Ερώτηση για την «παράλληλη γεφύρωση της γέφυρας Άρτας» από τον Άλκη Παπαχρηστάκη

Πρώτη ειδική συνεδρίαση λογοδοσίας της Περιφέρειας Ηπείρου

Στο Περιφερειακό συμβούλιο Ηπείρου την τρίτη 5/2/24 έγινε η πρώτη ειδική συνεδρίαση λογοδοσίας της περιφερειακής αρχής. 5 θέματα υπήρχαν εκ των οποίων το ένα αφορούσε την Άρτα που είχε ως εξής: Ενέργειες στις οποίες έχει προβεί η Περιφερειακή Αρχή για τη «Δεύτερη Γεφύρωση ή παράλληλη γεφύρωση της γέφυρας Άρτας».

Η ερώτηση κατατέθηκε από τον Περιφερειακό Σύμβουλο Άρτας της παράταξης «ΗΠΕΙΡΟΣ ΟΛΟΝ-Τόπος να ζεις», Αντιπρόεδρος Επιτροπής Κοινωνικών Θεμάτων κ. Άλκη Παπαχρηστάκη.
Ο κ. Παπαχριστάκης στην τοποθέτησή του σχετικά με τη μοναδική γέφυρα που ενώνει την πόλη της Άρτας με την υπόλοιπη περιοχή τόνισε πως «επανέρχομαι στο φλέγον θέμα της τοπικής κοινωνίας , κατά πόσο είναι ασφαλής η εν λόγω γέφυρα την οποία χρησιμοποιούν όλοι οι πολίτες της Άρτας αλλά και διερχόμενοι από άλλους νομούς».
«Οι περισσότεροι –τόνισε ο κ. Παπαχριστάκης- στην Άρτα ξέρουν ότι ουσιαστικά συντήρηση δεν έχει γίνει ποτέ και δεν υπάρχει εναλλακτική λύση ούτως ώστε αν σταματήσει η κυκλοφορία για να γίνει η συντήρηση η Άρτα θα κοπεί στα δύο».

Ολόκληρη η τοποθέτηση του κ. Παπαχριστάκη έχει ως εξής:
Κύριε Περιφερειάρχα
Η Άρτα έχει την τύχη να υπάρχει το μοναδικό παγκοσμίως φήμης ιστορικό γεφύρι της Άρτας.
Το γεφύρι της Άρτας είναι χιλιοτραγουδισμένο και από πολλούς χιλιοειπωμένο με την ιστορική του και πολιτιστική του κληρονομιά.
Λίγο πιο δίπλα υπάρχει αυτό που αποκαλούμε όλοι μας νέα γέφυρα της Άρτας.
Είναι όμως αυτή η νέα γέφυρα άφθαρτη στην πάροδο του χρόνου;

Γνωρίζουμε ότι η γέφυρα αυτή έγινε το 1960 από το πολιτικό μηχανικό Θεοδόση Τάσιο, ο οποίος Θεοδόσης Τάσιος εξέφρασε τελευταία την έκπληξη του για το ότι παραμένει όρθια σαν μοναδικός κρίκος σύνδεσης με την υπόλοιπη περιφέρεια εξυπηρετώντας και τους όμορους νομούς .
Οι περισσότεροι στην Άρτα ξέρουν ότι ουσιαστικά συντήρηση δεν έχει γίνει ποτέ και δεν υπάρχει εναλλακτική λύση ούτως ώστε αν σταματήσει η κυκλοφορία για να γίνει η συντήρηση η Άρτα θα κοπεί στα δύο.
Παρεπιπτόντως θα σας πω ότι στη Γερμανία κάθε 6 χρόνια οι γέφυρες εξετάζονται σχολαστικά διενεργώντας την κύρια εξέταση .

Επίσης κάθε τρία χρόνια και κάθε ένα χρόνο την επιθεώρηση της κατάστασης της γέφυρας την κάνει τόσο ο δήμος όσο και η περιφέρεια. Επιθεώρηση, Συντήρηση, Φορτία, Ταχύτητες, Χρηματοδότηση.
Επανέρχομαι στο φλέγον θέμα της τοπικής κοινωνίας , κατά πόσο είναι ασφαλής η εν λόγω γέφυρα την οποία χρησιμοποιούν όλοι οι πολίτες της Αρτας αλλά και διερχόμενοι από άλλους νομούς .
Να σας πω ότι, για την γέφυρα υπάρχουν μελέτες που εντοπίζουν στατικά και δομικά προβλήματα και η μελέτη αυτή παραδόθηκε σε όλους τους φορείς, κανείς όμως δεν ασχολήθηκε σοβαρά.
Τελευταίος έλεγχος που έγινε ήταν το 2015 από την περιφέρεια και πηγές αναφέρουν ότι κατά τον έλεγχο διαπιστώθηκε ότι τα συρματόσχοινα (τένοντες για τους ειδικούς) που υπάρχουν στις δύο πλευρές έδειξε ότι ο ένας είχε πρόβλημα αλλά επισκευάστηκε .

