κ.ά), οι διοργανωτές,αναφερόμενοι στα σημεία των επισήμων δηλώσεων που αφορούν στην «Μαυρομματινή» καταγωγή του Καραϊσκάκη, σπεύδουν να τα χρησιμοποιήσουν ως επιβεβαιωτικάτης ιστορικής αναλήθειας, που οι ίδιοι προβάλλουν, και εντεύθεν για έναν ακόμη λόγο επιδιώκουνηθικά και ιστορικά .να την νομιμοποιήσουν.

3) Καθιερώνοντας το Διεθνές Φεστιβάλ Πολιτισμού με την επωνυμία«Τα Καραϊσκάκεια», με συν-διοργανωτές την Ένωση Πολιτιστικών Συλλόγων νομού Καρδίτσας, σε συνεργασία με την Αντί-Περιφέρεια, τον Δήμο Καρδίτσας ,που από το 1995 πραγματοποιείται στο Μαυρομμάτι, κατάφεραν, μέσα από τις κατά την διάρκειά του γενόμενες ομιλίες, δηλώσεις επισήμων, δημοσιογραφικά ρεπορτάζ, τηλεοπτικά αφιερώματακ.ά,η εκδήλωση να έχει επίκεντρο «το Μαυρομμάτι, ως τόπου γέννησής τουήρωα της Επανάστασης του 1821 Γεωρ. Καραϊσκάκη».

4) Υποβάλλοντας οι ιθύνοντες του Μαυρομματίου, προ ετών, το αίτημα«της επιστροφής των οστών του Καραϊσκάκη από το Φάληρο στη γενέτειρά του ,το Μαυρομμάτι, ως και της ίδρυσης Εθνικού Ιδρύματος Ιστορικών Μελετών «Γ. Καραϊσκάκης»,φρόντισαν να προωθηθεί στη Βουλή σχέδιο νόμου, σχετικό με τα πιο πάνω αιτήματα και με την ισχυρή στήριξη του τότε Γεν Γραμματέα της κοινοβουλευτικής ομάδας της Ν.Δ και μετέπειτα προέδρου της Βουλής Δ. Σιούφα καιτου(τότε) υφυπουργού Παιδείας Σ. Ταλιαδούρου (σ. σ, αμφότεροι βουλευτές ν. Καρδίτσας), αυτό να περάσει.
Απότοκος της συνδυασμένης αυτής προσπάθειας ήταν στις 23/04/2019 σε ειδική πάνδημη τελετή, ανήμερα του Αγίου Γεωργίου, «να γίνει από το κενοτάφιο του Φαλήρου ο επαναπατρισμός και η εναπόθεση των οστών του Γεωργίου Καραϊσκάκη στην γενέτειρα του στο Μαυρομάτι». Κατά την έγκυρη και ιδιαίτερα «ψαγμένη» εφημερίδα «ΕΣΤΙΑ»(28/08/2019), ωστόσο, η αμφισβήτηση της ανεύρεσης των οστών του ήρωα είναι κάθετη«… ἀγνοοῦνταιτάὀστᾶτοῦ Καραϊσκάκη. Στόνχῶροπρότοῦὁμωνύμου γηπέδου θάδεῖ κανείς δύο μνημεῖα.

Ἕναεἰςἀνάμνησιντῆς μάχης τοῦ Φαλήρου καίἕναν τάφο γιάτόνὁπλαρχηγότῆς Ρούμελης. Μόνο πού εἶναι κενοτάφιο. Τάὀστᾶτοῦ Καραϊσκάκη μετεφέρθησαν ἀπότόν ναό τοῦἉγίου Δημητρίου τῆςΣαλαμῖνος, ὅπουἀρχικῶςεἶχεταφεῖ, στόν τόπο τῆς μάχης καίτῆςθυσίας του στό Φάληρο. Στήνἀνακατασκευήὅμωςτοῦ γηπέδου τό 1968 τάὀστᾶ μαζί μέτά μπάζα πού ἀπερρίφθησανἀπόἐκεῖπετάχθηκαν, πιθανώτατα, στήν θάλασσα. Οὐδεμία πειστική ἀπάντησιςὡςπρόςτό τί ἔγιναντάὀστᾶἔχειδοθεῖ μέχρι σήμερα ἀπό τούς ὑπευθύνους μηχανικούς τῆςἀνακατασκευῆςτοῦ γηπέδου. Ἔμεινε τουλάχιστον τόὄνομά του νά προσδιορίζει ὁλόκληρητήν περιοχή καίνά θυμίζει ἔτσιτήν θυσία του», είναι η επί λέξει αιτιολογία της. .
Επομένως το εύλογο ερώτημα που τίθεται από κάθε σκεπτόμενο Έλληνα, είναι τούτο: ποια οστά του μεγάλου Καραϊσκάκη επαναπατρίστηκαν στη γενέτειρά του Μαυρομάτι,για ποια εναπόθεσή τους μιλάνε οι «Μαυροματινοί»και προς τι οι πάνδημες σχετικές τελετές που διοργανώνουν προς τούτο;
το «κακό» έχει προχωρήσει