Το ανώτατο όριο να θυμίσω ότι είχε καθοριστεί στους 40 τόνους αργότερα το όριο κατέβηκε στους 30 τόνους σήμερα υπάρχουν ταμπέλες που λένε για 20 τόνους.
Ειδικοί πάντως αναφέρουν ότι η άσφαλτος που υπάρχει πλέον πάνω στην γέφυρα από συχνές τοποθετήσεις είναι σαν να έχει η γέφυρα μόνιμα αραγμένα σαράντα φορτηγά και παράλληλα να γίνονται η διέλευση των άλλων οχημάτων. Ο κύριος περιφερειάρχης τόσο παλιά όσο και προεκλογικά είπε ότι η υφιστάμενη γέφυρα πρέπει να συντηρηθεί όμως η κατασκευή νέας κρίνεται απαραίτητη και στην συνέχεια να λειτουργήσουν και οι δύο.

Η νέα γέφυρα Άρτας που θα λύσει το πρόβλημα της προσβασιμότητας αποφεύγοντας τα μεγάλα μποτιλιαρίσματα μιας και η χρηματοδότηση είναι εξασφαλισμένη από το 2017 και δεν μπορεί να σταθεί εμπόδιο η επίκληση περί της μελέτης οριοθέτησης της κοίτης του ποταμού Αράχθου.
Καθώς επίσης και η δημιουργία της παράλληλης γεφύρωσης με αντίθετες κατευθύνσεις.
Και για να μην έχουμε το πρόβλημα όπως υπήρξε με την γέφυρα Κομποτίου η οποία κατέρρευσε το Δεκέμβρη του 22 ενώ είχε ξανά καταρρεύσει και το 2015 και δημιούργησαν πολλά προβλήματα στους κατοίκους και τους εργαζόμενους της περιοχής. (Να θυμίσω ότι στην Γένοβα Ιταλίας το 2018 από πτώση γέφυρας υπήρξαν 43 νεκροί).

Για το λόγο αυτό είμαστε υποχρεωμένοι έναντι τό συμπολιτών μας και όλων των διερχόμενων από τη γέφυρα να τονίσουμε ότι όλοι οι πολιτικοί παράγοντες θα πρέπει να ασχοληθούν ενεργά ώστε οι υπεύθυνοι και οι αρμόδιες υπηρεσίες να ελέγξουν άμεσα την στατικότητα αυτής με δεδομένου ότι είναι εμφανή τα σκουριασμένα σίδερα και οι υφιστάμενες σε διάφορα σημεία ρωγμές και διαβρώσεις.
Αντιλαμβανόμαστε όλοι ότι το πρόβλημα επικοινωνίας αν υπάρξει πρόβλημα διέλευσης θα είναι τεράστιο και για αυτό θα πρέπει άμεσα να υπάρξει το ανάλογο ενδιαφέρον από πλευράς της περιφέρειας .

Κύριε περιφερειάρχη,
με δεδομένο ότι προδιαγράφεται άλλη μία καθυστέρηση στην έναρξη της νέας γέφυρας με αποτέλεσμα να υπάρχει πρόβλημα στη χρήση της υπάρχουσας γέφυρας της Άρτας και το αίσθημα των πολιτών της Άρτας ότι είναι πολίτες δεύτερης κατηγορίας.
ζητάμε :
1ον) το ακριβές χρονοδιάγραμμα υλοποίησης της δεύτερης γεφύρωσης και την συντήρηση της ήδη υπάρχουσας γέφυρας με την δημιουργία παράλληλης γέφυρας ,
2ον) ποιοι χρηματοδοτικοί πόροι και προγράμματα θα αξιοποιηθούν για την πραγματοποίηση των ανωτέρων εργασιών.
3ον) μετά την υπογραφή της πρώτης σύμβασης για τίς έξυπνες γέφυρες σε όλες τις περιφέρειες της χώρας όπου θα εγκατασταθούν αισθητήρες τελευταίας τεχνολογίας είναι μέσα στις 150 η γερασμένη γέφυρα Άρτας και ποιες άλλες γέφυρες από την περιφέρεια Ηπείρου είναι στην σύμβαση».