Όμως παρά τις τεκμηριωμένες σχετικές αντιρρήσεις σοβαρών μελετητών της ζωής του Καραϊσκάκη και τις κατά καιρούς δικαιολογημένες χλιαρές και ασυντόνιστες διαμαρτυρίες των Αρτινών ιθυνόντων, τελικάη στρέβλωση της ιστορικής αλήθειας έχει εν πολλοίς συντελεστεί. Πράγματι, σταχυολογώντας κανείς κάποιες από τις δημοσιοποιούμενες αναφορές των γειτόνων, τιςσχετικές με τον τόπο γεννήσεως του Γεωρ Καραϊσκάκη, περιέρχεται σε κατάσταση μελαγχολίας αν όχι οργής και αγανάκτησης.
Και θα λέγαμε ότι δικαιολογημένα τον συνέχουν τα δυσάρεστα αυτά συναισθήματα, όταν, όντας γνώστης αδιάσειστων ιστορικών ντοκουμέντων, παρακολουθεί ακόμη και πολιτειακούς, πολιτικούς, εκκλησιαστικούς, Δικαστικούς ,αυτό-διοικητικούς και λογής άλλους αξιωματούχουςτης Ελληνικής Πολιτείας, μέσα από επετειακές ομιλίες, επίσημες δηλώσεις, περισπούδαστες αρθρογραφικές αναλύσεις καταχωρημένες σε μεγάλης κυκλοφορίας έντυπα, σχετικά τηλεοπτικά αφιερώματα κ.ά (σ. σ ίδετε εισαγωγή του με αρ 1268 ένθετου περιοδικού της σειράς «Κλασσικά Εικονογραφημένα ,εφημερίδων. «Το Βήμα» της 27/03/09 και «Καθημερινή» της 06/04/2021, εγκυκλοπαίδεια «Αμερικάνα», «Παπυράκι του Larousse», «Βήμα – ιστορία», ομιλία του Μακαριστού Αρχιεπισκόπου Χριστόδουλου στη Βουλή για τον Καραϊσκάκη, σχετικές ανακοινώσεις της Νομαρχιακής Αυτοδιοίκησης ν. Καρδίτσας, «Ε-Ιστορικά», της Ελευθεροτυπίας, δεκάδες blogs στο διαδίκτυο κ.ά.), νααποσιωπούν και να προσπερνούν με ευκολίατην ιστορική αλήθεια, για την «Σκουληκαρίτικη» καταγωγή του ήρωα της επανάστασης του 182. Οι οποίοι,, είτε από ασύγγνωστη άγνοιαείτε από συγγνωστή πλάνη«βαφτίζουν» τον μεγάλο Καραϊσκάκη «Καρδιτσιώτη» και ειδικότερα «Μαυρομματινό».

Αλλά το πλέον αποκαρδιωτικό και ειδικότερα για τους Αρτινούς προεχόντως λυπηρό, είναι το προ ημερών γεγονός ότι ένα τέτοιο ιστορικό ανοσιούργημα γίνεται ασμένως αποδεκτό, ως ιστορικά αδιαφιλονίκητο, από την κορυφή της Ελληνικής Πολιτείας, η οποία είτε αδικαιολόγητα ανιστόρητη είτε από σκοπιμότητα ενεργούσα, αδιαφόρησε, αν με τη συμμετοχή της σε εορταστικές εκδηλώσεις που κατά καιρούς διοργανώνουν οι φορείς της αυτοδιοίκησης και του πολιτισμού του γειτονικού νομού προς τιμήν του μεγάλου Καραϊσκάκη- με επίσημη δήλωση αν μη τι άλλο, έριξε νερό στο μύλοαυτής της κατασκευασμένης ιστορικής παραχάραξης.

Συνεχίζεται